A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
2009 nyárutóján különleges kiállítással rukkolt elő a Magyar Nemzeti Galéria. Egy 100 éves, a magyar képzőművészet meghatározó alkotójának számító festő 2004 és 2009 között készült műveit állították ki. Így tisztelegtek Lossonczy Tamás előtt, aki hosszú pályafutása alatt legalább ezer olajképpel és 15 ezer grafikával gazdagította az országot és a világot.
A szülei jogásznak taníttatták volna, de hamar belátták, hogy a jogi stúdiumok mellett rajziskolákat is látogató fiatalember nem lesz jó ügyvédnek. Így kerülhetett be 1923-ban a Képzőművészeti Főiskolára, ahol hamarosan az akkoriban a haladó szellemet megtestesítő Vaszary János osztályába kérte át magát. Majd pedig ráadásnak 1929 és 1931 között elvégezte az Iparművészeti Főiskola belsőépítész szakát is. Két párizsi útja pedig alapvetően meghatározta későbbi művészetét, a kocsmák mellett a francia főváros műkereskedéseit látogatta lelkesen és megismerkedett Piet Mondriannal is. (Akinek steril szögletessége szerencsére nem gyakorolt rá különösebb hatást, inkább Miro, Hans Arp, vagy éppen Klee organikus formái köszönnek egysze-egyszer távolról vissza vásznain.)
Fürdő
A nonfiguratív kezdeti munkák, majd az organikus-konstruktív térkonstrukciók után egy hirtelen váltással belsőépítészettel kezd el foglalkozni, majd 1930-as évek közepén, felesége, Lossonczy Ibolya biztatására fog újra ecsetet. 1941-ben szobrász nejével közösen állít ki először, korai munkái viszont jórészt megsemmisültek a Keleti Károly út és a Margit körút sarkán álló Regent-ház felrobbanásakor. Baloldali meggyőződése különben 1934-ben a Szocialista Képzőművészek Csoportjába sodorta, de a saját maga által konfigurációknak nevezett munkáira a kiépülő diktatúrának már nincs szüksége. Pedig néhány szomorú évig még a szocreálra is próbálja rávenni magát, de 1954-ben mégis kizárják a Magyar Képzőművészeti Szövetségből.
Absztrakt kompozíció
A szocreál kínjai és a kizárás miatt ismét felhagy egy időre a festéssel, 1957 és 1968 között, nyugdíjazásáig szerkezettant tanít a 18-as számú szakmunkásképzőben. 1962-ben készül el Tisztító nagy vihar című nagyméretű vászna, amin összegzi eddigi pályafutását, felvonultatja ismert motívumait és már a címében is emléket állít a forradalomnak. Ezután nyolc évet kell várnia arra, hogy egy kamaratárlat erejéig ismét kiállíthasson, de 1979-ban már az övé néhány hétre az egész Műcsarnok. Ami azt is jelentheti, hogy az akkori művészetpolitika is kénytelen volt belátni, Lossonczy megkerülhetetlenül jelen van a magyar képzőművészetben.
Tisztító nagy vihar
Olyan támogatói, barátai vannak, mint Kassák Lajos vagy éppen Weöres Sándor, Hamvas Béla pedig egy írásában meditatív objektumoknak nevezi képeit. Lossonczy a kulturális közbeszéd része és amúgy művelője is, nem csak az ecsetet, a tollat is jól forgatja. A művészetről ír, és a szakmabeliekhez hasonlóan azt hol véresen komoly játéknak, hol pedig az ébrenlét és az álom határmesgyéjén elhelyezkedő valaminek tartja. Az utókor meg őt egy erős fényű állócsillagnak.
Pálffy Lajos