a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

A Lilaruhás nő varázsa

szinyei leadA meghökkentő színellentétekre komponált kép festőjének élete legalább annyira érdekes, mint modelljéé.

Az újkori magyar festészet egyik legismertebb alkotása Szinyei Merse Pál Lilaruhás nő című képe. Az 1874-ben készült olajfestmény a Magyar Nemzeti Galéria legféltettebb kincsei közé tartozik, ha csupán az erre a képre kíváncsi látogatók számát nézzük, némi túlzással azt is mondhatjuk, ez a magyar Mona Lisa. A meghökkentő színellentétekre komponált kép festőjének élete legalább annyira érdekes, mint modelljéé. Szinyei Merse Pál, az érzékeny lelkű, a természet és az ember összetartozását mindig nagy meggyőző erővel ábrázoló művész – gondoljunk csak talán leghíresebb képére, a Majálisra – ezen a képén a természetben uralkodó zöld, és a modellen hullámzó élénk lila színekkel játszik. Pontosabban nem játszik, hiszen a művészetben mindennek tétje van, ebben a képben ott van minden, ami a festő életében addig fontos volt, de a Lilaruhás nő messze révedő tekintetében ott van a festő halála utáni közel fél évszázad, amit a modell megélt.

lilaruhás
Lilaruhás nő – Probstner Zsófia

Szinyei Merse Pál egész életében a művészet és a gyakorlati élet, közelebbről, a családi birtok vezetése között ingázott. Miután édesapját főispánná nevezték ki, 1870-ben művészeti tanulmányait megszakítva hazatért szülőföldjére, Jernyére. A festés hosszú időre háttérbe szorult életében, de azért két jelentős kép ebből az időből is megmaradt: A művész nővére karosszékben, Szinyei Merse Ninon portréja. 1872-ben visszatért Münchenbe, és unokatestvére, Gundelfinger Gyula tájképfestő baráti körével töltötte ideje nagy részét. Ebbe a társaságba tartozott Probstner Zsófia, akibe Szinyei Merse beleszeretett. Talán ennek is köszönhető a magával ragadó életkedvvel teli, színpompás Majális című, 1873-ban készült képe. Azonban még ebben az évben újra hazatért, és feleségül vette Probstner Zsófiát, akinek sok-sok képen megörökítette kedves arcát, finom vonásait és messzire néző szemét. Házasságuk boldogan indult, öt gyermekük született. A gyerekek közül csak az idősebb kettő élt meg magasabb kort, a legidősebb Félix és Erzsébet. Zsófia, Mária, Valéria nevű lányaik a diftéria áldozatai lettek. A család kezdetben Jernyén élt, Szinyei Merse itt kezdte el festeni a Lilaruhás nő című képét, amelynek modellje a felsége volt. Ám szomorú évek köszöntöttek rájuk, a családban történt sorozatos halálesetek megviselték a művészt, évekig nem festett semmit.

ninon
Ninon (1870)

1878-ban egy akkoriban rendkívülinek számító élmény röpítette vissza kezébe az ecsetet. Sógora léghajóra szállt, Szinyeit ez annyira foglalkoztatta, hogy elkészítette Léghajó című képét. A repülés mindig is a művészet legtitokzatosabb, és egyben legnépszerűbb motívumai közé tartozott és tartozik ma is. A görög mitológia Ikaroszától Leonardo da Vinci repülő szerkezetein át Szinyei léghajójával akár a máig is eljuthatunk: a Csobánc tetején él Šwierkiewicz Róbert, a kortárs magyar képzőművészet egyik legizgalmasabb alakja. A legvadabb avantgardtól a keleti filozófiákon át a mail art egyszerűségét a pop art közérthetőségével egyfajta magashegyi szintézisbe rendező művész kedvelt motívuma a léghajó. Sok-sok képén megjelenik a Gulácsra és a Tóti-hegyre ereszkedő óriási gömb, amely akár a Nap is lehetne. Šwierkiewicz Róbert hegyi műtermében pedig ott áll egy monumentális kosár, mellette halomban a ballon, a szép rendben összehajtott kötelek; ha a látogató megkérdezi, milyen érzés repülni, a festő paradicsomi mosollyal közli: jó, mint a madaraknak.

léghajó
A léghajó (1882)

Szinyei Merse Pál 1882-ben Bécsbe költözött családjával, kiállításokat rendeztek képeiből, majd Budapesten is volt tárlata. A korabeli képzőművészeti kritikusoknak nem tetszettek képei. A festő érzékenysége nehezen viselte a sikertelenséget, a csalódásokat. Házassága tönkrement, felesége nem bírta az indulatok hullámzását, elvált a festőtől. Probstner Zsófia, a lilaruhás nő később feleségül ment Ghillányi Imréhez, a későbbi földművelésügyi miniszterhez. Ebben a házasságban is öt gyermeke született. Szinyei Merse Pál múzsája, felesége, a Lilaruhás nő sok mindent tudhatott az életről. Hatalmas erő volt az, ami sorsát irányította. 1952-ben, százkét éves korában halt meg. Az asszony, akinek tíz gyereke született, a látszólag laza művészvilágból könnyedén csusszant át az államigazgatás legfelsőbb szintjének merev rendjébe. Világaiban tehát sok minden titokzatos, látszólagos volt, egyvalami azonban nem, az a varázslatos női, asszonyi erő, amely az emberiséget kezdeteitől fogva megtartotta.

A Lilaruhás nő hiába aratott hatalmas sikert első bemutatóján, és hiába vonz azóta is százezreket, a kritikusoknak nem tetszett, és művészberkekben ez azóta is meghatározza megítélését. Festője igazából soha nem kapta meg azt az elismerést, amit méltán megérdemelt volna. A festészet XIX. század végi forradalmából kimaradt, a maga útját járta, nem tartozott egyik meghatározó irányzathoz sem. Azt azonban senki nem tagadhatja, hogy Szinyei Merse Pál munkái nélkül egyetlen későbbi festő sem lenne az, aki. A kritikusoknak nem tetszett, hogy a Lilaruhás nő műteremben készült, és semmiféle újítással nem élt alkotója. Hagyományos módszerekkel dolgozott. Nem csak kortársai, hanem például a későbbi jeles művész, Pátzay Pál tetszését sem nyerte el ez a kép: „ A Lilaruhás nő már művészi ihletének hullámvölgyében nőtt, amikor a család és gazdaság dolgai, gondjai már megszállották képzeletét és elhasználták akaratát. Bár a fiatal férj magasztaló gyengédségével festett Lilaruhás nő nagyon szép kép, festői egysége nem elég meggyőző. Az ábrázolása megkeményedett, a zöld és a lila kissé élesen csendül.”

Azt javaslom, ne higgyünk olyan könnyen a hivatásos műítészeknek. Higgyünk inkább a szemünknek és a szívünknek. Probstner Zsófiát Szinyei Merse Pál örökre belefestette a magyar művészet történetébe és a festészetet szeretők lelkébe. Ezen még Pátzay mester sem tud változtatni.

Dippold Pál

• Publikálva: 2012.04.24. 11:14 • Címke: kritika, művelődéstörténet