A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Így élt Kövesi István, az újlipótvárosi hentes az utolsó éveiben. Néhány társával együtt műgyűjtő volt egy olyan helyen és korban, ahol nem ismerték ezt a foglalkozást. Tíz év győzködés után örökösei most megengedték, hogy a Kieselbach Galéria egy hétre kiállítsa a műveket. Amelyek többé talán nem is kerülhetnek a közönség elé.
Rippl-Rónai József: Lazarine papagájjal, 1905
A PJ 41 71-es rendszámú, utólag bordóra fújt Zsigulira – szélvédőjére a kor divatjának megfelelően a „Shell SPORT” feliratot ragasztották – egy pödrött bajuszú, élénk tekintetű idős férfi támaszkodik. A kocsira rímelő, két fehér csíkos bordó mackónadrág a magas szárú cipőbe betűrve, a fehér ing frissen vasalva. Az egyik kinagyított fénykép Kövesi Istvánról, akinek életébe belesűrűsödött mindaz, ami errefelé a 20. század. A vácrátóti kóser hentes negyedik gyermeke, aki a munkaszolgálat után megjárta Mauthausent. Ahonnan 33 kilósan, de visszatért, míg a család Auschwitzban maradt. Ezt leendő feleségétől tudta meg, és a romokon újrakezdte az ipart. Jól ment a bolt, a bevételből földet és jószágot is vásárolt. Majd az államosítások hírére mindent otthagytak, és a két gyerekkel Angyalföldre költöztek. Kövesi a kőbányai Növényolajgyár segédmunkásaként egy libásnak is dolgozott a „kis Lehel” piacon. Ahol 1957-ben jó tippet kapott arról, hogy Grűner Bandi, a Csanádi utcai kóser hentes Amerikába ment, üresen áll a bolt. Ennek az üzletnek a bevételéből vásárolt aztán képeket a 70-es évek elejétől a hat elemit (a polgáriból rossz magaviselete miatt kicsapták) végzett hentes.
Kövesi István a Csanádi út 5. alatt található boltban
Akinek azért olyan segítői és tanácsadói voltak, mint a BÁV becsüsként, majd a Nemzeti Galéria osztályvezetőjeként dolgozó Sinkó Katalin, vagy Frankel József egykori legendás műkereskedő. Kövesi István természetesen ott volt minden, a Csörsz utcai MOM művházában rendezett BÁV-os liciten és csereberélt, üzletelt a csekély számú kollégával is. Emellett meg-meglátogatta a művészek özvegyeit, Kassáknét, Bortnyiknét és talán a legtöbbször Anna Margitot. Így jutott Ámos Istvánnak olyan képeihez, melyekre talán még a „szép” jelzőt is lehet alkalmazni.
Rippl-Rónai József: Sárga zongoraszoba, 1909
Mert úgy általában a szépet vásárolta, különösen szerette Rippl-Rónait, akitől egész kis gyűjteményre valót, 13 művet vásárolt össze. Köztük ugyan több a kis méretű pasztell vagy olajkép (pl. a Tárgyaláson, vagy az igazán szép Lazarine papagájjal) de van azért két nagyobb vászna is, a Sárga zongoraszoba 1909-ből, és a Kínai csészés nő (Zorka) 1920-ból.
Rippl-Rónai József: Kínai csészés nő (Zorka), 1920
Ezek igazi remekművek, de Egry József (Hazafelé, 1908), Perlmutter Izsák (Tengerparton, 1904), Derkovits Gyula (Menekülők, 1925), Barcsay Jenő (Táj, 1935 körül), Uitz Béla (Női fej, 1918 körül), Koszta József (Mákszedők, 1915-20), Aba-Novák Vilmos (Szolnoki lacikonyha, 1934 körül), Szőnyi István (Zsuzsa és Péter, 1937) és Vaszary János (Corrida Madridban, 1906) megvásárolt munkái is komoly értéket képviselnek. Ez utóbbi képért akkoriban igazán komoly összeget, 75 ezer forintot adott. Kassák özvegyétől is sokat vásárolt, itt van a konstruktivizmussal próbálkozó mester 1967-es, szerteágazó életművet lezáró munkája, a Kompozíció („Férjem utolsó műve”) is.
Bortnyik Sándor: Külvárosi táj
Gulácsy Lajostól az igényes kiállítású katalógus szerint Kövesi két képet is megszerzett, de nem tudom, hogy a kisméretű Olasz kültelek (34x37,5 cm) mellett miért nem állították most ki az igazán „gulácsys” Gyöngysoros nőt. Kár, hogy ezt nem láthatjuk a volt Luxor kávéházban, ahol Kieselbach Tamás jóvoltából szombatig, november 30-ig még kalapot emelhetünk Kövesi István és teljesítménye előtt.
Pálffy Lajos
A titkos gyűjtemény
Kieselbach Galéria
2013. november 25. – november 30.