a rovat írásai

Bánsági Ildikó 70

Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.

Megáldották a musicalt

Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.

Ötven éves lett a Hair

Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.

Hangemberek az Újszínházban

A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.

Bormámor Hamvas művei alapján Szentendrén

Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.

Szilágyi Tibor 75

Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.

Elhunyt Lórán Lenke

Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.

Új Bánk bán a Nemzetiben

Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.

Básti Juli kerek szülinapja

Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.

Színház 10 éve a viszáki pajtában

Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.

Meghalt Schubert Éva

Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.

Színház összes cikke »

Test víziók

nemzeti tancszinhaz leadFebruár 26-27-én az Átrium Film-Színházban kétnapos konferenciát szervez a Nemzeti Táncszínház.

A Nemzeti Táncszínház kétnapos konferenciájának fókuszában az emberi test problematikája áll, amelyhez a legkülönbözőbb szakterületek képviselői kapcsolódnak előadásukkal. Vizsgálat tárgyát képezi, hogy a test, mint kommunikációs felület milyen jelentéstartalmak hordozója lehet zárt közösségekben, mik azok az anatómiai határok, amelyek egy táncművész kezét megkötik, hogyan használja évszázadok óta a társadalmi testnormától eltérő alakokat a szórakoztatóipar és cirkuszművészet, milyen test-szemlélet tükröződik El Kazovszkij híres performanszaiban, illetve melyek a színházi gyakorlat azon pillanatai, mikor a színpadi szerep testként értelmeződik. Az elméleti előadásokat izgalmas performanszok és testtorzókból készült installációk egészítik ki.

testkep konferencia


Szöllősi Géza (képzőművész): Hús project
„A módszer, amellyel létrehozza szobrait, leginkább Dr. Frankenstein tudományos kísérleteihez áll közel. Hús Projekt ciklusában Szöllősi női torzókat kreált állati húsból és bőrből, amelyek kivitelezéséhez alkalmazott durva öltések a boncasztalra utalnak. A Hús Projektben létrehozott karakter több mint kísérteties, közvetlen utalást tesz a nekrofília jelenségére. Az ember kreálta teremtmény motívuma, amelynek elsődleges szerepe a szexuális tárgy volt, megjelent az egész huszadik századon keresztül.” (Otto M. Urban) Szöllősi Géza provokatív művészete egyedülálló hangot üt meg a kortárs magyar képzőművészet testkánonában, ugyanakkor könnyedén beilleszthető a nemzetközi szcéna fősodrába, ahol már az idősebb generációk megteremtették a rossz közérzet és horror kultúrájának posztmodern hagyományát a testábrázolásban.

Oltai Kata (művészettörténész, kurátor): Az Elefántember, a Szakállas nő, a Kardnyelő és a Tetovált ember – deformált és transzformált testek. Női és férfi testmetaforák a cirkusz jelenségek kritikai olvasatában
Arra teszek kísérletet az előadásomban, hogy vázoljam a társadalmi testnormától eltérő jelenségek magyarázatát, segítségül hívva a 18. századtól létező “állandó” cirkusztoposzokat. A normaként felállított testkánon viszonylag szűk mezsgyét szab ki mind a konszenzusosan nőiesnek, vagy a férfiasnak számító tulajdonságok skáláján. Ami ezen kívül esik az abnormalitás, deformitás, betegség, ijesztő, visszataszító vagy a tabu kategóriájába esik. Ezeket a jelenségeket kisarkítva használja a szórakoztatóipar évszázadok óta, a kritikai kultúraolvasat pedig lehetőséget nyújt, hogy a hierarchikusan és politizált módon létrehozott reprezentációk mögé nézzünk, és test és identitás ilyen típusú metszetét górcső alá vonjuk.

Jákfalvi Magdolna (színháztörténész, egyetemi tanár): Ami látszik és ami nem
Az előadás a test performativitásának hagyományát a látás és a megmutatás mozzanatából vizsgálja ikonikus alakításokon át Mlle du Parctól Lars Eidingerig. A dramatikus színházi gyakorlat különféle kacér szabályokat állít fel, ezek történetiségükben értelmezve kirajzolják előttünk azt a pillanatot, amikor testnek lehet látni a színpadon a szerepet. Vagy mást.

