Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.
Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.
Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.
A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.
Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.
Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.
Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.
Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.
Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.
Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.
Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.
Az előadás címe A Meztelen Bohóc – már a nagybetűkből is érzékelhető a szimbolikus mondanivaló kifejezésének szándéka: a ruhák, az álarc, a felszín alá nézni. A bohóc (az általam látott előadásban Egyed Brigitta) az est narrátora és fő témája. Ez a bohóc nem igazán vidám és nem bánik kesztyűs kézzel sem önmagával, sem a közönséggel. A nézőkkel folyamatos interakcióban van: ha valamilyen választ, reakciót kap, egyből megmutatja annak visszáját is. A nézőket arra kéri, hogy nézzenek egymás szemébe, majd önmagukba. Később, egyfajta modern zenebohócként karmester-ruhát ölt és táncosok csoportját vezényli pálcájával. Még énekel is – mindenhez ért, ahogy a színház, a show és cirkusz elemeit ötvöző kortárs cirkuszban ez szokás. A kíséret nélkül előadott, Ajtay Andor tolmácsolásában ismert sanzon rezignált hangulatú: a Tanulj meg fiacskám komédiázni is csak arról szól, hogy milyen szívfájdító érzelmek rejtőznek a komikus álarc mögött.
A táncosokat a bohóc irányítja (fotó: Nagy Attila)
A narratív jelenetek közé ékelve nagyszabású showműsort láthatunk, nagyszerű artistaprodukciókkal, élőzenével, táncosokkal. Herczeg Richárd kínairúd és duplakötél számát az artisták is megtapsolják a nézőtérről. Ők a lépcsőkre telepedve nézik végig a produkciót, és biztos vagyok benne, hogy bár sokszor látták, ők is összerezzennek, amikor a művész egy-egy kiszámított zuhanás végén pár centire áll meg a földtől.
Herczeg Richárd (fotó: Nagy Attila)
Illés Renátó és Veress Zsanett páros handstand száma példa arra, hogy az újcirkuszban minden artista-mutatvány történetet mesél és érzelmeket kelt: jelen esetben egy szerelmi románc zajlik félkaron állva. Az is előfordul, hogy kettejüket tartja meg az a fél kar.
Handstand, Veress Zsanett (fotó: Nagy Attila)
Pintér Áron és Lakatos Leonetta páros bohóc- és zsonglőrszámot adnak elő: a fiatalember lábán pörget bőröndöt, karikát, hengert – és mindezt egyszerre. A lány eközben egy hatalmas fehér golyón egyensúlyozva tüsténtkedik körülötte, mintha ez lenne a legtermészetesebb módja a helyváltoztatásnak.
„A lábával karikázik/a kezével citerázik/az orrával orgonázik
a fülével figurázik” (fotó: Nagy Attila)
Ez alkalommal igen látványosak a díszletek: a nyitójelenetben a függönyt kiakasztott ruhák sokasága alkotja (a első hír, amit a Bohóctól megtudunk: elvesztek a jelmezek – tehát a bohóc (is) meztelen, az előadás is elmarad) majd egy későbbi jelenetben egy hatalmas hálón, vörös fényben lengenek textíliák hullámzó szőnyegként. A mozgó szövevényből hol itt, hol ott bukkannak ki az artisták, majd az előtérben kezdődik Illés Renátó tissue-száma. Lélegzetelállító figyelni, ahogy az artista magasban spárgázik a két selyemkendőbe csavart lábbal, minden biztosítás nélkül.
Illés Renátó tissue-száma (fotó: Nagy Attila)
Az előadás egyik újdonsága a gumiasztal-szám, amelyet vendégművészek, a Wallkings csoport ad elő. A falas gumiasztal lényege, hogy maga gumiasztal takarásban van. Igy a közönség csak azt látja, hogy egy homorúan ívelt fal tetejéről a szünet után lassan beszállingózó artisták közül egy-egy váratlanul lezuhan, majd mint egy visszafelé játszott filmben, ugyanazzal a lendülettel vissza is repül a fal tetejére. Később persze bonyolítják: pörögnek, szaltóznak, egyszerre többen is, míg a többiek a fal tetejéről táncolva biztatják társaikat.
Innen zuhannak... (fotó: Nagy Attila)
...majd repülnek vissza, fittyet hányva a gravitációra (fotó: Nagy Attila)
Az újcirkusz összművészeti jellegének megfelelően sok szám alatt a zene is élő. Sárik Péter dzsesszzongorista és zeneszerző szerzeményei kortalanok, illetve több kort is felidéznek. De az is előfordul, hogy szimfonikus zenekar szólal meg felvételről (a Budafoki Dohnányi Zenekar).
A zongorista hűen követi a színpadi történéseket, ha kell, improvizál. Az általam látott előadásban a nemzetközileg is ismert zsonglőr, Dittmar Laido egy ízben elejt a megszámlálhatatlanul sok karikából egyet. Szimpatikus módon, kétszer is újrakezdi, a zongoristával együtt, míg a közönség lélegzetvisszafojtva figyel. Ezt a számot egy éteri hangú énekesnő is kíséri (Czigány Judit).
Nem adja fel (fotó: Nagy Attila)
E kis ajánló keretét meghaladja, hogy minden számról megemlékezzünk, de talán ennyiből is kitűnik, hogy egy minden elemében átgondolt, sokoldalúan izgalmas előadásról van szó, amelynek nagy előnye, hogy 7 évestől 97 évesig bárkinek ajánlható. Alig hiszem, hogy a zsúfolt nézőtérről bárki is csalódottan távozott volna. Legközelebb szeptemberben lesznek előadások, mindenki meggyőződhet róla a saját szemével.
Löwensohn Enikő