A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
És ez így van már régóta, hiszen bevallottan hatott Benczúr Gyulára és Szinyei Mersére, de például a szürrealisták is elődjüknek tartották, Max Ernst, Dali és az olasz Chirico művein is ott van egy kevés belőle. No és azt sem felejtsük el, hogy az ifjan még festőnek készülő, és a képzőművészet iránti rajongását mindvégig megőrző Hitler is 11 képet birtokolt haláláig a Bázelben született mestertől. Aki a selyemkereskedő katolikus apja és szintén polgári származású anyja beleegyezésével és támogatásával indult el a művészeti pályán. A düsseldorfi művészeti akadémia volt az alma mater, ami után a helyszínen tanulmányozta a flamand mestereket, majd pedig, mint ahogyan előtte és utána is sokan, szorgalmasan látogatta, és másolta a Louvre gyűjteményét. Különösen a tájábrázolásban jeleskedett, és a tudását már a húszas éveiben Itáliában fejleszthette tovább. 1850 és 1856 között Rómában élt, ahol meg is nősült, és ahol ekkoriban még számtalan az antikvitásból ott maradt rom, épület határozta meg a város képét.
Ezek és a mitológia is hatással voltak az ifjú festőre, akinek munkái faunokkal, kentaurokkal és nimfákkal népesültek be, és így már bizonyos távolságra kerülnek a klasszicizmustól. Böcklin a valóság visszaadása mellett valahol az érzelmeit, álmait, félelmeit is képes volt megjeleníteni a vásznon, „szubjektivizálva” a témát. Aztán 1856-ban már Münchenben találjuk a festőt, amely város akkoriban a festészet egyik fellegvára volt. Ebben az időszakban tesz szert egy mecénásra és gyűjtőre is von Schack gróf személyében. Így kerül vissza Rómába 1862 és 1866 között. Ez utóbbi évben készül el a Tengerparti villa című képe, ami hangulatában, megfogalmazásában már a főmű előképének tekinthető. Böcklin aztán még a Tengerparti villa születésének évében Bázelba költözik, itt készül 1873-ban híres önarcképe is a háttérben a nótáját elhúzó halállal. 1876-ban pedig már Firenzében találjuk, ebben a sejtelmes hangulatú toszkán városban, ahol az utcákon lépten-nyomon ráköszönt az emberre a reneszánsz, a múlt.
Itt kap megrendelést egy özvegytől a Halottak szigetének a megfestésére. A téma annyira megfogja, hogy 1880 és 1886 között öt változatot is készít a hatalmas sziklatömbön ásítozó fekete kapu felé Kharon ladikján tartó halott emberről. Ahol a figurák mellett a hangulathoz az alkony, a szélfútta fák és a titokzatos épület is hozzájárulnak. E festmények aztán zeneszerzőket is megihlettek, nem véletlenül választották hát anno illusztrációnak ezt a képet az irodalom tankönyv jeles szerkesztői sem.
Böcklin Firenze melletti Friesoléban hat meg 74 évesen, tisztelői később egy szecessziós betűtípust is elneveztek róla.
Pálffy Lajos