a rovat írásai

Lemezboltok napja

Idén is három budapesti üzlet részvételével rendezik meg szombaton a lemezboltok napját (Record Store Day), amelyet világszerte több mint harminc ország mintegy ezer boltjában tartanak meg. A nemzetközi rendezvénysorozat idei nagykövete Dave Grohl, a Foo Fighters frontembere.

Kiállítás Edith Piafról a 100. évfordulóra

Retrospektív tárlattal emlékezik meg Edith Piaf születésének közelgő 100. évfordulójáról a Francia Nemzeti Könyvtár.

Grateful Dead: Válogatáslemez az 50. születésnapra

Egy legendás zenekar régi felvételei jelentek meg újra a napokban: az 50 éves kaliforniai rockcsapat, a Grateful Dead legjobb dalai egy dupla válogatáslemezen érhetők el.

A magyar kultúra japán követe

A hazánkban rendkívül népszerű japán karmester, Kobajasi Kenicsiró, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének (1974) győztese ma 75 éves.

Az utcáról a világhírig

Száz éve született Billie Holiday, a dzsessz történetének egyik legnagyobb énekesnője, aki megújította a műfajt, de végül alulmaradt a démonaival, az alkohollal és a heroinnal folytatott küzdelmében.

Clapton is God

Állította egy ismert graffiti a hatvanas évek közepén egy London környéki metróállomáson, amikor a gitáros a Bluesbreakers tagjaként vált a brit blues közeg meghatározó egyéniségévé. A graffitik sokasodtak – a ma hetvenéves Claptonból pedig világsztár lett.

Simonetti a fedélzeten

Múlt vasárnap különleges filmzenei szeánsznak adott helyet a budapesti A38 Hajó: az olasz horror zenei géniusza, Claudio Simonetti lépett fel itt, mai Goblin formációjával. Természetesen mi is ott voltunk.

Queen, Led Zeppelin, Doors és Hendrix

A rockzene történetének négy kiemelkedő előadója, Jimi Hendrix, a Doors, a Led Zeppelin és a Queen egy-egy koncertfilmje látható az Uránia Nemzeti Filmszínház tavaszi válogatásán. A Queen 1981-es montreali fellépéséről készített filmet most először vetítik magyar moziban.

45 szikár tény a barokk zene királyáról

Johann Sebastian Bach – zeneszerző, kántor, barokk zene, Weimar, Tamás-templom, fúgák – ám életéről nem sokat tudni, vagy mégis? 45 szikár tény a ma 330 éve született Bach életéről, munkásságáról, családjáról.

Bach aluljárókban

A mai nap folyamán érdemes az Astoria vagy a Kálvin tér felé metrózni vagy csak úgy átmenni az aluljárókon, mert ma van a Bach mindenkinek napja.

A punk és a vallási extázis papnője

Nina Hagen 60 éves korára szinte az egész (spirituális) világot átölelő pályafutást tudhat maga mögött. Kis túlzással mondhatjuk, hogy ő a német Patti Smith, punk kiadásban és kevésbé mély szövegekkel, ám annál nagyobb hatással az európai feminista törekvésekre.

Zene összes cikke »

Orfeumból kultúrotthon

Világosság, 1951. április 16.

odeonmusor2.jpg

Néhány évvel ezelőtt – mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében – még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel.

Fél évszázadon át nem érhette csalódás a Jókai tér 4. sz. alatt levő "színházba" betérő polgárt. Szórakoztatás címén hajszálpontosan ugyanazokat az ordenáré "szellemességeket" tálalták elébe, noha a műintézet elnevezése olykor változott. Ám mindegy volt, minek hívták ezt a patinás szórakozóhelyet: Kis Komédiának, Komédia Orfeumnak, vagy Medgyaszay Színháznak, a lényeg mindig maradt. Táncban, dalban, szövegben a tömény pornográfia elevenedett meg. Még a felszabadulás után is megdönthetetlennek látszott az útszéli humornak ez a Jókai téri fellegvára. Ekkor írták cégérül a színház homlokzatára a kitűnő képességű, méltán népszerű sanzonénekesnő, Medgyaszay Vilma nevét, hogy azután továbbra is a "Francia pezsgő" és egyéb, három felvonássá kerített egyértelmű helyzetek "nyűgözzék le" a színház törzsközönségét. A művésznő adta a nevet, a tőkés a pénzt és utóbbi mindenhatóságát érvényesítve igyekezett "korszerűsíteni" az ízléstelen kuplék steinhardti otthonát.

1650.jpg

Időközben azonban szüntelenül zajló kultúrforradalmunk rendet csinált a Jókai-téren is. S a változás talán sehol sem olyan szembetűnő, mint itt, az alvilági múzsák e hajdani Olimposzán, ahol a megvénült orfeum helyén most a 16555.jpgPostásszakszervezet Központi Kultúrotthona áll. Huszonhat kocsi szemetet hordtak ki a helyiségekből az átalakítás alkalmával, ez a mennyiség azonban elenyésző ahhoz a piszokhoz képest, amelyet szellemi vonalon számoltak fel. Ám a "kézzelfogható" koszosság igen jól jellemezte azt a fajta színházvezetést, amely minden létező nyílást az évtizedek alatt felgyülemlett szeméttel tömött be. A színpad alatt, azóta felszedett nézőtéri faburkolat mélyén, ablaknyílásokban, mindenütt, ahol egy kis rés akadt, a piszok ült orgiát s az átalakítást végző munkásokat valósággal megdöbbentette a talált kacatok sokfélesége. Még karóra is akadt, amely valamelyik részeg vendég csuklójáról kerülhetett a mélybe. Hiszen a "mindent egy helyen" orfeumi értelmezésének megfelelően az alagsorban terült el az Uhu-bár is, a pénzes "aranyifjúság" népszerű lokálja. Az építész annak idején kitett magáért és a mulató rendeltetésének megfelelően színház, bár, nézőtér, öltözők valósággal "egybefolytak", sőt közvetlenül az öltözők mellett komponálta meg azt a helyiséget, ahova a tőkés is gyalog járt. Azóta persze megszüntették az építménynek ezt a "családias" jellegét. Vasajtó került a színpad és a nézőtér közé, olvasóterem lett a hajdani lokálból, s az egykori bretli-kabaré helyén február 25-én a pártkongresszus tiszteletére megnyílt a Postásszakszervezet Központi Kultúrotthona.

video

Orfeum-jelenet a Dollárpapa című filmből (1956).


"Néhány évvel ezelőtt  mondotta Révai elvtárs kongresszusi beszédében — még 1948 körül, művészeti életünk tele volt mindenféle burzsoá szeméttel. Burjánzott a formalizmus, a nyugati dekadens művészet utánzása. A szocialista realizmus hívei, a felszabadult dolgozó nép, a munkásosztály művészetének képviselői kisebbségben vagy defenzívában voltak. Elmondhatjuk, hogy ezen a területen is döntő változás történt."  Ennek a döntő változásnak figyelemreméltó bizonyítéka a mulató helyén megnyílt szép és elvtársias szellemet árasztó kultúrotthon is, ahol a Posta dolgozói és a kultúra egyaránt otthont találtak.

16546.jpg
Fotóillusztrációk: Fortepan Archívum.

Forrás: Gramofon online.

• Publikálva: 2012.05.13. 07:00 • Címke: Fortepan, épület, történelem, videó