a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Puff, suba és makramé

szocdekoA korosodás egyik biztos jelének tartják annak a keserédes érzésnek a megjelenését, amit nosztalgiának hívunk. Az meg közhelyszámba megy, hogy az idő megszépíti a dolgokat.

Így alakulhatott ki mára komoly nosztalgia az agyonnyúzott középkorúakban vagy az idősebbekben a 70-es, 80-as évek után. Amikor a mostani „ronda kizsákmányoló kapitalista világgal” szemben szocialista ingyenkolbászból volt a kerítés. Egyre többen révednek így a múltba, amihez némi támpontot, segítséget nyújt a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum remek kiállítása, a Szoc Deko / Textília. Segít a múltba révedésben, ugyanakkor helyre is tesz, rózsaszín ködöt oszlat, mert rádöbbent akkori nyomorúságunkra is.

szocdeko
Suba és puff

Aminek egyik kevésbé látványos, de elgondolkodtató és a tárlaton is tetten érhező bizonyítéka, hogy évtizedeken keresztül szinte egy gombkollekcióval dolgozott a konfekcióipar. Ez a sorozat szerepelt különféle színekben és méretben a munkásruháktól kezdve az öltönyökön át a behozott alapanyagokból előállított orkánkabátokig. Amelyek – mint korábban a nejlonharisnyák és később a valódi farmerek – kezdetben azon kevesek táskáiban lépték át a hermetikusan lezárt határt, akiknek kiváltságuk volt a tőkés országokba utazás. Mint később a Trapper farmerek kapcsán, ez esetben is csak a kereslet felfutása után indulhatott meg a hazai gyártás. Ez utóbbi márkából, bár változatos formátumokban gyártották, sajnos csak egy gyermekméretű nadrágot sikerült a múzeumnak beszereznie. A címkéjén azért ott van a „100% cotton” mellett az akkoriban sokaknak fejtörést okozó „preshrunk” felirat, ami gyakorlatilag a nadrág mérettartását garantálja.

szocdeko
Ez a divat

Végigtekintve a kiállítás kilenc kisebb egységén, a kiállított textíliákról megállapítható, hogy a mérettartást leginkább a magas hő, a tűz befolyásolhatta, hiszen a kor divatjának megfelelően jelentős a különféle műanyagok felhasználása. Így fordulhat elő, hogy az egyik vitrinben elhelyezett száras férfi alsónadrág a címke szerint 79 százalékban acetátból, 2 százalékban pedig poliamidból készült. Hogy a maradék összetevő mi lehet, arról nem tájékoztat a primitív rajzolatú vignetta. Biztosan valami nagy szocialista ipari titokról van szó. Amúgy a szivacsos jellegű, bordázott műanyag hálóköntösökkel, a gumírozott nejlon nyakkendőkkel és az ízléspusztító mintázatú otthonkákkal olyan támadást lehetett volna indítani a már akkor hanyatló nyugat ellen, amibe végképp belerokkantak volna, de valami miatt bölcs vezetőink kihagyták ezt a nagy lehetőséget.

szocdeko
Viszketős nejlonbuklé anyaggal bevont kagylófotel

Voltak és ki vannak itt állítva persze jó dolgok is. Például a Vörös Október Ruhagyár jobbára természetes anyagokból készült, elnyűhetetlen öltönyei. Vagy azok a bizonyos ingkabátok, amiknél praktikusabb nyári felsőruházatot még nem találtak ki. És a legendás lyukacsos trikókból is van egy, a Békéscsabai Kötöttárugyárban készült darab, amely ugyan rettenetesen nézett ki egy nagy szőrös hason, de praktikus volt. Vizitúrákon még mindig remekül bevethető, leégés ellen. Külön egységben állították ki a honvédség számára készült egyenruhák darabjait, amelyek még a XXI. században is meghatározzák a vidéki férfiviseletet. Itt is van némi hiátus sajnos, például az oldalzsebbel ellátott gyakorlóalsó és a hozzá tartozó zubbony nagyon ide kívánkoznék. Ezeket egy militaryboltból, vagy egy padláson/pincében sokfelé lappangó tartalékos hátizsákból könnyen lehetne pótolni.

szocdeko
Pilleszék és Nők Naptára

Jelentős darabja a tárlatnak a központi helyen üvegbúra alá helyezett, Martfűn, a Tisza Cipőgyárban előállított „dorkó” is, amelyben garantáltan lúdtalpas lett akkoriban mindenki, akinek a legcsekélyebb hajlama is volt rá. Külön fejezetben láthatók a nyaralás akkori kellékei, a folyamatosan összecsukló, jellegzetesen csíkos vászonból és keményfalécekből összeállított napozóágy a rímelő mintázatú fördőköpennyel, a KGST-országokban készült csővázas hátizsák (a kedvenc, bőr vállszíjas csehszlovák kirándulótáskám), a falvakban az állatok legeltetésénél az öreg pásztorok felszerelési tárgyaként szereplő alumíniumcsőből hajlított kempingszék, és még hosszan sorolhatnám.

szocdeko
„Jaj úgy élvezem én a strandot”

Akinek pedig fogalma sincs arról, hogy mi is az a puff, a subázás, no meg a makramé, az most az egyszer ne a laptopját nyissa ki, hanem menjen el Óbudára, a Korona tér 1-be, ahol választ kap kérdéseire, ráadásul megnézheti azt a szobát is, ahol Krúdy Gyula a halálba aludta magát.

Pálffy Lajos

SZOC DEKO / Textília
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum
2102. 10. 02. – 2013. 02. 03.

• Publikálva: 2013.01.15. 10:18 • Címke: kiállítás