Lakatos János (nívódíjas koreográfus, a Magyar Táncművészeti Fősikola tanára): Anatómiai trükkök és tippek a moderntánc tréningben
6 és fél évet töltöttem a Semmelweis Egyetem sporttudományos karán, itt vált szenvedélyemmé és hobbimmá a mozgásanatómia. Táncpedagógusként sokat kísérleteztem és kifejlesztettem különböző gyakorlatokat, melyekkel a tánctréning hatékonysága többszörösére növelhető. Erő, koordináció, flexibilitás, kontroll. Ezekről lesz szó ebben a lebilincselő és szemléletes előadásban. Megismerkedünk olyan misztikusnak hangzó kifejezésekkel, mint a proprioceptív provokáció, a peroneus csoport, vagy a reciprok inhibíció. Fedezzük fel együtt, hogyan segíti a tudomány a művészetet a táncban is!

Fiáth Titanilla (börtönpszichológus, kulturális antropológus): Az elzárt testek nyitottsága
Annak ellenére, hogy a börtön „fegyelmezett testek előállítására” (Foucault) törekszik, a fogvatartottak számos stratégiával élnek annak érdekében, hogy a testük és a megjelenésük alakításán keresztül képessé váljanak az identitásuk meg-, illetve újrafogalmazására. Az előadás során a testépítés, a sport, a sérülések és sebek jelentőségét, illetve a gender megteremtésére/kifejezésére szolgáló technikákat elemzem a férfi- és női börtönök fogvatartottainak nézőpontjából.

Rényi András (esztéta): A táncos és a táncosként megjelölt test
Az előadáson közvetlenül El Kazovszkij (1948-2008) híres performanszainak (az ún. Dzsan-panoptikumoknak) test-szemléletével foglalkozom – a táncoló balerina motívumának vizsgálatán keresztül. Egy rövid filmbejátszás erejéig érintem Matthew Bourne 1995-ös Hattyúk tava-előadását, ennek segítségével a tánc által megmutatkozó illetve a performansz során manipulált test különbségeit elemzem. El Kazovszkij élő testeket, antik mitológiai és európai kulturális-történeti allúziókat ötvöz személyes motívumokkal, hogy egy operai látványosságú, mégis drámai végkicsengésű szertartás során színre vigye és közvetlen nézői tapasztalattá tegye a nemi identitás sorskérdéseit illetve a Szépség leigázásása és a neki való kiszolgáltatottság szerelemfilozófiai dilemmáit.

Táncelőadások:
Gergye Krisztián – Tárnok Marica: Perforatum xyz
„Engem a színházban nem a történet érdekel. És az úgynevezett gondolatok sem érdekelnek. Irodalom, filozófia dolga. Engem a színházban az élő testek között kialakuló viszonyrendszer érdekel. Az élő test mozgóképe érdekel. Ami persze valamiféle történetet is kirajzol, s a történetből gondolat is préselődhet.” (Nádas Péter)
Előadók: Tárnok Marica és Gergye Krisztián
Koncepció, rendezés: Gergye Krisztián

Fehér Ferenc: Imágó
A biológiában imágó a neve a rovarok utolsó fejlődési fázisának: a bábból való kibújás utáni szakasz a teljes átalakulás.
A test ritmusa,
a test csúnyasága, szépsége,
a test kifinomultsága, adottsága,
Megszületni, világra jönni olyan hosszú út.
Megküzdeni az életben maradásért, leélni azt az olyan rövid életet.
Kifejlődni, átváltozni azzá, ami leszünk, azzá, amivé akarunk, mert én most ebben az előadásban emberré akarok változni! Emberré.

Előadó: Fehér Ferenc
Zene: Fehér Ferenc
Fény: Kovácsovics Dávid
Koreográfia: Fehér Ferenc
Szakmai konzultáns: Simon Judit
Produkciós partner: Katlan Csoport
Támogatók: Műhely Alapítvány, Katlan Csoport

• Publikálva: 2015.01.13. 12:05 • Címke: tánc, konferencia