a rovat írásai

Bánsági Ildikó 70

Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.

Megáldották a musicalt

Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.

Ötven éves lett a Hair

Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.

Hangemberek az Újszínházban

A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.

Bormámor Hamvas művei alapján Szentendrén

Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.

Szilágyi Tibor 75

Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.

Elhunyt Lórán Lenke

Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.

Új Bánk bán a Nemzetiben

Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.

Básti Juli kerek szülinapja

Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.

Színház 10 éve a viszáki pajtában

Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.

Meghalt Schubert Éva

Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.

Színház összes cikke »

Fájjon nekünk is

dv8lead

A brit DV8 teltházas előadásai elsősorban nem szórakoztatnak, hanem elgondolkodtatnak. Viszont úgy, hogy a néző újból és újból erre az elgondolkodtatásra vágyik.

Nem is olyan régen, másfél évvel ezelőtt járt itt utoljára a DV8, ugyancsak a Trafóban, a Can We Talk About This? című előadásukkal. Akkor a muszlimok és más bevándorlók asszimilációjával foglalkozó előadásukat mutatták be. Bár ez bizonyos értelemben távolabbi problémának tűnik (még), de az alkotók szemlélete, valamint húsbavágó előadásmódja miatt az előadás a magyar közönség számára is tanulságos volt. Éppen ezért a mostani három budapesti előadásra is elkapkodták a jegyeket. A nyáron a bécsi Impulstanzon bemutatott John című előadásuk sem kevésbé rázós témával foglalkozik, de témája nem tűnik annyira egzotikusnak.

ben hopper dv8
Andi Xhuma, Hannes Langolf, Ian Garside. (fotó: Ben Hopper)

A forgószínpadon egy hatvanas-hetvenes évekbeli otthont láthatunk, amely hol gyorsabban, hol lassabban forog, időnként pedig megáll. Narrátor meséli gyerekkorától kezdve az életét: erőszakos apuka, iszákos anyuka, szegénység, megerőszakolt nővér, gondatlanul nevelt csecsemő. Nem szomorúan meséli, hanem inkább filmszerűen, bizonyos helyeken kihagyásokkal, a drámai eseményeket sokszor meg sem nevezi, csak érzékelteti. Az előadásra jellemző a pörgős filmszerűség: a forgószínpadon néha csak pár másodperces jeleneteket láthatunk, úgy, hogy közben a szereplők belemerevednek egy mozdulatba – ezáltal mintha egy szomorú családi fotóalbumot néznénk. Vagy inkább egy szomorú családi kaleidoszkópot. Nem a történet a meglepő (pl. hogy a főszereplő, John már 19 éves korában apa lesz, addigi barátnői emlékét/listáját is humorosan emlegeti: „mindegyiknek A-val végződött a neve”), hanem az előadásmód: hogy miképpen válik egyenrangú, egymást kiegészítő, kvázi ugyanolyan verbális elemmé a Lloyd Newson művészeti vezető által kialakított mozgásforma és az elhangzott szövegek.

A Verbatim-tehcnikával készült előadás (több mint 50 interjúból készült az előadás szövege, szó szerinti idézetekkel – egyszer az igazi „John” hangja is felcsendül) John börtönbe vezető útját, majd az onnan való kikerülést mutatja be. A börtönbe egyenes az út: drogfüggőként, a szociális háló adta lehetőségekből megélő férfi, aki közben 150 kilósra is meghízott, magatehetetlen állapotban valakinek a halálát okozza. Rövid időre láthatjuk a tárgyalását is: az előadás egy kicsit elidőzik annál az etikai kérdésnél, hogy John beszámíthattalan állapotában valóban gyilkosnak mondható-e? A főszerepet alakító Hannes Langolf jóindulatú, szeretetéhes csibészként láttatja a főhőst. A börtönben edzéssel lefogy, a fia is felveszi vele a kapcsolatot: úgy érzi, végre tartozhat valakihez. Még egy tanfolyamnak is nekifog. Azonban a fia később rájön, hogy miért van börtönben, és már nem szeretne vele találkozni. Ekkor kicsit megtörik az egyenes szálú dramaturgia és egy meleg férfiak által látogatott szaunaközpontba kerülünk. Kívül-belül megismerkedünk a hely működési elveivel, látogatóival, hogy miképpen lehet ott társra találni. John számára talán nem ez a legjobb hely. Az előadás nem azt a pillanatot hangsúlyozza, amikor John felismeri, hogy a férfiakkal való kapcsolatot sem utasítaná vissza, hanem amikor rájön, hogy nem tartozik senkihez, pedig nagyon szeretne. De nem adja fel soha.

kristoffer rozental dv8
Kristoffer Rozental fotója

A DV8 előadásait a fizikai színház műfajába lehet besorolni mint (itthon talán Horváth Csaba rendezéseit sorolhatjuk ide, bár ő időnként elhatárolódik ettől a műfaji meghatározástól). A brit társulat sajátos kifejezés-/előadásmódot alkotott meg, ahol az emberi mozgások/gesztusok nem illusztrációként, hanem akcióként interpretálhatóak. A test és a gesztusok/mozdulatok nem az előadás kiegészítő elemei, hanem az előadás fókuszpontja, a néző figyelme rájuk összpontosul, miközben a történet narratíváját nem törik meg. Az előadók pedig abból a szempontból is kivételesek, hogy az előadás teljes ideje alatt (75 perc) kivételes teljesítményt nyújtanak: nem csak a mozgásra és a beszédre, hanem ennek a két összetevőnek teljes harmóniájára is figyelnek.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2014.10.08. 10:58 • Címke: színház

Kapcsolódó írások