a rovat írásai

Ma kezdődik a Sziget!

Akár 400 ezer látogatót is vonzhat a mától vasárnapig tartó 22. Sziget fesztivál, amelynek nagyszínpadán hosszú évek után először négy magyar zenekar is fellép.

Boldog 88. születésnapot, Tony Bennett!

Ma ünnepli 88. születésnapját Tony Bennett, a jazz élő intézménye, a swing jellegű amerikai dalkultúra, a negyvenes-ötvenes évek amerikai zenei világának nagykövete és élő „daloskönyve”. Bennett a megőrzés mestere – és ez nem is kevés: ragaszkodik eredeti stílusához, a műfaji kísérletezés kevéssé jellemző rá, nemigen kalandozik habitusának kevésbé megfelelő zenei világokba. Amit csinál, azt viszont bámulatos igényességgel csinálja. 

Arcus Temporum Fesztivál

Augusztus 22. és 24. között még inkább érdemes lesz Pannonhalmára látogatni, mivel a XI. Arcus Temporum Fesztivál  újból rengeteg ínyencséggel várja az érdeklődőket.

​A Gitáros és a Világ. Al Di Meola 60

A gitáros figurája kiemelt figyelmet vívott ki a könnyűzene újabb történetében. A negyvenes-ötvenes évek big bandjait, vokálkórusait, hatalmas infrastruktúráját ellenpontozó hatvanas évekbeli garázsbandák, a beat és rockzene csapatai a gitárost tették központi szereplővé, a gitár lett a vagány, férfias, érces, markáns hangszer, s maga a gitáros lett a minta a zenei ambíciókkal rendelkező fiatalok számára.

​Kultúra-e a Sziget?

Huszonegy év alatt az ős-szigeteseket a gyerekeik váltották, jobb esetben együtt buliznak, ami a generációk jobb egymást megismerését is szolgálhatja.

​Laurie Anderson és Elvis Costello a MÜPÁ-ban

Laurie Anderson, Jonas Kaufmann és Elvis Costello is a Művészetek Palotája színpadára lép októberben.

Sikeresek a Fesztiválzenekar közösségi programjának koncertjei

Napokon belül lezárulnak a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) közösségi projektjei, melyek során a zenészek ajándékba visznek muzsikát idősotthonokba, templomokba és vidéki zsinagógákba. A cél teljesült: a zenét azok is élvezhették, akik csak ritkán, vagy soha nem jutnak el a koncerttermekbe.

Mélységből a csúcsokra: Ray Charles

Az USA számos műfaj- és stílusteremtő művész szülőhelye és sikereinek színtere, de ez nem jelenti azt, hogy ezek a ma büszkeséggel emlegetett alkotók ne szenvedtek volna meg sikereikért vagy akár emberi méltóságukért is. Az út, amelyet megtettek, nem mindig olyan irigylésre méltó, mint a hírnév, amely később osztályrészükül jutott.

Strauss-év itthon és külföldön

Programajánló Richard Strauss születésének 150. évfordulóján, avagy mi volt és mi lesz itthon és külföldön.

40 év a Herceg nélkül

Amerikai klasszikus. Leginkább ezzel a szókapcsolattal lehetne jellemezni a ma negyven évvel ezelőtt elhunyt Duke Ellingtont.

Palimo Story: Both Miklós roma zenésztehetségeket kutatott fel

Ismeretlen tehetséges roma zenészeket kutatott fel több hetes tavaly őszi útja során Both Miklós, a Naprából ismert kiváló gitáros, énekes. A projektből Palimo Story néven zenekar, dokumentumfilm-sorozat, valamint CD lett, amely a Fonó Budai Zeneház gondozásában kedden jelent meg.

Zene összes cikke »

Orfeumból kultúrotthon

Világosság, 1951. április 16.

odeonmusor2.jpg

Néhány évvel ezelőtt – mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében – még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel.

