A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Valahol ott van a lényeg, hogy a késő barokkban, a rokokóban rengeteg festő működött a nagy művészeti centrumokban, de a perifériákon is. Mégis, szinte bármelyiket odatehetjük egy Watteau kép mellé, az nem veszít fényéből, nem halványítja el semmi. 330 éve született a festő, akit sajnos nagyon korán, 36 éves korában elvitt a tuberkulózis.
Valenciennes, Watteau szülővárosa inkább flamand, mint francia város volt, akkoriban foglalták el XIV. Lajos seregei és csatolták a birodalmához. A törékeny és beteges Antoine egy részeges, balhés kőműves családjába született, de ez nem hátráltatta abban, hogy festészeti tanulmányokat folytasson és a szülővárosában alkotó Jacques-Albert Gerin tanítványa legyen. Innen indul 1702-ben 18 évesen a Napkirály fővárosába, hogy jeles festő legyen, de az első években be kell érnie a nagyok másolásával, a másolatokkal való kereskedéssel és a díszítőfestészettel. 1703-ban Claude Gillot műhelyében dolgozik, ekkor jelennek meg festményein a commedia dell’arte jellegzetes figurái és karakterei. Döbbenetes hatást gyakorol rá, mikor Claude Audran révén tanulmányozhatja a Palais Luxembourgban elhelyezett, Rubens által 1622 és 1625 között Medici Máriáról festett híres sorozatot. A flamand és velencei mestereket pedig barátja és patrónusa, Pierre Crozat bankár páratlan gyűjteményében csodálhatja meg. 1708-ban végül bejut a királyi festészeti és szobrászati akadémiára is, de az elismertségre még majdnem tíz évet várnia kell.
Indulás Cythere szigetére, a Berlinben látható változat
1717-ben készül el leghíresebb, az akadémiai tagságot is meghozó képe, az Indulás Cythere szigetére, amiben minden benne van korából, no és minden benne van, ami Watteau. A két változatban is megfestett mű (a Louvre egyszerűbb, különleges atmoszférájú képe az ismertebb, a berlini Charlottenburgban lévő másik festmény „barokkosabb”, jobban kidolgozott) azt a pillanatot ábrázolja, amikor egy társaság hajóra száll éppen, hogy Vénusz szülőhelyére utazzon. A kép jobb szélén ott van az istennő antik torzója, a párok mozdulataikkal, gesztusaikkal jelzik egymás iránti érzelmeiket, a kép bal szélén lévő aranyozott hajó felett pedig kis amorettek, avagy puttók repkednek. Mindez természetesen a szépséges árkádiai tájban, bukolikus idilli bájjal, melankóliával. Ezek az érzések, az álmodozás, az élet hiábavalóságának érzete adják Watteau művészetének a lényegét, aki ugyan Franciaország történetének egyik legdicsőbb korszakában élt, de ez nem feltétlenül jelentette azt, hogy Versailles fénye elért mindenhova. Az állandósult háborúskodás, no és az emelkedő adók is árnyalták a képet.
A bohóc avagy Pierrot
Ugyancsak sokan és sokat írtak Watteau másik híres munkájáról, az 1719-ban festett Pierrotról, vagy A bohócról. A fehér ruhába öltözött férfi tartásával és arckifejezésével is a szomorú bohóc évszázados figuráját jeleníti meg. De túl is mutat ezen, mert ebben az álmodozó szomorúságban ugyancsak benne van a Cythere melankóliája, és valahol az elmúlás érzete is. És valóban, a gyenge testet ebben az időszakban gyűri le a tuberkulózis. 1720-ban a híres orvos, Richard Mead próbálja gyógyítani Londonban, de a tüdőbaj ellen ekkoriban még nincs igazán orvosság. Egy barátja párizsi kastélyában hal meg 1721 nyarán, aki szerint utolsó perceiben is ecsetét forgatta és a levegőbe festett egy olyan képet, amit csak ő láthatott, no meg a Jóisten.
Pálffy Lajos