A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Ahol bezárták és széthordták az általa kifestett templomokat, ahol unokájának a diktatúra letűntével sem jut ugyanolyan hely a jognak asztalánál. Maradnak hát a fenséges hegyek, azokat festette az ungvári Boksay József, és azokat festi az ott élő unoka, Erfán Ferenc is, akinek most van kiállítása a Kárpát-haza Galériában.
Boksay József 1910 és 1914 között járt a budapesti Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskolára, aztán puskát nyomtak a kezébe, amit végül a túlerő előtt le kellett tennie. A hadifogságból már egy másik országba érkezett haza, igaz volt még 1939 és 1944 között néhány jó éve. Aztán sötétség borult mindenre, a templomokat freskóival együtt bezárták, tönkretették, raktár, istálló lett belőlük. De ott maradtak a hegyek, amik továbbra is napfényben fürödtek, miközben az emberlakta völgyekben sűrűsödött a homály. Fel kellett hát menni magasra és a képeken lehozni a fényt akkoriban, de nincs ez igazából másként ma sem. Az 1959-es születésű Erfán Ferec is a hegyeket járja, a történelmi helyeket, ahol metszően tiszta a levegő és a fény erősen elválik az árnyékoktól. Múzeumigazgatóként (Boksay József Kárpátaljai Megyei Szépművészeti Múzeum) nagyapja életműve alatt küzd a megmaradásért, és az ő ösvényein járja szülőföldjét és a Felvidéket.
Hát igen, megértem, hogy a Szepes várához többször is elmegy, végül is Közép-Kelet Európa legnagyobb ilyen építményéről van szó, ami jellemző módon nem egy kiadós ostrom következtében lett az enyészeté, hanem csak az történt, hogy az őrség unalmában pálinkát főzögetett, és vélhetően egy korábbi munka eredményét kortyolgatta közben. Így aztán a levegőbe repült minden, és ezután a lassú pusztulás évszázadai következtek el. Szepes amúgy még ma is impozáns, a rom a most kiállított olajképek között háromszor is szerepel. De itt van a szintén sokat látott ungvári vár és Sáros vára is, melynek tövébe remek sörgyárat telepítettek északi szomszédaink. Nevickét, az Ung völgyét őrző bazaltvárat még 1644-ben rombolta le egy haragos erdélyi fejedelem. Valamiért még az első világháború előtt elkezdték újjáépíteni, de a munka persze megszakadt. Kassa és Eperjes ódon tetői is sokat tudnának mesélni az Uzsoki és a Vereckei hágó kövei mellett, és a csontosi, deskófalvi, erdőludasi és alsóhidegpataki fatemplomok szekercével faragott fenyőgerendáiba is sok tömjénfüst és reménykedő imádság ivódhatott bele. Olyanok ezek az építmények a képeken, mint öreg, partra vont hajók. Kapitányuk, matrózaik már rég elhaltak, maguk pedig türelmesen várják a lassan, de visszavonhatatlanul közelítő véget.
De ott vannak Erfán Ferenc most nekünk elhozott impresszionalista frissességű festményei között a hegyekről, havasokról, erdőkről, kristálypatakokról készített tudósítások is. Ezek a csodák pedig nélkülünk is meglennének, igazából csak ártani tudunk nekik. Meg eljárni hozzájuk, emlékezni és erőt meríteni belőlük. Ez utóbbira Erfán munkáin keresztül a Bajcsy-Zsilinszky út 52-ben, március 17-ig még nekünk is van lehetőségünk.
Pálffy Lajos
Erfán Ferenc kiállítása
Kárpát-haza Galéria
2014. febr. 26. – márc. 17.