A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Frissítő, megtermékenyítő keleti szelet vár az ember Európa közepén a Forrás Galéria mongol kiállításától. Mert végül is keletről jöttünk, igaz, hamar elfelejtettük a hátrafelé nyilazást és a nyereg alatt puhított húst. No meg a sámánokat, táltosokat és a rovásírást is. Részünkről betagozódtunk szépen ebbe a kultúrkörbe, az meg más kérdés, hogy mit gondolnak erről azok, akik kitalálták és ezáltal a kezdetektől otthon is vannak benne.
Denzen Barsboldt művei (fotó: forrasgaleria.hu)
A galéria által kiválasztott két kortárs vezető mongol művész közül az egyik, az 54 éves Denzen Barsboldt festő és szobrász 1984-től Magyarországon él és alkot. Több figyelemre méltó köztéri szobra is ismert, bronz domborműbe öntötte Illyés Gyulát Nyíregyházának, József Attilát Gyöngyösnek. Óbudán egy Kőrösi Csoma Sándor-díszkút mellett megcsinálta Tiszanána második világháborús emlékművét, és a szlovák határhoz közeli Karos figyelemre méltó millenniumi emlékműve is az ő keze munkáját dicséri. A Forrás Galériában kiállított, többek között sámánt, szamurájt, mongol nemes asszonyt és Dávid királyt ábrázoló munkái egyfajta kulturális kaleidoszkópot mutatnak, a szépen megmunkált színes grafikák jobbára papiruszra készültek, több ókori egyiptomi motívumot (Anúbisz és Hórusz figurája Ankh-jel, Udzsat-szem) is használ a mester. Ugyanakkor erősen hat rá a japán szamurájkultusz mellett természetesen egykori hazája sámánvilága is. Két nagyméretű, versenylovat és szélviharban vágtató paripát ábrázoló rajza magáért beszél.
Choindongiin Khurelbaatar alkotása (fotó: www.forrasgaleria.hu)
Az Ulánbátorban élő, a hagyományos mongol világot akadémista módon megjelenítő Choindongiin Khurelbaatar 11 darabból álló, mongol tájakat bemutató akvarellsorozattal, és három, az európai kánonba tökéletesen illeszkedő olajfestménnyel (Kínai szakács, 2012; Csendélet, 2012; Végtelenség 2012) képviselteti magát. Tökéletes munkák ezek minden szempontból, látszik, hogy 1959-es születésű alkotójuk elvégezte a szentpétervári képzőművészeti főiskolát. Tudni lehet róla, hogy rendszeresen kiállító művész az USA-ban és Angliában, hazájában a Sarkcsillag Állami Díjjal is kitüntették. A Forrás Galéria ismertetője így folytatódik: „alkotásai megtalálhatóak állami gyűjteményekben, Ulánbátorban és Washingtonban, valamint számos magángyűjteményben, Nagy-Britanniában, Oroszországban, Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Franciaországban, Németországban, Magyarországon, valamit Svédországban” is, ami feltétlenül tehetsége elismerését jelenti.
Némi csalódottság (fotó: www.forrasgaleria.hu)
Mi pedig, akik azért némi csalódottsággal távozunk most e nívós galériából, szomorúan konstatáljuk, hogy ezek szerint a mongol képzőművészek is szeretnének európaiak lenni. Ez a vágy oda is vezethet, hogy éppen azt nem tudják elhozni, amire errefelé mostanság nagy szükségünk lenne. A frissítő keleti szelet.
Pálffy Lajos
Denzen Barsboldt és Choindongiin Khurelbaatar kortárs mongol képzőművészek kiállítása – Forrás Galéria, 2012 november 16. - december 14.