A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
A Czóbel, egy francia magyar című kiállítás csaknem kétszáz műalkotása révén a közönség újra együtt láthatja Czóbel Béla (1883–1976) jól és kevésbé ismert, illetve régen látott műalkotásait – mondta Berényi Marianna. A kiállított művek között olyanokkal is találkozhat a közönség, amelyek 100 éve nem szerepeltek sem magyar, sem külföldi kiállításon, emellett vannak olyanok is, amelyek a legfrissebb kutatások során kerültek elő, s most láthatók először. „A rendezők szándéka azonban nemcsak a művész eddig sokak számára ismeretlen, külföldön őrzött, ritkán látható képeinek bemutatása volt, hanem az életművel kapcsolatos fotók, írásos és egyéb jellegű dokumentumok előtárása is” – hívta fel a figyelmet a múzeum munkatársa.
A modern magyar festészet egyik legmeghatározóbb, nemzetközi rangú alakja igazi világpolgár is volt, aki élt és alkotott Münchenben, Berlinben, a hollandiai Bergenben, második otthona azonban Párizs volt, ahová többször visszatért. 1948 után haláláig a teleket ott töltötte, a nyarakat pedig Szentendrén. Berényi Marianna kiemelte: csupán az életmű egy részét ismerjük, mert Czóbel kalandos életútja során többször költözött, menekült, időnként képeinek nyoma veszett. Alkotásainak sorsa olykor drámai fordulatot is vett: amikor az első világháború idején el kellett hagynia Franciaországot, a Montparnasse-on bérelt műtermét lefoglalták, benne maradt képeit 1921-ben elárverezték. A MűvészetMalom kiállításán most ebből a korai időszakból is jelennek meg alkotások.
Berényi Marianna felidézte, hogy Czóbel a képeit már fiatal művészként is értékesíteni tudta, voltak, akik kifejezetten gyűjtőivé váltak Párizsban, Hollandiában, Berlinben vagy az Egyesült Államokban, alkotásainak jelentős részét – köztük számos főművet – a párizsi Galerie Zak értékesítette, s így ezeket a magyar közönség kevésbé ismerheti. A pénteken nyíló kiállításon a közönség számos külföldi és magyar köz- és magángyűjteményből származó alkotással találkozhat, így például a párizsi Pompidou Központ vagy egy neves chicagói magángyűjtő kincseivel is. A MűvészetMalomban rendezett kiállítás létrehozása a Ferenczy Múzeum számára jelentős szervező munkát jelentett: egyebek mellett ötvenöt kölcsönzési kérelemmel fordultak a világ különböző gyűjteményeihez, ugyanakkor meglepetéseket is tartogatott a munka. A bernriedi Buchheim Museumot megkeresve kiderült, hogy a kért, Czóbel expresszionista korszakából származó mű mellett további három – a szakma számára sem ismert – festményt is őriznek. „Ezek szintén láthatók lesznek” – jegyezte meg a szakember.
Ugyancsak váratlan fordulatot jelentett, amikor az előkészületek során a szentendrei Czóbel Múzeum gyűjteményében őrzött, egyik Hollandiában festett kép hátoldalán felfedeztek egy eddig vörös festék által rejtett ismeretlen alkotást is. Ez is megtekinthető lesz az augusztus végén záró kiállításon – tette hozzá Berényi Marianna. A több mint hét évtized munkásságát felölelő tárlat kurátora Barki Gergely, Bodonyi Emőke, Jurecskó László és Kratochwill Mimi.
MTI