a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Sasvári Piéták a tisztaszobákban

szakralisleadOtt vannak még az utak mellett a keresztek. Nem a halálos balesetek helyszínére mostanában tett mementókra gondolok, hanem a régi „pléhkrisztusokra”, „kőképekre”. Ezek, vagy az útszéli kápolnák állítása, az előbbiekkel szemben rég kiment a divatból. Talán nem is engedélyezné a hatóság. A legtöbben azt sem tudják, hogy miért vannak ott.

Mint ahogy nem halottak a tisztaszobákról, és a „szent sarokról” sem. Régi idők múzeumba való dolgainak tartják ezeket, mint ahogy most a Néprajzi Múzeumban találkozhatunk a sasvári zarándokhely környékéről származó Pietà-szobrokkal is, amik úgymond iskolát teremtettek Magyarországon.

szakrális
Üvegkép Hétfájdalmú szűzanya-ábrázolással. Árva megye, 19. század (fotó: Roboz László)

A búcsújárás még élő hagyomány, de a modern korban már nem képesek a hívők olyan teljesítményekre, mint a boldog békeévekben. A Santiago del Compostellába vezető El Camino ugyan reneszánszát éli, de mondjuk Máriacelbe (Mariazell) már nem nagyon indulnak gyalogosan útnak a nyugati megyék ájtatos hívei. Talán az osztrák gazdák sem fogadnák be pajtáikba, házukba a legalább két hetes útra vállalkozókat, mint régebben szokás volt.

Sasvári piéta
Mária-ház, sasvári Pietà-szoborral. Nyitra megye, 19. század (fotó: Sarnyai Krisztina)

Megváltozott a világ, a morva határ melletti Sasvárra, a híres kegyszoborhoz is a környék szlováksága zarándokol már csak, pedig a visszaemlékezések szerint a 19. század végén, a múlt század elején még a Jászságból is indultak zarándokcsoportok a pálosok által, Mária Terézia támogatásával az 1700-as évek közepén emelt templomba. Amelynek csodatévő Pietàját a legenda szerint 1564-ben Bakics Angéla készíttette hálából, hogy férjeura, gróf Czobor Imre nádori helytartó iránt érzett haragja megenyhült. (Más olvasatban azért adott hálát, mert  rabiátus férje a Szűzanya segítségével megszelídült.) Az viszont biztos, hogy az első időkben az útszéli „képházban”, kápolnában felállított, a horizontális Piéták thüringiai típusához tartozó, hársfából faragott szobor a maga ernyedten lógó kezű Krisztusával iskolát teremtett, erős mintát adott a környéken. Sőt, a zarándokok révén ez a minta az ország számos helyére, többek között Erdélybe is eljutott.

szakralis
Útszéli kőkereszt, sasvári Pietà-ábrázolással. Győr-Sopron megye, 18. század 2. fele (fotó: Bán Elek)

Mert a zarándokhelyen annak fénykorában évi százezer látogató is megfordult. Ezeknek kiszolgálására, kegytárgyakkal való ellátására kisebb helyi fafaragó manufaktúrák alakultak. Ezekben sorozatban gyártották a kegyszobor kicsinyített másolatait, amikből most 22 különböző darabot állítottak ki a Néprajzi Múzeumban. A jobbára keményfából faragott alakok állandó színekkel voltak kifestve (zöld talapzat, Szűz Mária vörös köntösben és kék palástban, a halott Krisztus tört fehéren, a csapokkal rögzített koronák aranyozással). A kegyszobor arasznyi mása köré, ami a tisztaszoba legfontosabb éke lett általában, a helyi asztalosok puhafából kis díszített „házakat” is készítettek. Ennek belsejében textilből és viaszból készített virágokkal, ezüstpapírral vették körül a szobrot, amit néha még cserélhető ruhákba is öltöztettek.

szakralis
Bokály sasvári Pieta-ábrázolással, Felvidék, 19. század, (fotó: Sarnyai Krisztina)

A kegytemplom 2013. szeptember 15-i, a Hétfájdalmú Szűzanya ünnepén tartott búcsújáról készült fotósorozat mellett kiállítottak fényképen megőrzött „szent sarkokat” is Kapuvárról, Balkányból, Boldogról és Szakmárról. A sasvári Pietà mintájára készült szobrocskák kerültek a fotók tanúsága szerint az oromzati fülkékbe Sopronban, Középhután és Dejtáron. A tárlókban pedig imakönyvek metszeteiről, szentképekről köszön vissza a jellegzetes ábrázolás.

A Szakrális Művészetek Hetéhez kapcsolódó tárlatot február 24-ig lehet megnézni.

Pálffy Lajos

Emlék Sasvárról. Pieták síkban és térben
Néprajzi Múzeum, 2013. szeptember 21.– 2014. február 24.

• Publikálva: 2014.01.04. 07:00 • Címke: kiállítás