A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Odakinn, a galéria előtt rendőri állomás, polgárőrségi autó és egy igazán európai játszótér. Balogh cserepekre törő, de mégis összeálló világa is európai világ, benne mindazzal a szenvedéssel, amit egy szülők nélkül felnövő ember érezhet. Világba vetettség, pislákoló fény a reménytelenségben.
Budapest I.
Balogh Róbertet másfél hónaposan hagyta ott anyja egy fehérgyarmati ABC előtt. Hétéves koráig a baktalórántházi csecsemőotthon, az általános iskola ötödik osztályáig a berkeszi nevelőotthon, majd Tiszadob, a Vay és az Andrássy kastélyok. És egy-egy igazi, jó tanár és nevelő, aki nem hagyja annyiban a dolgot. És persze Balogh Tibor akarata, hogy akkor már a festő, tapétázó és a hegesztő szakmák mellé jó lenne egy érettségi is. Meg azért is, hogy felvételizni lehessen a Képzőművészeti Főiskolára. Mert négy gyerek összejött ott Tiszadobon, s míg a többiek jórészt a hülyeséget hajtották, ők rajzoltak inkább. És a dobi alkotótáborokból Rózsavölgyiné Tornyák Gitta, aki elvitte Baloghot Firenzébe, Velencébe és Párizsba. A most elhunyt König Róbert pedig tartotta benne a lelket az első, sikertelen felvételi után. Így lehetett belőle az ország első olyan grafikusa, aki cigány származását vállalva végezte el a Képzőművészeti Főiskolát.
Puttók
Balogh Tibor hét festményét nézem a Mátyás téren, és mindez előttem van. Ismerem a nevelőotthonok világát, a reménytelenséget, a nevelők szélmalomharcát. Tudom, hogy mekkora erő, elszánás kell ahhoz, hogy ne merüljön el az ember a rendszerben. Hogy megkapaszkodjon a való világ peremén, akár Jégbe zárt angyalként, mert a testet hiába tartja fogságban a hideg valóság, a szárnyak szabadon maradtak Balogh 2012-es festményén. És egyszer talán a test is kiolvad, szárnyra kap és néhány suta mozdulat, szárnypróbálgatás után felemelkedik. És rácsodálkozik a fővárosra (Budapest I., Budapest IV., Mátyás templom), ami Tiszadob után tényleg izgalmasnak tűnhet. Darabokra szedni, és újra összerakni magunknak, úgy, hogy helyünk legyen benne. És ott vannak a versek, amikre König tanár úr és az Amaro Drom akkori főszerkesztő helyettese, Néző László hívta fel a figyelmét. A versek, és az olvasásuk után születő finom és szép grafikák, később festmények, amik már többek voltak, mint a kastély parkjának fái.
Jégbe zárt angyal
Balogh szárnyra kapott, de ahonnan jött, azt sem felejtette el. Sokáig a Fővárosi Cigány Házban volt, most a Mester utcai Roma Galériában dolgozik. Hogy mindenkinek jobb legyen.
Angyali üdvözlet
Pálffy Lajos
Balogh/Amaro/Line
Balogh Tibor kiállítása
Gallery 8
2015.02.08. - 2015.03.06.