a rovat írásai

Előkerült a meggyilkolt herceg portréja

Majdnem 400 év után került elő Glasgow-ban Peter Paul Rubens 17. századi flamand festő elveszettnek hitt portréja, írta a BBC hírportálja. A Buckingham hercegéről készült képet Bendor Grosvenor képkereskedő fedezte fel. Az alkotás a Glasgow Múzeum gyűjteményéhez tartozik, a glasgow-i Pollok House nevű, 18. századi kastély kiállításán volt látható.

Hogyan segítheti egy művész a rendőrség munkáját?

Számos tudományág együttműködésének eredményeként hiánypótló kriminalisztikai tananyag jelent meg a Semmelweis Kiadó gondozásában, Dr. Anti Csaba László szerkesztésében, melynek illusztrációit Kőnig Frigyes professzor, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) Művészi Anatómia, Rajz és Geometria Tanszékének vezetője, valamint Ángyán Gergő intermédia szakos hallgató készítették – közölte az MKE .

Kalapács alá kerül Makovecz világhírű épülete

Árverésen kínálják megvételre hárommillió euróért (918 millió forintért) a 25 évvel ezelőtti sevillai világkiállítás magyar pavilonját, Makovecz Imre híres munkáját.

Kalapács alá kerül Monet szemüvege is

Claude Monet francia impresszionista festő hagyatékához tartozó műalkotásokat és személyes tárgyakat árverez el a Christie's aukciósház Hongkongban.

Elindult a második Art Capital Szentendrén

Szentendre képzőművészeti kínálata nemzetközi összehasonlításban is kivételesen gazdag. Szeptember 7-24. között ez tovább gazdagodik a másodszor megszervezett Art Capital fesztivállal, amelyen nagyszámú kiállítás és művészeti program és különleges résztvevők sokasága várja a látogatókat, áll a Ferenczy Múzeumi Centrumnak, a fesztivál szervezőjének közleményében.

Nagyjavításon Arany János szobra

Csütörtökön szállítják el és kezdik meg a restaurálását a budapesti Magyar Nemzeti Múzeum kertjében álló Arany János-szoborcsoportnak az Arany-emlékév és a Múzeumkert rekonstrukciójának keretében.

Megtalálták Baselitz ellopott képeit

Georg Baselitz világhírű német festő 15 lopott művét találta meg a német rendőrség, a visszaszerzett alkotások együttes értéke 2,5 millió euró (765 millió forint).

100 eldobható gépet kaptak a hajléktalanok

Megnyílt és egy hónapon át lesz látható a hajléktalan emberek fotóit bemutató MyBudapest Photo Project Az utca más képen. Az utcán másképpen című kiállítás a FUGÁ-ban.

Fél évszázados a zebegényi Szőnyi emlékmúzeum és szabadiskola

Ötven éves lett a zebegényi Szőnyi István Emlékmúzeum és Szabadiskola. A fél évszázadra jubileumi ünnepséggel emlékezik vissza a közösség és Zebegény önkormányzata.

Capa most állandó kiállítást kap

A világ egyetlen, Robert Capa fotóit bemutató állandó kiállítása nyílik meg a fővárosi Capa Központban az intézmény kibővítését és felújítását követően, 2018 októberében, jelentette be Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) kultúráért felelős államtitkára kedden Budapesten.

A tengerbe temetik a híres festőt

Életének 104. évében elhunyt Karl Otto Götz német festő, a háború utáni korszak absztrakt művészetének úttörője a Rajna-Pfalz tartományban lévő westerwaldi otthonában.

Művészet összes cikke »

Az agyag poétája

110 éve született Kovács Margit

kovacs_lead„Az agyag a mindennapi kenyerem, örömöm, bánatom. Már az első érintésekor életem elemévé vált. És azóta az elem bekerülve vérem áramába, hol az öröm hullámhegyeire, hol az ijedt reménytelenség hullámvölgyeibe sodor, emel, buktat.″

 

Kovács Margit, a modern magyar kerámiaművészet egyik megalapítója Győrött született, 1902. november 30-án. Az utcájukban egy kályhásmester is lakott, tőle kapott a kis Kovács Margit először agyagot, ő ismertette meg vele ennek az anyagnak a természetét. Érettségi után, 1922-ben Budapestre került, Jaschik Álmos magániskolájába (itt tanult Máriássy Félix filmrendező is), ahol olyan alkalmazott grafikai feladatokat kapott, mint a plakátkészítés, a könyvillusztrálás vagy a porcelánfestés. 1926-tól Bécsben tanult tovább Dagobert Peche építész (a Wiener Werkstätte tagja), Michael Powolny (a Bécsi Iparművészeti Iskola professzora), valamint Hertha Bucher német iparművész irányítása alatt. Kerámiaművészetében megjelennek a szecesszió, az art déco és a népi kultúra motívumkincsei. 1928-ban egy évre Münchenbe utazott, ahol a Staatschule für Angewandte Kunst hallgatójaként szobrászattal és kerámiával foglalkozott. Egyik jellegzetes, élete végéig megmaradó munkamódszerét itt tanulja: kompozíciója egy-egy elemének jelzésértékű felvillantására apró agyaghurkákat használ. 1929-ben már újra Magyarországon él, Budapestre költözik, és bekapcsolódik a főváros művészeti életébe. Elkészülő használati és dísztárgyaiban a magyar népi motívumkincs a Nyugat-Európából hozott agyagtechnikák segítségével jelenik meg. A használt anyag megmunkálásának tökéletesedése, az expresszivitás fokozódása, a nép–törzsi kulturális jelképrendszerek használatának letisztulása, valamint a kísérletezés együtt érvényesülnek pályájának 1935-ig tartó szakaszában.

