Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.
Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.
Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.
A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.
Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.
Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.
Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.
Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.
Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.
Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.
Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.
A „politika színpadán” kifejezést eddig csak átvitt értelemben
használtuk, ennek köszönhetően elcsépeltnek is számít. De talán még soha
nem illett jobban semmihez, mint a Vádli Alkalmi Társulás I. Erzsébet című előadásához.
A huszonévesek közé tartozva nem éltem és nem érthettem meg (felvételről sem) azoknak az előadásoknak a mondanivalóját, amelyek ún. kettős jelentéssel bírtak a rendszerváltás előtt. A tanárok magyarázták, hogy mennyire zseniális volt, hogy az előadás térben és időben messze játszódott, de a mondanivalóról mindenki tudta, hogy az itt és mostról szól. Aztán, mire tudatos színházbajáró lettem, ez a regiszter eltűnt az előadásokból. Mindent meg lehetett, ki lehetett beszélni a színpadon, sok oldalról (sokszor igen unalmasan és elcsépelten) megvizsgálva az adott tabutémát, amelyet az adott réteg megnézett aztán saját lelkét simogatva hazament és nem változott semmi. Sajnos.
Tóth József, Bercsényi Péter, Fodor Tamás, Kaszás Gergő (fotó: MTI/Szigetvári Zsolt)
Aztán most, mivel bizonyos színházi vezetők nyíltan kirekesztően nyilvánulnak meg egyes rendezői esztétikák irányában, egyre többen szorolunk ki a kőszínházi, állandó támogatással rendelkező finanszírozási struktúrából és mennek „függetlennek”, nem csak rendezők, hanem színészek is. Így tett például Kaszás Gergő. Eljött az egri Gárdonyi Géza színházból Csizmadia Tibor igazgató leváltása után (akinek a helyére Blaskó Balázs került) és jelenleg több kisebb színházban és társulattal játszik. Például a Szikszai Rémusz által alapított Vádli Alkalmi Színházi Társulással. Nemrég mutatták be Paul Foster I. Erzsébet című drámáját. A darabról kevesen hallottak, bár a hetvenes években megjelent az Európa Kiadónál, Mohácsi János és Bodó Viktor is színre vitték a közelmúltban.
Polgármester: Herczeg Tamás, segédje (aki egyben Erzsébet szeretője is) Király Attila (fotó: MTI/Szigetvári Zsolt)
Beszédes darab. Már a cselekmény is két szinten játszódik: egyrészt Erzsébet királynőről szól, aki azon tépelődik, hogy kivégeztesse-e Stuart Máriát és ha igen, miként, és hogy kivel szövetkezzen, hogy ne alakuljon ki nagyobb háború. Stuart Mária, a vonzó katolikus királynő Bercsényi Péter alakításában egy femme fatale, aki méltósággal viseli sorsát. Hiába, elfogyasztott pár férjet, női önbecsülése is fűti őt. Meg a remény, hogy ha más nem, fia, Jakab bosszút áll érte. A francia királynő, Medici Katalin, akit Kaszás Gergő alakít, ugyancsak nem áll rosszul hódítások és gyermekáldás terén és összes átlátszó női praktikáját beveti, ha kell. Erzsébet pedig a kiöregedett, szűz királynő, aki nem szűz, de mégis, és nem nő, de mégis. Szakállat ereszt, stratégiákat talál ki és hisztizik. Fodor Tamás alakítja.
Fülöp, spanyol király hasonlóképpen teátrális: Tóth József gyermekire formálja, ami katolikus szűklátókörűségét csak kiemeli. Közben kiderül róluk, hogy igazából csak egy színházi trupp, akik olyan „bűnös, tisztátalan” dolgokat is színre visznek, mint a homoszexualitás, és akiket főképp banditák és prostituáltak néznek, szóval biztos, hogy előadásaik után a tetvek elszaporodnak – mondja ezt róluk az akkori londoni városvezetés, élükön a Herczeg Tamás (akit a HoppArt Társulatból ismerhetünk) által alakított polgármester. Az angoloknak angol színház jár, nem holmi mocsokság, ferde hajlam, hanem a tiszta nép tiszta tükörképe. Kicsit nehezen tartja kordában az indulatait a polgármester, és ezt kollégái is érzik. Vissza is fogják, nehogy vállalhatatlan dolgot mondjon.
A csata (fotó: szinhaz.hu)
Aztán megjelenik I. Erzsébet királynő küldötte, aki leállítja a polgármestert és megüzeni a társulatnak, hogy karácsonykor Erzsébet várja őket a palotájában egy előadásra. Hogy addig miből él a társulat? Azt őt nem érdekli. A függetlenek pénzt kérnek, rendben elmennek vidékre, de valamiből mégis élniük kell. Na jó, kapnak 5 fontot. Persze, mire is elég az... Mégis játszanak, ahol csak tudnak. A játszó színészek karakteréből is láthatunk egy cseppet. Nem elég, hogy Erzsébetet kivéve mindenki játszik egy másik szerepet is, de a színház a színházban szituációnak köszönhetően önmagára a színészi létre is reflektálnak. Eközben nagyon szépek a váltások, úgy, hogy alaptulajdonságokat meghagynak. Így például Kaszás Gergőben akár férfit, akár nőt alakít, megmarad egyfajta kellem és fondorlatosság. Van ugyanakkor két mesélő boszorkány, Nagypál Gábor és mindvégig néma társa, az egyedüli női szereplő, Bodor Johanna (aki egy jelenet erejéig az igazi I. Erzsébet bőrébe vagy annak szellemének a bőrébe bújik), ők kötik össze és kommentálják a cselekményt.
Két óra móka, kacagás, Kovács András Ferenc költő vicces dalbetéteivel. Majd hirtelen betrappol Szikszai Rémusz, az előadás rendezője, hosszú fekete kabátban és beretben. Az éppen csatát nyert Erzsébet királynőt értesíti, hogy az igazi Erzsébet meghalt, és ő, mint Stuart Mária fia fogja kormányozni Angliát. Ahol efféle szennyes és népnek nem tetsző előadást nem adhatnak elő. S különben is, sorrakozzó, mindenki énekelje el a himnuszt. Amely akkor éppen a Hull a pelyhes... Majd mindenki kimasírozik a színről, a boszorkányok pedig keserűen magukba roskadnak.
Az előadás greenewayi módon varászlatos. Talán csak annyi a különbség, hogy itt a díszlet nem mondható pompásnak. Mert a függetlenek nem engedhetik meg maguknak.
Bakk Ágnes