a rovat írásai

Bánsági Ildikó 70

Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.

Megáldották a musicalt

Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.

Ötven éves lett a Hair

Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.

Hangemberek az Újszínházban

A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.

Bormámor Hamvas művei alapján Szentendrén

Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.

Szilágyi Tibor 75

Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.

Elhunyt Lórán Lenke

Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.

Új Bánk bán a Nemzetiben

Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.

Básti Juli kerek szülinapja

Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.

Színház 10 éve a viszáki pajtában

Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.

Meghalt Schubert Éva

Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.

Színház összes cikke »

Múltjában él a Nemzeti...

...és a Müsziben beszélünk róla

multjanemzetiBeszélgetéssorozat indul a színházi hagyományokról, egy új közösségi helyszínen, a MÜSZI-ben.

A "Müszi" szót az idősebb generáció a szocialista korszak egyik legendás reklámjából ismerhette. Ebben egy keménykalapos, pösze úr csettintve éltetett egy céget, amiről senki sem tudta, mivel foglalkozik, ám a reklámot mindenki ismerte. Az új generációk számára ez a szó minden bizonnyal egészen mást fog jelenteni: a mai MÜSZI (Művelődési Szint) alulról szerveződő, innovatív szakmai műhely, sziget a független alkotók számára – egy szintén a múltat idéző helyszín, a Corvin Áruház harmadik emeletén. Itt nemcsak képzőművészek, fotósok tevékenykednek saját kis bérelt stúdiójukban, hanem kiállítások, a MOME kihelyezett órái is helyet kapnak, valamint ismeretterjesztő előadásokat is tartanak.

muszi1
A MÜSZI, mielőtt MÜSZI lett volna

Minden második szerdán a színház kerül terítékre: a „Múltjában él a Nemzeti…” címmel indított beszélgetéssorozat keretében színházi emlékezetünkről beszélgethetünk, kitekintéssel szomszédaink helyzetére is.

A beszélgetéseket Czékmány Anna, a Veszprémi Egyetem, a MOME és a Shakespeare Akadémia tanára moderálja. Az első alkalomra szeptember 12-én kerül sor, a MÜSZI Nyitogató eseménysorozatában: a moderátor két beszélgetőtársával, Imre Zoltánnal és Hudi Lászlóval boncolgatja a Nemzeti Színház fogalmának jelentését és jelentőségét: azt, hogy mit is jelenthet az intézmény nevében hordozott 'nemzeti' szó. Ez azért válik fontossá, mert az új színházi törvény az egyes intézményeket, illetve társulatokat az új kategóriarendszer alapján kívánja támogatni: a rendszer legmagasabb és egyúttal legtöbb támogatással járó kategóriájának tagjai számára jár ki ezentúl a nemzeti jelző. A második beszélgetésen az OSZMI (Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet) munkatársa és fiatal kutatója, Szabó Attila Románia és Lengyelország politikai színházi előadásairól beszélt.

