A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Persze a Forrás Galériába elhozott ötven plakáton azért ott van sok minden, ami e térség sorsát lényegesen befolyásolta. Ott van a néhai Szovjetunió öröksége, de mindenekelőtt érezni lehet, hogy felette lebeg Sztálin szelleme; az elcsapott papnövendéktől és profi postarablótól úgy látszik, nem lehet csak úgy megszabadulni. Már lehet persze tréfálkozni vele, de tekintete, súlyos, tömött bajusza most is ránehezedik az emberre. Hiába kapja a Dohányzásra kijelölt hely címet a jaltai konferencia híres csoportképe, ahol Vladimir Tsesler Churchill szájába szivart, Roosevelt kezébe cigarettát, Sztálinéba pedig elmaradhatatlan pipáját tette. Jalta neve amúgy nekünk, magyaroknak is rosszul cseng, és itt is sebeket téphet fel a Sztálin-(arc)élű késről készült plakát (Rozsdamentes Sztálin).
E komor világ mellett a humor mindenféle, vaskosabb és intellektuálisabb fajtája is megjelenik Tsesler munkáin. Van itt hóba pisilt sörmárka (Sörreklám), szovjet időkben gyártott UAZ-ból kialakított óriáslimuzin és csokiból öntött számítógépes klaviatúra is (Almás töltelékkel). Az Afgán című alkotáson Tsesler hatalmas hegyre montírozza egy orosz katonai hátizsák vállszíjai, és borotválkozás közben ábrázolja Marxot (Marx 90). Üdítő látványként hat Olga, akinek tökéletes kebleit alig takarja a leszakítható telefonszámossá alakított pólója.
Korunk Belorussziáját a Megvédjük Moszkvát című plakáton érhetjük tetten, ahol a jellemző második világháborús hőstett parafrázisaként egy fölé tornyosuló, TIMOFEY 77 rendszámú Hummerre támad kötegelt kézigránáttal a katonanadrágos, pufajkás hős. A kiállítást reklámozó Cheese arany borsószeme pedig az arrafelé napjainkig divatos aranyfogak mellett az újonnan jelentkező, de csak szűk réteg számára elérhető fantasztikus bőségre utalhat. Az új világot még egy tangóharmonikára applikált régi Apple-billentyűzettel (Oh, almás), ezen belül a drogproblémákat egy fiatalember tüsire nyírt hajú koponyájára dinnyeléket montírozva (Tiltott gyümölcs) ábrázolja. A plakátok legalább kétharmada színielőadásokhoz, koncertekhez kötődik. A Hattyúk tava plakátterven békatalpakat kap a balerina, A Rock a szimfonikus zenében fesztivál plakátja barokk kabátba öltöztetett, karmesteri pálcát tartó kezet mutat szögecses rockerkesztyűben. A Bolsoj Borisz Godunovját pedig harangból és szőrméből összeállított sapkával reklámozza.
Mindezek után talán nem is lehet vitás, valahol jó kedve van Vladimir Tseslernek, aki 1951-es születésű révén rengeteg hasonló humorú dolgot csinált már. A plakátok a határok megnyílása után mostanra körbeutazták a világot, Németország, Kanada, Lengyelország, Oroszország, Franciaország, Dél-Korea és Japán után április közepéig a Forrás Galériában húzzák mosolyra a zord idők miatt összeszorított szájunkat.
Pálffy Lajos
Vladimir Tsesler kiállítása
Forrás Galéria
2013. március 13. - április 12.