Október 19-én hetvenéves Bánsági Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Nemzet Művésze.
Megáldotta a Vatikán a Sixtus-kápolnáról és Michelangelóról szóló, Sting zenéjére épülő musicalt, amelynek premierjét március 15-én tartják Rómában.A zenét Michelangelo Buonarroti (1475-1564) freskói inspirálták.
Ötven éve, 1967. október 17-én mutatták be a New York-i off-Broadway egyik kis színházában a Hair című musicalt, a hippikorszak kultuszművét, amelynek filmváltozatát 1979-ben Milos Forman készítette el. A Hair a hippikultúra és a vietnami háború elleni tiltakozás talán legismertebb alkotása, egy korszak lenyomata, amelynek dalait milliók fújják kívülről.
A magyar szinkron indulásáról, a szinkronszakma, a színpadi és a filmvilág nagyságairól is megemlékezik az Újszínház Hangemberek című új darabja, mondta Csernák János színművész az M1 aktuális csatornán.
Bormámor címmel borkóstolóval egybekötött modern zenés játékot mutatnak be Szentendrén Hamvas Béla művei alapján.
Szilágyi Tibor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész augusztus 28-án töli be a hetvenötödik életévét.
Életének 91. évében vasárnap elhunyt Lorán Lenke színésznő, a hírt a család közölte az MTI-vel.
Megkezdődött az évad a budapesti Nemzeti Színházban, amely az idén ünnepli fennállásának 180. és jelenlegi épülete megnyitásának 15. évfordulóját.
Augusztus 10-én ünnepli 60. születésnapját Básti Juli Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő. A színészlegenda Básti Lajos és Zolnay Zsuzsa Jászai-díjas színésznő leánya Budapesten született 1957. augusztus 10-én. Nagybátyja Zolnay Pál filmrendező volt.
Tízéves a Kaszás Attila Pajta Színház, amely az őrségi Viszákon hétfőtől egy héten át várja az érdeklődőket. Különleges hangulatú, kulturális élményekben gazdag lesz az idei, tizedik, jubileumi évad a Szarvas József színművész által életre hívott Kaszás Attila Pajta Színházban (KAPSZ), olvasható a szervezők MTI-hez eljuttatott közleményében.
Nyolcvanhat éves korában elhunyt Schubert Éva Kossuth-díjas színész, érdemes művész, közölte a Főpolgármesteri Hivatal az MTI-vel. Családja tájékoztatása szerint a színésznőt hosszú szenvedés után kedden érte a halál.
Osztrák zsidó családba született Maximillian Goldmann néven. 1890-ben színészként debütált a színpadon, 1902 óta pedig rendezett is folyamatosan. Zola, Wagner, Strindberg, Appia elméletei sokat hatottak rá, de főképpen Richard Wagner esztétikai felfogását tanulmányozta sokat. Szerinte a legfontosabb, hogy a zene, a költészet, a tánc tökéletesen egyenlő arányban jelenjen meg a színpadon. Gesamtkunstwerk megteremtésére törekedett, visszautasította a realista/naturalista színház társadalomkritikai karakterét; új, expresszív formákat keresett és a szimbolista színház művészetét teremtette meg. De az egyensúly fontosságát a szerző, a rendező és a színész szerepében is látta. Ő volt az első rendező, aki számára a dráma szövege nem homályosított el mindent, hanem csak egy alkotóeleme volt az előadásnak. A szöveget az akkori szokásokkal ellentétben szabadon kezelte, átértelmezte. Vele kezdődött a Szentivánéji álom vígjátéki oldalának kidomborítása.
Reinhardt fiatalon
A Gesamtkunstwerk eszközeit arra használta, hogy az adott színmű szövegében nem kimondott mögöttes tartalmakat keresse és azokat jelenítette meg különböző eszközökkel a színpadon. Például Edvard Munchtól is rendelt díszlet- és jelmezterveket, amelyek főképp az előadások atmoszféráját közvetítették, erősítették.
