a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​A koncept mégsem halott?

konceptlead„A koncept már régen halott” énekli az azóta az örök vadászmezőkre távozott Cseh Tamás 1997-es lemezén. A megnyitón összegyűlt szép számú érdeklődő viszont azt mutatta, hogy nálunk van még rá kereslet.

Kazimir Szeverinovics Malevics 1913 végén megfestette a Fekete négyzet fehér alapon című képét, majd kiáltványt írt az általa kitalált szuprematizmusról. 1918-ben pedig már olyan magasságokba jutott, hogy elkészülhetett a Fehér négyzet fehér alapon. Amelyen azért jól el lehet különíteni a kissé szürkésebb hátteret és az elfordított, a jobb felső sarok felé tendáló négyzetet. Nos, az 1968-as születésű Gál Andrásnál már nem lehet elkülöníteni semmit. Most a hasonló, de mégis teljesen más műveket létrehozó osztrák Robert Schaberl társaságában állított ki az óbudai Vasarely Múzeumban.

ZF Petrol
Robert Schaberl: ZF petrol dance with blue, 2009 (fotó: R. Schaberl)

A közös tárlatot megnyitó Rényi András művészettörténész már beszéde elején emlékeztette az egybegyűlteket Gál kijelentésére, miszerint a festészet a festékről szól. Úgy tűnik, Gál András 2012-ben is ragaszkodik ehhez az elgondoláshoz, hiszen legfrissebb képén, az idén befejezett Cím nélkül (Yellow) című, 191 x 197 centiméteres vásznán csak valami csúf, tört sárgát látunk festőkéssel egyenletesen elkenve. Nyitóbeszédében Rényi is figyelmeztetett arra, hogy Gál tulajdonképpen szín nélküli festékeket használ, ez adja konceptuális festészetének alapját. Vélhetően a kép anyagi teste, tehát a kép maga foglalkoztatja, ezért a keret nélküli alkotások széleit is ugyanolyan gondossággal és mozdulatokkal „színezi” be. Így tulajdonképpen egy „képtárgy” jön létre, egy háromdimenziós objektum, amely valahol már nem kép, de szobornak sem igazán lehetne nevezni. Ha a festőkés által előállított faktúrát állítanánk előtérbe, akkor talán a domborműhöz állnak ezek a dolgok a legközelebb. Nos, hat ilyen objektumot láthatunk január 20-ig Óbudán, ötöt a már jelzett méretben, a hatodik, Monstrum. Etalon címmel ellátott 1997-es kép 190 x 240 centiméteres, az Antal–Lusztig-Gyűjteményből érkezett.


Gál András Blow up
Gál András: Blow up, 2005 (Fotó: Józsa Dénes)

Gál korábban azt is elárulta, hogy ha valamilyen színnel dolgozott, mögötte mindig a szürkét látta. Szürkék is lettek a kiállított munkák, a sárga mellett a Cím nélkül (Van Dyck Barna) és a Cím nélkül (Terrakotta) is a nagy szürkeség felé tendál. Gálnál színtelen valami lett tehát a színes festékből, vele szemben a feldbachi születésű, Bécsben alkotó Robert Schaberl viszont négy hatalmas (210 x 210 cm) színes korongot hozott festék nélküli színekkel és semleges, vagy festetlen háttérrel. Ő lakkba kever vélhetően akrilt, és ezt dolgozza el körkörösen, rendkívüli precizitással a gyapotvásznain. Címadásában (pl: ZF Golden Dance with Sunlight 7-8) többször is megjelenik a tánc, ami eme korongok nézőpontnélküliségét, állandó vibrálását is jelentheti. Schaberl éppen olyan makacsul ragaszkodik ezekhez a korongokhoz, mint amilyen szisztematikusan festi „hat centi híján négyzeteit” Gál András Budapesten.

Nem kurrens jelenségek tehát, Rényi szerint sem azok. „A koncept már régen halott” énekli az azóta sajnos az örök vadászmezőkre távozott Cseh Tamás 1997-es lemezén, a Telihold dalain. A megnyitón összegyűlt szép számú érdeklődő viszont azt mutatta, hogy nálunk van még rá kereslet.

Pálffy Lajos

Párhuzamos kiállítás – Négyszög és kör
Gál András & Robert Schaberl

Szépművészeti Múzeum Vasarely Múzeuma
A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület párhuzamos kiállítássorozatának keretében.

2012. november 23 – január 20.

• Publikálva: 2012.11.29. 09:14 • Címke: kritika, kiállítás