video

Az agyag poétája (részlet)

Ezekben az években, újabb nyugati utakon járva (Koppenhágában, majd Párizsban és Sèvres-ben) megismerkedett a samott-technikával is (elkészíti első samottfiguráját, a Zsömlelányt, 1933–34). Első gyűjteményes kiállítása a budapesti Tamás Galériában volt 1935-ben. Jelen voltak itt kisméretű, korongolt dísztárgyai és funkcionális alkotásai is: terrakotta faliképek és kisplasztikák, amelyeket középületek, városi bérházak számára tervezett. Alkotásainak egyéni hangvétele a harmincas évek második felétől fedezhető fel: monumentalitás és stilizáció, szecessziós és expresszionista hatások, folklorisztikus ihletettség és korongolt figuráinak geometrikussága egyszerre jellemző. Kovács Margit pályája kezdetétől végéig hazai és nemzetközi szinten is elismert művész. Az 1937-es Párizsi Világkiállításon a Budapest, a Duna királynője című terrakotta alkotása olyan nagy sikert arat, hogy a magyar anyagot bemutató kiadvány címlapjára kerül:

kovacs_parizsi
A Párizsi Világkiállítás magyar információs füzete    

Az 1930-as évek végének vallásos témájú képei részben a középkori bizánci művészet inspirációjára születnek (pl. Angyali üdvözlet, 1938). A negyvenes évektől egyre dominánsabbá válik munkáinak figurativitása, a tematikában pedig a keresztény és a magyar népművészeti jelképek jelenléte. Alakjainak sajátos, egyéni arányaiban, a geometriai minimalizmus, érzelmi telítettség és a díszítés játékossága együtt tud érvényesülni (Kuglófmadonna, 1938).

kovacs_kuglof
Kuglófmadonna (korongolt terrakotta kisplasztika, 1938)

A paraszti és kispolgári világ életképszerű, a bennük megjelenő szocialista heroikusságot gyakran finom iróniával és nosztalgikus bájjal vegyítő ábrázolása az 1950-es évektől kezdődően erősödik, majd folyamatosan fel-feltűnik kisplasztikáinak, domborműveinek és nagyobb méretű alkotásainak jellegében (pl. Családi fényképalbum, korongolt kisplasztika, 1953).

video

Csodálatos ez az ősi mesterség – Kovács Margit a fazekasságról.

Az 1960-70-es években anyagválasztása, alkotási módszere is megváltozik: a korongolt tárgyak helyett a rusztikus, sokszor durva felületű munkák, agyagcsíkokból rakott alkotások jelennek meg, a korábban színes mázakkal fedett, vagy máz nélküli terrakotta agyagot pedig a samott váltja fel. Közben számos újabb témával gazdagszik expresszív alkotásvilága, különböző bibliai, mitológiai lények, népmesei hősök, mondabeli alakok népesítik be azt.

kovacs_angyali
Angyali üdvözlet II. (falikép, 1938)

Kovács Margit pályája során számos hazai és külföldi megrendelést kapott, 1948-ban pedig az elsők között jutalmazták Kossuth-díjjal. Szülővárosa és Budapest mellett az 1960-as évektől Szentendre vált ihlető lakhelyévé, ahol 1973-ban állandó kiállítása is nyílt. A múzeumban a kronologikus rend érvényesül: a termekben a művésznő korai munkái és vázlatai, az 1950-es évek alkotásai, majd az érett korszak művei találhatók. Van itt egy 3D vetítőterem is, amelyben az érintőképernyő használatával a műalkotások virtuális felfedezésére, körbejárására is lehetőség nyílik. Alkotásaiból Győrben nyílt még állandó tárlat, 1974-ben. Az utolsó nagyobb, tíz részből álló, Győr történetéből vett jeleneteket ábrázoló reliefmunkája szülővárosának egyik iskolája számára készült 1973-ban.

kovacs_mora
A Móra Ferenc Általános és Középiskola aulája, Győr (fotó: szoborlap.hu)

Kispéter István

• Publikálva: 2012.12.01. 09:57 • Címke: évforduló, képzőművészet