A Szentivánéji álom (a felvétel 1905-ben készült)
Reinhardt másik innovatív gondolata az volt, hogy a színházaknak kell legyen egy nagy nézőterük, ugyanakkor egy kisebb befogadású kamaratermük is, ahol kísérletező előadásokat tarthatnak. Reinhardt azon kívül, hogy rengeteg színházépületet kipróbált és át is alakított elképzeléseinek megfelelően, tovább tervezett. Tömegeknek akarta előadásait megmutatni. Arénákban gondolkozott. Az első előadás, amelyet 3000 főnek tudott egy este megmutatni, a Münchenben megrendezett Oidipusz király volt, amely nem csak a közönség számában volt grandiózus, a színpadra állított kar is 100 főből állt. Reinhardt a színház és a valóság kapcsolatát úgy akarta felbontani, hogy megszüntette a nézőtér és a színpad távolságát, csökkentette a magasságbeli különbségeket és a kart úgy mozgatta a színpadon, mintha az a közönségből bomlana ki. De nem minden este telt meg a nézőtér. Reinhardt viszont tudta, hogy közönséget sok városban találhat, ezért sokszor ugyanazt a rendezést több nyelvterületen is színre vitte. Így például az Oidipusz királyt nem csak Münchenben és Berlinben vitte színre, hanem Londoban angol színészekkel és Budapesten is magyar színészekkel a Beketow Cirkuszban, 1911-ben.
Az Oidipusz király hatalmas kara
Legnagyobb rendezése, amely nevével leginkább összeforrott, a Mirakel (A csoda) című előadás, amely egy apáca viszontagságos életéről szól, és amelynek premierjét 1911-ben tartották a 30 000 fő befogadására képes Olympia Hallban, utolsó előadását pedig 1930-ban. Erős látványvilágot használt, fontos volt az érzékiséget sugalló vizuális eszközök használata, hiszen ilyenkor a közönség mégis nagyon távol került a színtértől, ezért a színészi játék hatása sokszor nem jutott el teljességében hozzá. A csarnok belsejét gótikus díszekkel és festett üvegablakokkal dekorálták, a középső térrészen alakították ki a főhajót és itt állt a süllyesztőből kiemelkedő Madonna is. Az volt a célja, hogy „nagy tömegek szívéhez szólni erőteljes és mély hatással”.
A Salzburgi Ünnepi Játékok első előadása, Reinhardt rendezésében: Akárki
A hihetetlenül termékeny rendezői és színházteremtői karrier mellett magánélete is viharos volt. Első felesége Else Heims színésznő volt, akitől két fia született. Egy darabig boldog házasságban éltek, aztán Reinhardt megismerte Helene Thimiget, aki ugyancsak több előadásában játszott. Reinhardt szeretett volna minél hamarabb elválni, Heims viszont sértve érezte magát, rendkívül megnehezítette válást és megtiltotta, hogy a rendező a gyerekeit látogathassa. Végül 1935-ben kimondták a válást. Reinhardt azonnal elvette feleségül Helenét, majd vele együtt emigrált Amerikába. A felesége lassabban tanult meg angolul, ezért az elején csak apróbb szerepeket kapott, később több előadásban és filmben szerepelt.
Reinhardt nemcsak egy-egy vendégjáték erejéig és nemcsak áttételesen éreztette hatását Magyarországon, hanem sok személyes kapcsolatot is ápolt a magyar alkotókkal. Az 1890-es évek második felétől 1935-ig először még színészként, később pedig már rendezőként is rendszeresen felbukkant Budapesten különböző vendégjátékok alkalmával. Magyar színészek is dolgoztak színházában, például Bárdos Artúr (asszisztenseként dolgozott, később jó barátja lett) vagy Péchy Blanka, aki a Theater in der Josefstadt társulatának a tagja volt 1928-34 között, Beregi Oszkár pedig a Deutsches Theater időszakában dolgozott vele. De Bulla Elmát is ő fedezte fel, és szoros kapcsolatban állt több magyar drámaíróval, például Molnár Ferenccel, akinek több művét is műsorra tűzte. A századeleji budapesti élet is sokat köszönhet neki: Kondor Ernő Reinhardt Budapesten is bemutatott Schall und Rauch című kabaréját látván unta meg banktisztviselői munkáját, és arra gondolt, hogy mi lenne, ha ő is ilyen kabaréműsorokat játszó lokált nyitna. Így nyílt meg az állandó programmal rendelkező kabaré Budapesten, amelyet sokáig Nagy Endre vezetett. Bár ez az előadás Reinhardt egyik korai alkotása, de már mutatja, hogyan gondolkozott a színházról: számára a demokratikus színház sikerének mutatója az előadás eladhatósága. Azaz: az előadás piaci terméknek számított számára, amelyet a színházat magas művészetként tisztelők a mai napig nem bocsátanak meg neki.
Bakk Ágnes