a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Gyűrött, földes rongycsomókká lettek a testek

polgarcsabaforrasleadAmikor Sikorski tábornok 1941 decemberében megkérdezte kényszerű fegyvertársától, Sztálintól, hogy hol vannak az 1939 szeptemberében elfogott lengyel katonatisztek és rendőrök, a Gazda azt válaszolta, hogy megszöktek.

Amikor a tábornok visszakérdezett, hogy de hová tud szökni 15 ezer ember, akkor Sztálin csak annyit mondott, hogy Mandzsúriába. Mikor ez a párbeszéd elhangzott, a 22 ezer lengyel tarkón lőve tömegsírokban feküdt már másfél éve, s gondos kezek nyírfacsemetéket is ültettek föléjük. Ez jutott eszembe, miközben Polgár Csaba tíz négyzetméteres Katyni leple előtt álltam a Forrás Galériában.

polgarcsaba
Az alkotó a vásznával (fotó: MTI/Czimbal Gyula)

Ez jutott eszembe, és a további, előre eltervezett hazugságok mocsara: hogy az iszonyú tarkón lövéseket (lásd Wajda filmjének elképesztő kivégzési képsorai) gondolva a jövőre német pisztolyokkal és lőszerekkel hajtották végre, majd ráfogták később az egyik ott állomásozó német utászalakulatra. Arra is sort kerítettek, hogy több perben legalább száz német katonát és állítólag 18 tábornokot is kivégeztek a tömeggyilkosságban való részvétel miatt. Katyn német rémtettként került be a tankönyvekbe, a korábbi nemzetközi vizsgálat anyagait pedig elsüllyesztették. (Az ötvenes évekig a nyugati demokráciákban is!). De ez már az aljasság világtörténetének egyik „legszebb” fejezete. Maga a mészárlás, az ártatlanok halálának oka a Lavrentyij Berija által fogalmazott jegyzék szerint csak annyi volt, hogy ők a szovjethatalom ellenségei, és ebben az állapotukban változás nem várható. A cél a Szovjetunió által megszállt lengyel területek kommunistaellenes értelmiségének kiirtása volt, hogy így ezeket könnyebben pacifikálják és csatolják majd a vörös birodalomhoz.

polgarcsabaforras
Fotó: MTI/Czimbal Gyula

Előre eltervezett, hidegvérű tömeggyilkosságoktól valósággal hemzseg az emberiség nem is annyira hosszú története. Ezekről beszélni kell, még ha oly kellemetlenül is érintenek egyes hatalmon lévő csoportokat, nemzeteket. Ebbe a nyilvános beszédbe a képzőművészet is komoly szerepet kaphat, és nem csak az hivatalosan megrendelt emlékművek szintjén. Amik, éppen jellegükből adódóan, jobbára különféle dísztelen kövek, keresztek csak. A megdöbbenést és a gyászt ki lehet fejezni más módon, más anyagok felhasználásával is. Az 1942-es születésű, négy évtizede tudását és tapasztalatát a jövő iparművészeinek továbbadó Polgár Csaba textilművész most egy hatalmas vásznon, festékekkel és néhány tárgy segítségével akar bennünket elgondolkodtatni erről az iszonyatról. Most és itt elsősorban Katyn iszonyatáról, hiszen a galéria padlójára leérő fekete textilre legalább hatvan lengyel sasos egyenruhagombot helyezett el. Mert csontok mellett az egyenruhák gombjai, csatjai maradnak meg legtovább a földben. És persze a személyes tárgyak, amiket a nagyüzemi kivégzés során már nem volt idő elvenni a halálra szántaktól. A megőrzött otthoni, most már rozsdás kulcsok, amik egyben a jövőbe, a szabadulásba vetett remények. Vagy a kereszt, a végső oltalom a máig mélyen vallásos lengyelek számára.

Polgár 2013-as Lódz-i Textiltriennáléra készített „fény-nyomatára” is ezek a tárgyak kerültek. A két, egymásra fektetett vásznon ott vannak az utoljára látott fák, a sírgödrök sziluettjei – mert csak egy hatalmas ütés érezhettek a tarkón, egy villanás és egyszerre elsötétült minden. A textil, a gyászfátyol, vagy a nagy hazugságról egyszer csak lehulló lepel mellett talán azért is jó választás itt, mert a tömegsírok feltárásáról készült fényképeken gyűrött földes rongycsomóknak látszanak a másfél éve még erős és egészséges testek, Lengyelország színe-java. Mert elmúlik minden, s éppen azért fontosak az ilyen alkotások, hogy emlékeztessenek: ez történt, de soha többé ilyet!

Pálffy Lajos   

Polgár Csaba: Całun Katyn lepel 
Forrás Galéria
2014. március 14. – március 25.

• Publikálva: 2014.03.19. 13:45 • Címke: kiállítás