a rovat írásai

„I Am the Blues”

Száz éve született Willie Dixon, a blues óriása, akinek neve összeforrott a rock and rollal is. Szerzeményeit olyan előadók juttatták a slágerlisták élére, mint a Rolling Stones, a Led Zeppelin, a Cream, a Doors, Jimi Hendrix vagy Bob Dylan. Igaz, ebből néha jogviták és hosszas pereskedések is származtak.

Vivace! Itt a nemzetközi kórusfesztivál

Az élet örömeiről énekel négy ország öt kórusa péntektől a Vivace nemzetközi kórusfesztiválon Veszprémben – közölte hétfői veszprémi sajtótájékoztatóján a fesztivál főszervezője.

A régi Pest utolsó mohikánja

Száz évvel ezelőtt, 1915. június 10-én született Budapesten G. Dénes György dalszövegíró, a pesti Broadway feledhetetlen alakja, akinek élete kész regény volt, de ezt a regényt dalszövegekben írta meg.

Les Paul, az újító gitáros

Száz éve született Les Paul, az egyik legnépszerűbb elektromos gitár, a Gibson Les Paul tervezője, akinek hatása szinte felmérhetetlen a dzsesszre és a rockzenére. Az 1952-ben piacra dobott modellt ma is számtalan változatban gyártják, ezen játszik Eric Clapton, Keith Richards és Jimmy Page is.

​Az élet: csupa Reload. Tom Jones 75 éves

Előttem van a jelenet, amikor a 80-as években, egy vasárnap délutánon gyerekszobánk közepére tettük édesanyám akkor már negyedszázados Grundig orsósmagnóját. Azt a kultikus darabot, amit 18. születésnapjára kapott, s a hatvanas évek közepén minden házibulija elmaradhatatlan kelléke volt.

Válaszúton és világszerte

A Magyar Művészeti Akadémia Életműdíjával tüntették ki csütörtökön Kallós Zoltán Kossuth-díjas néprajzkutatót, a nemzet művészét.

Az ördöggel cimboráló szupersztár

1840. május 27-én halt meg minden idők egyik legnagyobb hegedűse, Niccoló Paganini, aki addig elképzelhetetlen szintre emelte hangszerének technikáját. Akár egyetlen húron is képes volt játszani, virtuóz technikáját állítólag egy ritka betegségnek köszönhette.

Az első gitártörő

Pete Townshend, a The Who együttes gitárosa és zeneszerzője, a rocktörténet egyik legnagyobb hatású egyénisége 70 éves. A színpadi gitártörés és a szélmalom-gitározás feltalálója ma is aktív, Glastonburyben idén ők adják a zárókoncertet.

Európa ismét Pécsett énekel

Az Európai Kórusszövetség háromévente megrendezett nemzetközi kórusfesztiválja, az Európa Cantat júliusban, 27 év után ismét Magyarországra érkezik. Több ezer énekest láthatunk és hallgathatunk a világ minden tájáról. Hung(a)ry for singing!

Séta a hangos városban

Az OFF Biennálé keretében a Hosszúlépés Sound as space címmel városi sétát szervezett, amely Budapest belvárosának különböző pontjain elrejtett hanginstallációkat kötött össze, Földes Léna művészettörténész vezetésével.

Meghalt B.B. King, a blues királya

A blues királyaként emlegetett legendás zenész, 15-szörös Grammy-díjas gitárművész 89 évesen, egy Las Vegas-i kórházban hunyt el csütörtökön este. Álmában érte a halál, csöndesen ment el – mondta el lánya, Patty King a CNN-nek. A zenész cukorbetegséggel összefüggő kiszáradás miatt a hónap elején került kórházba.

Zene összes cikke »

Orfeumból kultúrotthon

Világosság, 1951. április 16.

odeonmusor2.jpg

Néhány évvel ezelőtt – mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében – még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel.