Keleti szomszédunknál egész más a humor felfogása a színházban: ez egyrészt az abszurd iránti sokkal nagyobb fogékonyságnak (Ionesco), másrészt egy másfajta, inkább a franciás deklamáló és az olasz pörgő játékstílusnak; a lélektani–realista színjátszási hagyomány hiányának köszönhető. E másfajta színházi játszás- és látásmódnak is köszönhető valószínűleg a fiatal, nemzetközileg elismert rendezőnő és drámaíró, Gianina Cărbunariu munkásságának kibontakozása. A beszélgetésen kortárs problémákat feldolgozó, dokumentarista előadásairól volt szó. Ezek a dokumentarista előadások elsősorban arra kérdeznek rá, hogy „mi is az, amit mi vagy a televízió valóságként értelmez” – majd a diszkrepancia felmutatására épül az előadás. Részleteket láthattunk a Budapesten is többször játszott 20/20 című előadásból, amely az 1990 márciusában történt marosvásárhelyi „etnikai összetűzések” kibogozhatatlan okairól szól. Metódusa a verbatim technikán alapul, azaz valós beszélgetéseket idéz szó szerint. Cărbunariu egyik forradalminak is nevezhető újítása, hogy román és magyar anyanyelvű színészeket játszatott együtt úgy, hogy mindenki a saját anyanyelvét használhatta, az a színésznő pedig, aki román anyanyelvű volt, de Marosvásárhelyen nőtt fel, jelentette a sajátos identitásjáték jokerét. Mivel az alkotás kétnyelvű, a mindkét nyelvet nem beszélő közönség számára sokszor nem érthető minden rétegében. Sajátos feldolgozása a kisebbség–többség viszonyának – bármlyen nézőpontból is tekintünk rá. Magyarországon az ilyen dramaturgiai technikán alapuló dokumentarista előadások még nem elég elterjedtek. A PanoDráma két előadása sorolható ide: az egyik a nagy médiavisszhangnak örvendő Szóról szóra című előadás, a másik a Trafóban épp most újra játszott Tanulni, tanulni alkotás. Szabó Attila példaképpen bemutatott egy másik előadást is. A fiatal román színházcsinálók közé tartozik Peca Ștefan is, akinek a Románia 21 című színművét egy amerikai rendezőnő, Pia Furtado alkalmazta színpadra – ez a revütípusú rendezés a Krétakör Hazám, hazám című alkotásához hasonlítható.

muszicikk2
Alulról szerveződés és fenntarthatóság – a MÜSZI jelszavai

A hátralévő rövid időben a lengyel kortárs politikai színházat mutatta be Szabó Attila, Krystian Lupa rendező tanítványainak előadásaiból vett részletekkel. Az egyik Krzysztof Warlikowski (A)pollonia című rendezése, amely az ógörög drámairodalmat szövi össze négyórás, szünet nélküli gigantikus előadássá, és a bűn és a bűnösség kérdéseit járja körül. A másik példaelőadás Dorota Masłowska színműve alapján Grzegorz Jarzyna-rendezése volt. Ez a lengyel színház újra és újra felbukkanó témáját járja körül: miképpen lehet feldolgozni a második világháború borzalmait, hogyan változtatták meg a történtek a lengyel identitást.

Érdemes közelről is megszemlélni a lengyel előadások formabontó, 3D-s DVD-borítóját is. Nemhiába, Tadeusz Kantor rajtahagyta kéznyomát a színházon.

A MÜSZI Kulturális alkotóközpont és befogadótér 2012 elején alakult meg. Eredetileg a Harmadik Hang Háza társulat kapta meg a 2800 négyzetméternyi területet a Corvin Áruház harmadik emeletén, hogy ideiglenesen ott készülhessenek fel bemutatójukra. A magánkézben levő tulajdont a tér szervezői egy ideig ingyen használhatták, majd fokozatosan elkezdtek érte fizetni, a terv szerint a télen már teljes bérleti díjat fizetnek majd. A Művelődési Szint a beköltözéskor még egy teljesen egybenyíló térbe érkezett, amelyet önerőből és közösségi önkéntes munkával, rengeteg ember segítségével sikerült beépíteni. Számos alkotói stúdiót és  műhelyt alakítottak ki: helyet kapott egy nagyobb előadóterem, egy kisebb egyetemi foglalkozások számára kialakított helyiség, raktárak, büfé. A közepén pedig valódi kert lesz, amely az áruház második emeletét borító üvegtetőből készült felületet foglalja majd el. Ezt csak beültetéssel lehet hasznosítani, mivel nem szabad rálépni, jelenleg erre gyűjtenek a szervezők a Creative Selector oldalán. A Művelődési Szint az alulról szerveződés, társadalmi felelősségvállalás, a függetlenség és a környezettudatosság jegyében működik. Az alkotói műhelyeken túl lesz zöld coworking iroda, egy kisebb hostel, kiállítótér és rengeteg művészeti és ismeretterjesztő előadás. Mindezt állami támogatás nélkül, újrafelhasznált anyagokból valamint rengeteg önzetlen felajánlásból és önkéntes munkából hozták létre.

Bakk Ágnes

• Publikálva: 2012.10.01. 14:00 • Címke: közösség, épület, színház