A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Jobbára ifjú, kortárs fotográfusokat válogattak a sorozatba, akik már letettek valamit az asztalra, nevük itthon és a külvilágban is ismert. A hét éve indult, s remélhetőleg még sokáig tartó projekt eljutott a második összefoglaló kiállításáig, amelyet szeptember 22-ig lehet megnézni a Mai Manó Házban.
Bácsi Róbert László: Alexandra (Manézs című sorozat), 2009
És amelyről első pillantásra meg lehet állapítani, hogy a fotó minden műfajából találunk alkotásokat. Hogy aztán ez tudatos, kurátor által fontosnak tartott válogatási szempont, vagy csak egyszerűen ilyen sokszínű a magyar fotográfia világa, nem lehet tudni. Minden esetre jól megfér a falakon egymás mellett a 120 éves Fővárosi Nagycirkusz megkopott világáról készített lírai sorozat tetovált lóápolóval, lyukas harisnyás akrobatával (Bácsi Róbert László: Manézs, 2009), és Érmezei Lili Zoénak a Skype felhasználásával készült aktjai (Testhatárok, Skype projekt, 2011). E két véletlenül kiválasztott végpont között ott feszül immár másodszor a Mai Manóban a magyar fotográfia. Amely meglehetős szenzibilitással viseltetik többek között a természet és ember, az ember által meghatározott környezet, no és a politikum iránt is.
Darab Zsuzsa: B. Blanka (A kampány sorozat), 2010
Ez utóbbit, pontosabban a politikától való tudatos elfordulást kapja el két oldalról Darab Zsuzsa 2010-es sorozata (A kampány), aki egyrészt veszi a fáradságot, hogy fehér lepedővel takarjon le néhány óriásplakátot a kampányban, másrészt pedig lefényképez olyan fiatalokat, akik totálisan elzárkóznak a jelen politikai világától. És ezt sebtapasszal leragasztott szemmel is demonstrálják. A küzdelem egy másik, sokkal megrázóbb vállfajával jelentkezik Herman Ildi, aki saját non-hodgkin limfómás betegségéből fotóz le stádiumokat 2007–2008 folyamán. A szülés előtt felfedezett daganat ellen bevetett sugár- és kemoterápiás kezelésekkel járó hajhullás, a kihullott haj a lefolyónál, a mellkasra filccel felrajzolt „célkereszt” egy keresztút stációi is lehetnének.
Dóka Béla: Juci az autó alatt, a The Sundays of life című sorozatból, 2005
Fátyol Viola szerencsésebb, ő 2008 és 2012 között fényképezett Családrajza a világ rossz dolgai ellen is bevethető családi harmóniát, külvilágot kizáró biztonságot mutatja be megható egyszerűséggel és szépséggel. És úgy tűnik, Simon Márk is jól döntött, mikor 31 év városi létezés után szedte a sátorfáját és elment falura élni. Nomád című 2009-es sorozatában a természeti szépségek, a nyugalom mellett ott van a rácsodálkozás és a tisztelet is. Dóka Béla (The Sundays of life, 2005) pedig kedvesének falusi portáján találta meg a drámaiság nélküli, csendes boldogságot. Erdei Krisztina egy délkelet-magyarországi város paneljeiből a hobbikertekbe menekülők hétköznapjaiból villant fel valami hasonlót (Dió sor, 2004–2013). Rozzant parabolák fordulnak az ég felé a kókadt paprikák között, egy október végi ködös hajnalon. De ott van az olcsó fehér kerti székek és a virágzó cseresznyefa ragyogó fehérje is a harsogóan zöld fű mellett.
Ember Sári: M albuma No.1 (2009)
Kudász Gábor Arion Szemétúnió című 2007-2010 között készült projektjével nem kevesebbet akar megmutatni, mint azt, hogy a befektetések, fejlesztések már mindenhová elérnek, a szeméttelepek pedig lassan egymásba érnek. Így pedig a szemét lassan beemelődik a kultúrába. Riskó Gáspár bevallottan negyven év kommunizmusának romhalmazán barangol, szegénységet, munkanélküliséget és kilátástalanságot fényképezve (Holtpont, 2011). Ez utóbbit például kiválóan jeleníti meg egy behavazott és learatott napraforgótáblával, vagy egy bezárt bánya hatalmas tartályának leesett tetejével. Fekete Zsolt és Ember Sári jóval optimistábbak, és hisznek a barátság, a társas kapcsolatok erejében. Ember klasszikus fotóalbumba való képeket készít egy társaság vidám életéből (M albuma, 2009), Fekete Zsolt pedig családját, vagy barátait ábrázoló fotóival épít fel egy különös, egyszerre több dologról is mesélő világot.
Pálffy Lajos
Folyamatos Jelen V. VI. VII.
Valóságkódok / Megfigyelések / Viszonylatok
Tizenkét fiatal alkotó fotósorozata a közelmúltból
Mai Manó Ház
2013. június 18. – szeptember 22.