a rovat írásai

A maga útját járja

A kanadai születésű Shania Twain, napjaink egyik legsikeresebb country- és popénekesnője eddigi pályafutása során 85 millió lemezt adott el, ötszörös Grammy-díjas, és az egyetlen női előadó, akinek egymás után három albuma lett gyémántlemez Amerikában. Ma lett 50 éves.

A dixieland állócsillaga

Benkó Sándor klarinétos a világ egyik legjobb dixieland zenekarának alapítója. A Benkó Dixieland Band a világ minden táján koncertezett, amerikai elnökök gratuláltak és mondtak köszönetet nekik. A zenekar vezetője ma 75 éves.

Akinek már Kodály sem tudott újat tanítani

Negyven éve, 1975. augusztus 19-ről 20-ra virradóra vesztette életét Damaszkusz közelében, légi balesetben Vujicsics Tihamér zeneszerző, népzenekutató.

A legfenegyerekebb rocksztár

Ian Gillan, a Deep Purple énekese augusztus 19-én tölti hetvenedik életévét, az örökifjú zenész a kerek évfordulót amerikai turnén ünnepli. Viharos életében több rockbandát is megjárt, de akkor is a Smoke on the Water marad az örök slágere.

Kezdődhet a poszthumusz rajongás

November 6-án jelenik meg Kurt Cobain, a grunge koronázatlan királyának kiadatlan dalait tartalmazó album, az 1994-ben elhunyt zenészről készülő dokumentumfilm kísérőjeként.

Szaltán cártól Sztálinig

Negyven éve, 1975. augusztus 9-én halt meg Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics, az egyik legnagyobb szovjet-orosz zeneszerző, akinek hazájában nemcsak a magasztalásból, hanem a szidalmazásból és kirekesztettségből is kijutott.

Aki megállította az időt. Vámosi János 90

„A magyar Sinatra” – írta róla egy újság a halálhíre kapcsán, 1997-ben. Emlékszem a hírre, mert az ember sokszor élesen emlékezik arra, amikor egy korszak véget ér.

Az első fess tenor

Száz éve, 1915. július 27-én született Mario del Monaco, a múlt század egyik legnagyobb drámai tenorja.

Elhunyt Van Alexander filmzeneszerző

Százéves korában elhunyt Van Alexander amerikai filmzeneszerző, aki az ötvenes évek közepétől számos televíziós sorozathoz és filmhez komponált zenét, de az ő dalaival indult el Ella Fitzgerald karrierje is.

Zeneakadémia minden nap!

A Zeneakadémia Europa Nostra-nagydíjjal, FIABCI-nívódíjakkal és több más rangos építészeti elismeréssel kitüntetett megújult főépületében július-augusztus folyamán minden nap épületlátogató túrát szerveznek.

Laibach Goes to Észak-Korea

Első külföldi rockzenekarként lép fel augusztusban Észak-Koreában a Laibach. Az ipari zene és a techno szlovén úttörője két koncertet is ad Phenjanban.

Zene összes cikke »

Orfeumból kultúrotthon

Világosság, 1951. április 16.

odeonmusor2.jpg

Néhány évvel ezelőtt – mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében – még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel.

Fél évszázadon át nem érhette csalódás a Jókai tér 4. sz. alatt levő "színházba" betérő polgárt. Szórakoztatás címén hajszálpontosan ugyanazokat az ordenáré "szellemességeket" tálalták elébe, noha a műintézet elnevezése olykor változott. Ám mindegy volt, minek hívták ezt a patinás szórakozóhelyet: Kis Komédiának, Komédia Orfeumnak, vagy Medgyaszay Színháznak, a lényeg mindig maradt. Táncban, dalban, szövegben a tömény pornográfia elevenedett meg. Még a felszabadulás után is megdönthetetlennek látszott az útszéli humornak ez a Jókai téri fellegvára. Ekkor írták cégérül a színház homlokzatára a kitűnő képességű, méltán népszerű sanzonénekesnő, Medgyaszay Vilma nevét, hogy azután továbbra is a "Francia pezsgő" és egyéb, három felvonássá kerített egyértelmű helyzetek "nyűgözzék le" a színház törzsközönségét. A művésznő adta a nevet, a tőkés a pénzt és utóbbi mindenhatóságát érvényesítve igyekezett "korszerűsíteni" az ízléstelen kuplék steinhardti otthonát.

1650.jpg

Időközben azonban szüntelenül zajló kultúrforradalmunk rendet csinált a Jókai-téren is. S a változás talán sehol sem olyan szembetűnő, mint itt, az alvilági múzsák e hajdani Olimposzán, ahol a megvénült orfeum helyén most a 16555.jpgPostásszakszervezet Központi Kultúrotthona áll. Huszonhat kocsi szemetet hordtak ki a helyiségekből az átalakítás alkalmával, ez a mennyiség azonban elenyésző ahhoz a piszokhoz képest, amelyet szellemi vonalon számoltak fel. Ám a "kézzelfogható" koszosság igen jól jellemezte azt a fajta színházvezetést, amely minden létező nyílást az évtizedek alatt felgyülemlett szeméttel tömött be. A színpad alatt, azóta felszedett nézőtéri faburkolat mélyén, ablaknyílásokban, mindenütt, ahol egy kis rés akadt, a piszok ült orgiát s az átalakítást végző munkásokat valósággal megdöbbentette a talált kacatok sokfélesége. Még karóra is akadt, amely valamelyik részeg vendég csuklójáról kerülhetett a mélybe. Hiszen a "mindent egy helyen" orfeumi értelmezésének megfelelően az alagsorban terült el az Uhu-bár is, a pénzes "aranyifjúság" népszerű lokálja. Az építész annak idején kitett magáért és a mulató rendeltetésének megfelelően színház, bár, nézőtér, öltözők valósággal "egybefolytak", sőt közvetlenül az öltözők mellett komponálta meg azt a helyiséget, ahova a tőkés is gyalog járt. Azóta persze megszüntették az építménynek ezt a "családias" jellegét. Vasajtó került a színpad és a nézőtér közé, olvasóterem lett a hajdani lokálból, s az egykori bretli-kabaré helyén február 25-én a pártkongresszus tiszteletére megnyílt a Postásszakszervezet Központi Kultúrotthona.

video

Orfeum-jelenet a Dollárpapa című filmből (1956).


"Néhány évvel ezelőtt  mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében — még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel. Burjánzott a formalizmus, a nyugati dekadens művészet utánzása. A szocialista realizmus hívei, a felszabadult dolgozó nép, a munkásosztály művészetének képviselői kisebbségben vagy defenzívában voltak. Elmondhatjuk, hogy ezen a területen is döntő változás történt."  Ennek a döntő változásnak figyelemreméltó bizonyítéka a mulató helyén megnyílt szép és elvtársias szellemet árasztó kultúrotthon is, ahol a Posta dolgozói és a kultúra egyaránt otthont találtak.

16546.jpg
Fotóillusztrációk: Fortepan Archívum.

Forrás: Gramofon online.

• Publikálva: 2012.05.13. 07:00 • Címke: Fortepan, épület, történelem, videó