Fél évszázadon át nem érhette csalódás a Jókai tér 4. sz. alatt levő "színházba" betérő polgárt. Szórakoztatás címén hajszálpontosan ugyanazokat az ordenáré "szellemességeket" tálalták elébe, noha a műintézet elnevezése olykor változott. Ám mindegy volt, minek hívták ezt a patinás szórakozóhelyet: Kis Komédiának, Komédia Orfeumnak, vagy Medgyaszay Színháznak, a lényeg mindig maradt. Táncban, dalban, szövegben a tömény pornográfia elevenedett meg. Még a felszabadulás után is megdönthetetlennek látszott az útszéli humornak ez a Jókai téri fellegvára. Ekkor írták cégérül a színház homlokzatára a kitűnő képességű, méltán népszerű sanzonénekesnő, Medgyaszay Vilma nevét, hogy azután továbbra is a "Francia pezsgő" és egyéb, három felvonássá kerített egyértelmű helyzetek "nyűgözzék le" a színház törzsközönségét. A művésznő adta a nevet, a tőkés a pénzt és utóbbi mindenhatóságát érvényesítve igyekezett "korszerűsíteni" az ízléstelen kuplék steinhardti otthonát.

1650.jpg

Időközben azonban szüntelenül zajló kultúrforradalmunk rendet csinált a Jókai-téren is. S a változás talán sehol sem olyan szembetűnő, mint itt, az alvilági múzsák e hajdani Olimposzán, ahol a megvénült orfeum helyén most a 16555.jpgPostásszakszervezet Központi Kultúrotthona áll. Huszonhat kocsi szemetet hordtak ki a helyiségekből az átalakítás alkalmával, ez a mennyiség azonban elenyésző ahhoz a piszokhoz képest, amelyet szellemi vonalon számoltak fel. Ám a "kézzelfogható" koszosság igen jól jellemezte azt a fajta színházvezetést, amely minden létező nyílást az évtizedek alatt felgyülemlett szeméttel tömött be. A színpad alatt, azóta felszedett nézőtéri faburkolat mélyén, ablaknyílásokban, mindenütt, ahol egy kis rés akadt, a piszok ült orgiát s az átalakítást végző munkásokat valósággal megdöbbentette a talált kacatok sokfélesége. Még karóra is akadt, amely valamelyik részeg vendég csuklójáról kerülhetett a mélybe. Hiszen a "mindent egy helyen" orfeumi értelmezésének megfelelően az alagsorban terült el az Uhu-bár is, a pénzes "aranyifjúság" népszerű lokálja. Az építész annak idején kitett magáért és a mulató rendeltetésének megfelelően színház, bár, nézőtér, öltözők valósággal "egybefolytak", sőt közvetlenül az öltözők mellett komponálta meg azt a helyiséget, ahova a tőkés is gyalog járt. Azóta persze megszüntették az építménynek ezt a "családias" jellegét. Vasajtó került a színpad és a nézőtér közé, olvasóterem lett a hajdani lokálból, s az egykori bretli-kabaré helyén február 25-én a pártkongresszus tiszteletére megnyílt a Postásszakszervezet Központi Kultúrotthona.

video

Orfeum-jelenet a Dollárpapa című filmből (1956).


"Néhány évvel ezelőtt  mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében — még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel. Burjánzott a formalizmus, a nyugati dekadens művészet utánzása. A szocialista realizmus hívei, a felszabadult dolgozó nép, a munkásosztály művészetének képviselői kisebbségben vagy defenzívában voltak. Elmondhatjuk, hogy ezen a területen is döntő változás történt."  Ennek a döntő változásnak figyelemreméltó bizonyítéka a mulató helyén megnyílt szép és elvtársias szellemet árasztó kultúrotthon is, ahol a Posta dolgozói és a kultúra egyaránt otthont találtak.

16546.jpg
Fotóillusztrációk: Fortepan Archívum.

Forrás: Gramofon online.

• Publikálva: 2012.05.13. 07:00 • Címke: Fortepan, épület, történelem, videó