a rovat írásai

East az Arénában

Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.

Michael Nyman az Erkelben

Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.

Meghalt Aradszky László

Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.

Karmesterverseny Kobajasi Kenicsiróval

Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.

Pisztolyok dőltek Marilyn Mansonra

Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.

Új lemez és koncert: 55 éves az Omega!

Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.

A fél Pink Floyd újra Pompejiben

A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.

Parádés évadnyitót tart az Opera

Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.

Új U2 album a láthatáron!

Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.

Brünnhilde megsérült, egy férfi bújt a jelmezébe

Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.

Lord 45

A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.

Zene összes cikke »

​Sikerre vitt könnyű műfaj

kalman_lead.jpgMi Kálmán Imre sikerének titka? Miért minden idők legtöbbet játszott magyar operettje a Csárdáskirálynő? Sokan azt mondják, ez az illúziók világa, szirupos mese. Mégis halhatatlan Szilvia, Edwin és Cecília alakja. Mi a titka? Szellemes, dallamos, fordulatos, és nem utolsó sorban mindig győz benne az igazság.

Különös kontextust adott az első világháború a bemutatás előtt álló Csárdáskirálynő című operettnek. A háború árnyékában egészen más hangzása volt a darabban felhangzó melódiáknak. A „Ne búsulj, lesz még szőlő, lesz még lágy kenyér…” sorait óriási tapsvihar kísérte. A közönség hangos tetszésnyilvánítása a második világháború után a Fővárosi Operettszínházban ismétlődött meg, amikor a romjaiból újjáéledő színház ezzel az operettel nyitotta meg kapuit.

Kalman_Imre_A_Siofok.jpg
Kálmán Imre szobra Siófokon. Varga Imre alkotása.

Hasonló sikert ért el a Marica grófnő. A közönség állva tapsolt, amikor a színészek A szép város Kolozsvár című dal refrénjére kezdtek rá: „Az édes reménység, a havasokon fehérség, S a bércek hegyén a zöld fenyőerdő vár. / Szép város Kolozsvár, majd ott lakunk a Szamosnál, Hol minden piros, fehér, zöldben jár.” 1956 után minden sor mást üzent. S bár megváltoztatták a szöveget – ha rövid időre is – az operett akkor is ugyanazt jelentette: mindig van remény, a legnehezebb helyzetekből is ki lehet mászni, ha az embernek van szíve és bátorsága. Félreértés ne essék, szó sincs magyarkodásról. Kálmán Imre bárhol élt, bárhol komponált a nagyvilágban, megmaradt magyar zeneszerzőnek. „Igaz, hogy Bécsben élek, s darabjaim legtöbbször ott kerülnek először színpadra, de azért megmaradtam magyar komponistának” – nyilatkozta egykor a Színházi Életnek.

A magyar operett-történet egyik legfontosabb zeneszerzője 130 évvel ezelőtt október 24-én (talán 25-én) éjfél körül született Siófokon. Ősei között – apai ágon – rabbik, tanítók, míg anyai ágon muzsikusok találhatóak. Kálmán gyerekként élvezettel hallgatta édesanyja és nővére zongorajátékát. Arról ábrándozott, hogy egyszer híres zongoraművész lesz. A család azonban ellenezte a muzsikusi pályát, ezért a zenei sikert dédelgető fiú – a szülők óhajának eleget téve – a jogi egyetemre jelentkezett. Bár az összes vizsgáját letette, a doktori címet nem szerezte meg. A jogi tanulmányaival párhuzamosan kezdte meg a Zeneakadémián a zongoraszakot. Súlyos ínhüvelygyulladás miatt azonban abba kellett hagynia a képzést. Mivel nem tett le zenei terveiről, átiratkozott a zeneszerzés tanszakra, ahol későbbi neves operettszerzők – Jacobi Viktor, Weiner Leó, Szirmai Albert – évfolyamtársa lett.

Tanulmányai befejezése után egy ideig zenekritikusként próbált megélni. Mivel nem aratott elismerést a főszerkesztőnél, és vagyonát sem gyarapította, műdalokat kezdett írni. A siker nem maradt el, nemcsak anyagi helyzete javult, hanem számos díjjal is jutalmazták stílusát. Egyáltalán nem volt büszke a könnyű műfajban elért sikereire, de kárpótolta a jelentős honorárium, amiből külföldre utazhatott, hogy kiadót találjon szimfóniájának. Mivel a keresgélés hiábavalónak bizonyult, eldöntötte, mégis megpróbálkozik a könnyű műfajjal.

1908-ban mutatták be első operettjét. A Tatárjárás hatalmas sikert aratott, és egyértelműen kijelölte Kálmán útját. A pesti premiert a bécsi követte, majd a darab bejárta az egész világot, Afrikától Amerikán át Ausztráliáig.

Nem sokkal a Tatárjárás sikere után az operett fővárosába, Bécsbe költözött. Újabb és újabb bemutatók követték egymást (Az obsitos, A cigányprímás, Zsuzsi kisasszony, Csárdáskirálynő, A bajadér, Marica grófnő, A cirkuszhercegnő, stb.).

kalman.jpg
Kálmán Imre ötven éves korában. Forrás: mek.oszk.hu

1932-ben, ötvenedik születésnapja alkalmából Dollfuss kancellártól megkapta a Kruckenkreuz kitüntetést. Ez volt a háború előtti utolsó alkalom, hogy nyilvánosan köszöntötték. A náci hatalomátvétel után Németországban betiltották operettjeit. A bécsi és budapesti színházak szintén óvatosan fogadták Kálmánt, ezért Zürichbe tette át az ősbemutatók színhelyét. Az Anschluss után nemkívánatos személy lett Ausztriában. Először autóját kellett felajánlania a német nemzetiszocialisták számára, majd a villáját foglalták le, végül elvették útlevelét. Kálmán ekkor készült Londonba, a Marica grófnő premierjére. A magyar kormány közbenjárására visszakapta az okmányait, de a szerzői jogdíjakat a német állam magának hajtotta be. 1938 nyarán Horthy Miklósnál kért kihallgatást. Mivel a kormányzó nem tudta garantálni a biztonságát, azt javasolta a zeneszerzőnek, családjával együtt hagyja el Magyarországot.

Egy rövid svájci, párizsi, majd svédországi tartózkodás után Kálmán Imre családjával az Egyesült Államokba emigrált. Az Újvilág nem hozott számára megváltást. Nem érezte jól magát. Magyar zeneszerző volt, magyar témákkal, magyar motívumokkal. Az operettnek nem volt közönsége „túl az Óperencián”. A negyvenes években mindenhol a jazz szólt, és a musical műfaj hódított egyre nagyobb teret.

1951-ben tért vissza Európába. Párizsban telepedtek le, de megromlott egészségi állapota miatt – agyvérzést követően lebénult – teljesen visszavonult életet élt. 1953-ban álmában érte a halál. Kívánsága szerint Bécsben, a Zentralfriedhofban temették el. Utolsó művét, az Arizona Ladyt, melyet fia fejezett be, halála után mutatták be a berni Stadttheaterben.

Fejes Katalin

• Publikálva: 2012.10.24. 12:41 • Címke: évforduló, zene