A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Annyit mindenképpen kijelenthetünk, hogy jobb volt, és most is jobb Spanyolországban cigánynak lenni, mint Magyarországon. Ahol a kiállítás írásos anyaga szerint a középkori metszeteken még nincs különbség cigány és magyar között, csak a XIX. századi fotókon lehet jól elkülöníteni a népcsoportot. Ekkortól jelennek meg egzotikus vademberként, dologtalan nyomorultként beállítva. A tárlaton Révész Béla Szeben vármegyében, 1908-ban készült zsánerképein, vagy Satrál Andor keszthelyi fotóin üstösöket, seprűsöket, kanalasokat, vagy teknővájókat láthatunk már nagy szegénységben, rongyos ruházatban. Kankowszky Ervin 1925-ben ürgeöntő cigányokat fényképezett, de a legrégebbi és egyben legerősebb fotót Schabinszky László készítette a miskolci vásártéren 1891-ben. A képen kalderás (üstös) cigányok vannak a csak rájuk jellemző hatalmas tömör ezüst mellénygombokkal és családjukkal lefényképezve. Tartásuk egyenes, tekintetük magabiztos – és lehet is, hiszen kisebb vagyonok vannak azokon a mellényeken. Egy-egy ilyen pitykéből akár lovat is lehet venni, vagy sokáig megélhet belőle a népes család.
Kalderás (üstös) cigányok 1891-ben Miskolcon
A tárlat rendezői külön hangsúlyt fektettek arra, hogy olyan képek is kerüljenek a falakra, amelyeket cigányok készítettek magukról. Így követhetjük nyomon egy újpesti zenész család történetét a harmincas évektől 1970-ig. A tablón ott vannak a változó tagságú zenekarról, a polgárosodottságot jelző evezős egyesületi tagságról és a focicsapatról készült felvételek, de készültek képek esküvőkről és elsőáldozásról is. Tablóra kerültek a szintó mutatványos família fontosabb képei, vagy a kétegyházi, oláh lókereskedő és egy bogyiszlói beás család jelesebb napjai is. A tárlat jelentős részét képzi az 1957-től, a cigányságról szóló ’61-es párthatározat előkészítéséhez fényképezett anyag, amelyet a kor fotóművészei készítettek állami megbízásra. A képeken Pilisvörösvár, Salgótarján, Szedres és Acsád telepei láthatók, valóban embertelen körülményeikkel. Egy másik, 1963-tól egészen 1985-ig nyúló sorozatban lefényképezték a hagyományos cigánymesterségeket művelő embereket, többek között egy ritkán látható csengőöntőt is munka közben.
Révész Tamás: Búcsú a cigányteleptől
A legdöbbenetesebb képeket Tamás Ervin és Révész Tamás Búcsú a cigánytelepről című, 1977-es képes riportkiadványából vették ki. Öt hiányosan öltözött kisgyermeket mutatnak egy földbe vájt, sárból tapasztott hajlék előtt, télen.
Ahol az évszázados küzdelem sikerrel járt
Ezután tényleg erős a kontraszt a spanyolországi cigányság múltját és jelenét bemutató anyagban látottak és a magyar valóság között. Spanyolországban 1425-ben ad V. Alfonz aragóniai király szabad átjárást biztosító menlevelet „kis-egyiptomi János úrnak”, aki csapatával többek között a Guadalupei Szűzanyához szeretne zarándokolni. Az üldöztetések a Kasztília és Aragónia egyesülése után indulnak, amikor a móroknak és a zsidóknak is menekülniük kell. A cigányokat a középkorban többek között gályarabsággal büntették, többször kitiltották, kitoloncolták őket az ország területéről. Mégis megmaradtak, sőt a modern korra jelentős szerepük lett a spanyol kultúrában. A flamenco profi táncosai és zenészei közülük kerülnek ki mind a mai napig, de a bikaviadalok torreádorai, mellékszereplői közül is sokan cigányok. Sokan dolgoznak hangszerkészítőként, kovácsként, régiségkereskedőként, idénymunkásként is. Ugyan Spanyolországban csak 1978-tól kapják meg a teljes jogú állampolgárságot, az évszázados, számtalan halállal, kínnal járó küzdelem mégiscsak sikerrel járt. Talán ez a véres út van ott abban a nem mindennapi dalban is, amely megüti fülünket a tárlat felé közelítve, és benne is marad a napokig. Olyan erős, olyan megrázó, hogy az leírhatatlan. Menjenek csak el, és hallgassák meg!
Pálffy Lajos
Képek, cigányok, cigányképek
A többségi képtől az önábrázolásig
2013. április 6. – 2013. június 9.
Vidas Gitanas – Cigányok Spanyolországban
A madridi Cigány Kultúra Intézetének vendégkiállítása
2013. április 5. – 2013. június 9.