A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
A Kossuth- és Balázs Béla-díjas Balla Demeter fotográfusi pályafutásának első harminc évéből válogatott össze a kurátor, Kincses Károly nagyon erős képeket. Olyanokat, amikből sejteni lehet, hogy úgy mondjam, nem éppen egy kellemesen temperált kor volt az, mikor az 1931-ben a szentesi tanyavilágban született Balla a hivatásos fotográfusi pálya mellett kötelezte el magát.
A szocreál termelési regények mellett ez a termelési festmények és fotográfiák, a munka frontján hőssé váló martinászok kora volt. Ezt kellett fényképezni az 1957-ben fotós szakmunkás bizonyítványt szerző Ballának is. Rákosit, amint 1956 egy szürke hétköznapján ellátogat a mátyásföldi Ikarus gyárba, ahol akkor már a híres farmotoros 55-ösöket gyártották. Szinte filmmé elevenedik a kép, ahogy a köpcös vezér ott kacsázik görbe lábain a gyár izguló, a kitűnő termelési mutatókat taglaló vezetésétől körülvéve. És előttük ott hátrál Balla, szemén a géppel.
Család
Amivel eljut az öt gyermeket nevelő cigány család otthonába, ahol nyitott könyv van az asztalon és Rákóczi Ferenc képe a falon (Család, 1959), és ki tudja hogyan, de a messzi Barguzinba is (Barguzini iskola, 1972). Lefényképezi 1958-ban a tanyasi iskolába induló, rongyos ingű és foszlott kabátú, de büszke tartású Ferkót, vagy a kerek pocakja fölé csúszó pulóverben két köteg venyigét cipelő, hamiskás mosolyú szőlősgazdát is.
A szőlősgazda
Akinek így a hegyről lefele tartva már kerek a világ, mint ahogy a zsánerképek sorát folyatva, láthatóan nyugodtan alszik az ebéd után egymás hegyén-hátán a megtermett, szőrös hasú apuka lábát keresztülvetve élete párján, no és a három fiú is, az egyikre úgy rátört a fáradtság, hogy csak fél pár zoknijának a lehúzására maradt ereje (Vasárnap, 1993).
A kalaposinas
Balla bejárta a fél világot, de mégis olyan helyeken van leginkább otthon, ahol mondjuk Marosvölgyi István kalapos mesternek is ütött-kopott boltja van, ami előtt egy fiúcska próbálgatja a hat madzagra kötött, szögre akasztott kalap egyikét (Kalaposinas, 1960).
Kassák ablakából
Balla otthonosan mozgott az irodalmi szalonokban is. Felkeresi Kassákot, és lefényképezi az ablakából látható csúf gyárépületet, Veres Péter íróasztalát a Népszabadsággal, kéziratokkal és egy dugóhúzós bicskával, mert Veres egykoron mégiscsak a Nemzeti Parasztpárt jobb sorsra érdemes vezetője volt. És bejut abba az 1969-es házibuliba is, ahol Vlagyimir Viszockij gitározik és énekel a vetetlen ágyon heverő és unottan cigarettázó Marina Vladynak. Még az is lehet, hogy elnyomott egy csikket a szőke sztár mellett heverő, hal alakú hamutartóban. Végül Balla 1956-ban készült hihetetlen erejű képeiből is kiválasztott hármat a kurátor. Ezekről már nem írnék, ha tehetik, menjenek el, és nézzék meg, és ha ott vannak, akkor már a könyveket is.
Pálffy Lajos
A fotóriporter Balla Demeter képei
Cultiris Galéria
2014.05.21. – 06.28.