A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Augusztus 30. és 31-én újból kinyitott a Várkert Bazár és nem csak a felújítás alatt álló épületet csodálhattuk meg a végleges átadás előtti fázisban, hanem egy különleges kiállítás keretében „hungarikonokat” is láthattunk: Hernádi Gyula szemüvegétől Polgár Judit sakkfiguráján át John Lennon nyakkendőjét is megnézhettük.
Túl vagyunk már a talált tárgyak műalkotássá avatásának korán. De az is lehet, hogy csak visszatekintettünk és az ereklyéket is ugyanolyan csodálattal tekintjük. Legalábbis ez jutott eszembe a Várkert Bazár második megnyitásán megrendezett Hungarikonok kiállításon.
Kárpáti Tamás író már régóta gyűjt tárgyakat. Híres emberek tárgyait. Először csak híres festők ecseteit gyűjtötte, amelyeket aztán a festményükkel együtt egy installációban állított ki. Azaz az eredeti eszközöket (például Rippl Rónai krétáját vagy Haraszty István harapófogóját) a művekkel közös keretben állította ki. Aztán egyszer egy nagyobb anyagi akadállyal találta magát szembe a gyűjtő: megszerezte Barcsay Jenő ecsetjét, de egy eredeti festményt már nem engedhetett meg magának. És akkor jött Fehér László a képbe (akinek a festményei ma már ugyancsak vagyonokat érnek), pontosabban ő adta meg az ecset keretét. Az „1961-ben festett Festőállvány székkel című képén ott a szürke, amit Fehér László most hommage-ként a festő hátrahagyott ecsetje mellé helyez, és feketéjébe rejt” – ahogyan Nádas Péter írta régebben a festő ezen munkájáról.
Fehér László, Barcsay ecsetje
De nem csak Barcsay ereklyéje kapott adekvát installációskeretet, hanem Papp László bokszkesztyűi is, külön-külön és mégis együtt. A neves képzőművész nővérek, a Verebics Ágnes és Katalin alkottak sajátságos keretet a jobb és bal kesztyűnek. Női vonalvezetés, férfias keménység? Nem, inkább kettős portré, amint az alkotók megérintve, jobban mondva megütve érzik magukat a kesztyűtől. Ez már történelem női szemmel, egy úgynevezett férfias sportról.
A Verebics-nővérek alkotása
De nem csak egy ecset világát lehet felidézni, hanem egy-egy zenei emlék is megszólít. Pege Aladár nagybőgő-vonója egy Nagy Gábor által festett fafestményre van illesztve. Szyksznian Wanda grafikusművész Szörényi Levente Wah-Wah pedálját és Bródy János gitárhevederét illesztette egyetlen installációba. A kollázsnak is nevezhető alkotás egy házioltárra emlékeztet, amely az Illés együttest juttatja mindenkinek az eszébe.Tiszta hetvenes évek, tiszta vadság és mégis a falon lóg.
Avatottabb szemek tudják, hogy a Szyksznian Wanda által készített lemezborítók is itt láthatóak
A kiállított ereklyék közé került pár igazi műalkotás is, mint például Pauer Gyula Abakusz a gulágról című műve. A látogató ránéz, és tudja, hogy ez ha nem is igazi, de egy olyan „emléktárgy”, amire napjában többször is rá kell nézni. Egy elképzelt használati tárgy, amelynek nem szükséges művészi installációs keret.
Pauer Gyula Abakusz a gulágról – a magyar áldozatok emlékére
Filmes vonatkozásai is vannak a kiállításnak: láthatjuk például Makk Károly rendezői székét, amelyben ott fekszik egy focimezszerű pulóver a rendező nevével – a humoros installációt Radák Eszter készítette. Úgy látszik, a pulóver jellegzetes kiegészítője a filmrendezőknek, hiszen Jiri Menzel pulóvere is látható, Győri Márton festményébe keretezve. Nem tudni, hogy önirónia vagy humor olvasható le róla, de mindenki mosolygott, amikor meglátta.
Győri Márton, Szigorúan ellenőrzött unalom
Más a helyzet az írók fennmaradt személyes tárgyaival. Talán náluk könnyebb megragadni művészetük illetve az (elképzelt) mindennapi életük közötti kapcsolatot, azaz a fizikai és a művészi világ közötti összekötő szálat. Ez nem csak egy írógép (mint Karinthy esetében), vagy egy toll (Faludy esetében) hanem láthatjuk Mándy Iván és Hernádi Gyula szemüvegét, de a Tandori személyes brandjéhez tartozó sapkát is. Ami meglepő és kedves. Főleg, hogy ez tényleg Tandori sapkája, és ehhez is Fehér László készített művészi beágyazást.
Fehér László, T.D. sapkája
Kárpáti Tamás gyűjteményében viszont nem csak magyar balettcipőket, sétabotokat vagy pezsgős poharakat találhatunk, hanem láthatjuk Frida Kahlo ecsetjét, Fernando Botero festőpalettáját és John Lennon nyakkendőjét is. A gyűjteményt ezek még sokoldalúbbra formázták, hiszen így a hungarikonokon túl „euroikonokat” és „worldikonokat” is tartalmaz (utóbbi kategóriába nem csak Kahlo és Lennon tartozik, hanem Tony Curtis festménye is).
Sam Havadtoy, The tie of John Lennon (fa, csipke, üveg, füstarany)
John Lennon nyakkendőjét Sam Havadtőy keretezte be, aki Yoko Ono élettársa is volt és ebből a status quoból készítette ennek a fennmaradt emléktárgynak a művészi keretét.
Izgalmas a kiállítás: nem csak a művészek ereklyéi fontosak, hanem a művek „keretei” is, amelyek egyúttal az eredeti tulajdonosokra is reflektálnak. Emlékezni jó, reflektálni kell, gyűjteni érdekes.
Hungarikonok
2014. augusztus 30-31. Várkert Bazár
A kiállítás szinte teljes anyag online is elérhető itt
Bakk Ágnes