Fél évszázadon át nem érhette csalódás a Jókai tér 4. sz. alatt levő "színházba" betérő polgárt. Szórakoztatás címén hajszálpontosan ugyanazokat az ordenáré "szellemességeket" tálalták elébe, noha a műintézet elnevezése olykor változott. Ám mindegy volt, minek hívták ezt a patinás szórakozóhelyet: Kis Komédiának, Komédia Orfeumnak, vagy Medgyaszay Színháznak, a lényeg mindig maradt. Táncban, dalban, szövegben a tömény pornográfia elevenedett meg. Még a felszabadulás után is megdönthetetlennek látszott az útszéli humornak ez a Jókai téri fellegvára. Ekkor írták cégérül a színház homlokzatára a kitűnő képességű, méltán népszerű sanzonénekesnő, Medgyaszay Vilma nevét, hogy azután továbbra is a "Francia pezsgő" és egyéb, három felvonássá kerített egyértelmű helyzetek "nyűgözzék le" a színház törzsközönségét. A művésznő adta a nevet, a tőkés a pénzt és utóbbi mindenhatóságát érvényesítve igyekezett "korszerűsíteni" az ízléstelen kuplék steinhardti otthonát.

1650.jpg

Időközben azonban szüntelenül zajló kultúrforradalmunk rendet csinált a Jókai-téren is. S a változás talán sehol sem olyan szembetűnő, mint itt, az alvilági múzsák e hajdani Olimposzán, ahol a megvénült orfeum helyén most a 16555.jpgPostásszakszervezet Központi Kultúrotthona áll. Huszonhat kocsi szemetet hordtak ki a helyiségekből az átalakítás alkalmával, ez a mennyiség azonban elenyésző ahhoz a piszokhoz képest, amelyet szellemi vonalon számoltak fel. Ám a "kézzelfogható" koszosság igen jól jellemezte azt a fajta színházvezetést, amely minden létező nyílást az évtizedek alatt felgyülemlett szeméttel tömött be. A színpad alatt, azóta felszedett nézőtéri faburkolat mélyén, ablaknyílásokban, mindenütt, ahol egy kis rés akadt, a piszok ült orgiát s az átalakítást végző munkásokat valósággal megdöbbentette a talált kacatok sokfélesége. Még karóra is akadt, amely valamelyik részeg vendég csuklójáról kerülhetett a mélybe. Hiszen a "mindent egy helyen" orfeumi értelmezésének megfelelően az alagsorban terült el az Uhu-bár is, a pénzes "aranyifjúság" népszerű lokálja. Az építész annak idején kitett magáért és a mulató rendeltetésének megfelelően színház, bár, nézőtér, öltözők valósággal "egybefolytak", sőt közvetlenül az öltözők mellett komponálta meg azt a helyiséget, ahova a tőkés is gyalog járt. Azóta persze megszüntették az építménynek ezt a "családias" jellegét. Vasajtó került a színpad és a nézőtér közé, olvasóterem lett a hajdani lokálból, s az egykori bretli-kabaré helyén február 25-én a pártkongresszus tiszteletére megnyílt a Postásszakszervezet Központi Kultúrotthona.

video

Orfeum-jelenet a Dollárpapa című filmből (1956).


"Néhány évvel ezelőtt  mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében — még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel. Burjánzott a formalizmus, a nyugati dekadens művészet utánzása. A szocialista realizmus hívei, a felszabadult dolgozó nép, a munkásosztály művészetének képviselői kisebbségben vagy defenzívában voltak. Elmondhatjuk, hogy ezen a területen is döntő változás történt."  Ennek a döntő változásnak figyelemreméltó bizonyítéka a mulató helyén megnyílt szép és elvtársias szellemet árasztó kultúrotthon is, ahol a Posta dolgozói és a kultúra egyaránt otthont találtak.

16546.jpg
Fotóillusztrációk: Fortepan Archívum.

Forrás: Gramofon online.

• Publikálva: 2012.05.13. 07:00 • Címke: Fortepan, épület, történelem, videó