a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Képtelen kukoricák a plázában

Bukta Imre: GM kukorica

Bukta leadKi gondolta volna, hogy Bukta Imre Mezőszemeréről egyszer még eljut a Hegyvidék drága és elegáns plázájába, ahol egy meggypiros Lexustól légvonalban kb. 50 méterre kipakolhatja dolgait.

Annyira valószínűtlen ez, mint ahogyan valószínűtlennek tűnhetett a nyolcvanas évek végén az, hogy valaki kukoricaszemeket ragasztgatva, rozsdás ásókat felapplikálva, mindent összefirkálva, autodidaktaként megkapaszkodhat a művészvilág peremén. Sőt, innen továbblépve és szorgalmasan alkotva Munkácsy-díjat kap, rangos kiállítóhelyek nyílnak majd meg előtte, többek között a Velencei Biennálé is 1980-ban és ’84-ben.

Hja, azok még daliás idők voltak, minden nap történt valami a Fiatal Művészek Klubjában, ereje teljében koncertezett a Bizottság, alkotott ef Zámbó, Wahorn és feLugossy Laca. És ott zsezsegett a számtalan ifjú tehetség Buktával együtt a Fiatal Képzőművészek Stúdiójában. Aztán, mert minden elmúlik, eme kommunista műítészeket és galériavezetőket hajdan az őrületbe kergető fószerek is megöregedtek, megőszült, megritkult hajzatok, terebélyesedő pocakok mindenütt. És vége a nyüzsinek, elbütykölgetnek itt-ott, kocsmázgatnak szordínósan. Bukta mondjuk éppen szülőfalujában, Mezőszemerén. (Ahová, hogy ne legyen annyira egyedül a csodabogár dolgaival, sikerült a Wahornt is beköltöztetnie, akit láthattunk többször is innen élőben, országos cimborájának, Fábry Sándornak a műsorában. Egyszer éppen lenge öltözetű hölgyek törték fel a kertjét télvíz idején, ormótlan csákányokkal.)

Bukta, úgy tűnik, még nem indult el a megnyugvás ösvényein, ficereg, kiállít, alkot. A Molnár Ani Galéria jóvoltából pedig megostromolta és bevette a MOM Parkot is 2012-ben. Igaz, csak két tárlót és némi felületet kapott egy lépcsőfordulóban, de ez is valami. Ott van, betette a lábát az utolsó pillanatban a becsukódó ajtó résébe GM kukorica című hogyishivjákjával. Ez a hogyishívják három egymáshoz szorosan kapcsolódó elemből áll össze. Van először is két nagyobb méretű fénykép. Az egyiken egy falusi (Mezőszemere) hátsó udvar, egy nagy rakás összeszecskázott szalma és kukoricaszár, mögötte tákolmány melléképület. A szecskahalom előtt egy azonosíthatatlan márkájú fekete színű ruhákba bújt 30-as éveinek a végén járó férfi áll, kezében a képtelen kukoricával. (Bal oldalán egy rövid láncra kötött kecske, a jobbon pedig kifejlett bokor pampafű.)

bukta1
Forrás: Molnár Ani Galéria

A másik képen egy kora őszi háztáji kukoricatáblában álló idős hölgyet (P. Gáborné) látunk. Szép idő van, két ujjatlan otthonka van csak a nénin. A képtelen kukoricát tartó kezeken jól látszanak a befőzési, gyümölcsfeldolgozási munkák miatti elszíneződések. (A földön két sütőtök, járókeret a néni mellett.)

bukta2
Forrás: Molnár Ani Galéria

A képeken bemutatott képtelen kukoricacsövek, a két tárlóban vannak elhelyezve. Ezek egyrészt képtelenül nagy (big) méretükkel (80 centiméteres hossz, 15 centis átmérő), másrészt valószínűtlen kinövéseikkel, oldalhajtásaikkal térnek el a valóságtól. (Ezért is GM-ek.) Amúgy nem semmi munka lehetett ezeket ennyire precízen és „valósághűen” megcsinálgatni, szemenként felragasztgatni, de gondolom, Mezőszemerén van idő az ilyesmire.

Végül, hogy a történet egy kis turbót is kapjon, Bukta az egyik tárlóra felragasztotta a Bors tipográfiáját használó SORS "szomorú hetilap" falusi kiadásának 2011. december 8. csütörtökön megjelent számát, annak is a képtelen kukoricát, mint vezető hírt és szenzációt mutató címlapját. A kapcsolódó írásból megtudhatjuk: a Mezőszemere külterületén lesilózott génmódosított kukoricák fertőzhették meg a falu háztáji tengeritábláit. A települést azonnal kommandósok zárták körbe, a polgármester hírzárlatot és különleges biztonsági intézkedéseket vezetett be, a fertőzött kukoricákat pedig összegyűjtötték és (gondolom, a kiállítottak kivételével) elégették.

(Éppen végzett is volna rövid szemlélődésével e sorok írója, amikor a lépcsőfordulóba megérkezett óvodáskorú gyermekével egy jól szituált apuka. Aki kb. 1,5 másodperces nézelődés után csak annyit mondott fiacskájának, hogy ez kukorica, és már mentek is tovább valahova.)

Pálffy Lajos

Park Galéria, MOM Park, Alkotás utca 53.
2011. december 8. – 2012. június 8.

Képek és videó a megnyitóról >>

• Publikálva: 2012.03.07. 14:59 • Címke: kiállítás, ajánló