A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Elnéztem Feliksz Juszupov herceg szeriőz mosolyát a Biksady Galériában. A kortalan arisztokrata okos és fáradt szemeit, magas homlokát. A szemeket, amelyek látták Grigorij Raszputyin végvonaglását, a kezet, amelyik talán többször is elsütötte a pisztolyt, amikor a dupla adag méreg és a vasrúd hatástalannak bizonyult. Raszputyint meg kellett ölni, mert túl nagy befolyással bírt a cárnéra, rajta keresztül pedig a cárra. És ki más léphetett volna fel hatásosan ellene, mint a családba nősült, tatár ősökkel bíró herceg. Aki mellesleg a szent orosz birodalom leggazdagabb embere volt, és a februári forradalom után két Rembrandttal és a családi ékszerekkel a Krímben felszállt egy angol hadihajóra.
Feliksz Juszupov herceg (fotó: Biksady Galéria)
Genia Rubin, aki Jevgenyij Germanovics Rubinként anyakönyveztek még 1906-ban Kijevben, már Párizsban fényképezte le a herceget, akinek jól menő divatcége volt a divat fővárosában. Rubinnak, aki az első sztár-divatfotósok egyike, 1926-ban lett elege a bolsevikok uralmából. Pedig jó helye volt, Sztanyiszlavszkijnak építhetett díszletet a híres Opera Stúdióban. Berlinben már Karl Freund mellett segédoperatőrködik, majd Párizsban a Pathé filmgyárban lesz portréfotós. 1931-ben ismét abban a Berlinben találjuk, amely a weimari köztársaság végvonaglásának idején egyfajta kulturális centrum volt, magához vonzva Európa szabad szellemű alkotóit. Erre a pezsgésre aztán már a harmincas évektől súlyos barna árnyék vetült, Rubin, akinek divatfotósként neve és a Kurfürstendammon jelentős műterme volt, jobbnak látta 1935-ben Párizsba távozni. Ahol átvette az Amerikába költöző Harry Ossip Meerson üzletét és a Haarper's Bazaarnak, a Feminának, valamint a Daily Expressnek dolgozva egy csapásra a friss szakma csúcsaira jutott. Divatlapok versengtek egyéni látásmódú, festői fotóiért és csodálatosan szép manökenek azért, hogy egyáltalán lefényképezze őket.
Lisa Fonssagrives, a kedvenc múzsa (fotó: Biksady Galéria)
A korszak szépségikonjai mellett olyan arisztokrata hölgyeket is fotóz, mint Liancourt hercegné vagy Ira de Pauline grófné, de kamerája elé állt Wallis Simpson, azaz Windsor hercegné is, aki miatt VIII. Edward – mert hivatalos életrajzírója szerint „szolgai módon függött” a kétszeresen is elvált asszonytól – megvált a brit birodalom ékkövektől roskadozó koronájától. (A Biksadyban kiállított Genia-fotón legnagyobb jóindulattal is egy határozott állú és orrú, keskeny csípejű hölgyet látunk egyszerű vonalú sötét ruhában. És eszünkbe juthat Wallis Simpson híres mondása is, hogy egy nő sosem lehet elég gazdag és elég vékony.) A különlegességre Genia Rubin két, a műteremben eléggé szürreális módon függönyök alatt görnyedő rabszolgaszoborral erősít rá, a nevezetes hölgy ezek közül az egyikre támaszkodik. A szürrealizmus és más korabeli festészeti irányzatok nagy hatással vannak Rubinra, aki jó barátja André Bretonnak, és távoli rokonságban és munkakapcsolatban áll Vaszilij Kandinszkijjal is.
Windsor hercegné (fotó: Biksady Galéria)
A híres és hírhedt modellek mellett a kor vezető márkáival (Dior, Schiaparelli, Madame Alix Grès, Balenciaga, Mainbocher) dolgozik. Még szigorúan műteremben fényképez, de a merevség, a feszesen komponált beállítások már oldódni látszanak képein. A gyönyörű ruhákba bújt modellek köré tárgyakat helyez, de a kor divatját követve fotómontázsokat is készít. Figyelemre méltó a nincstelen spanyol táncosnőből Kapurthala maharadzsájának feleségévé előlépő Anita Delgadóról készült több rétegű képe, ahol egy gyönyörű, fából faragott női kezet is belekomponál a képbe. Montázsaihoz szívesen alkalmaz antik szobrokat, virágokat, drapériákat, faleveleket vagy anatómiai szemléltető eszközöket is.
Szürreális montázsaihoz szívesen alkalmaz antik szobrokat. (Torzó kompozíció, fotó: Biksady Galéria)
A fotózás mellett a hatvanas évektől festéssel próbálkozik, de jeles kiállításszervező és műgyűjtő is egyben. És hogy teljes legyen a kép, Jevgenyij Reisz néven regényeket, esszéket is ír. 2001-es halála után divatfotóinak egy része barátjához kerül, ezekből láthatunk és vásárolhatunk néhányat március elsejéig a Falk Miksa utcában.
Pálffy Lajos
Rögzített elegancia – Genia Rubin kiállítása
Biksady Galéria
2013.02.05. – 03.01.