A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Hajózni kell, mondták már a rómaiak is, akik végül is létrehozták a napjainkat is meghatározó kultúrát, no és a világtörténet legnagyobb birodalmát. Hajózunk mi is, ha nem is a tengereken, hát mondjuk a Dunán, ahol olyan kultúrkikötők is várnak, mint Szentendre, vagy éppen Visegrád. Történelmi városok, kulturális csomópontok hajón néhány órányira a fővárostól, olyan helyek, ahol érdemes kikötni. Most Szentendrén különösen!
Aztán már a régi rómaiak is kikötöttek Szentendre térségében, flottillát állomásoztattak a Pilis hegyei előtt kialakult öbölben. Most, hogy újra meg lehet menetrend szerinti hajóval közelíteni a várost, érdemes a rómaiak tanácsát megfogadni, és hajóval megérkezni a Szentendrei Nyár rendezvényeire. Közülük az idén Perlrott Csaba Vilmos életmű kiállítása emelkedik ki, és emeli fel a várost a 2015-ös nyár nagy művészetturisztikai központjai közé. Perlrott Csaba Vilmos, aki Nagybányáról jutott el Párizsba, Matisse tanítványai közé, 1906-tól nyaranta Ferenczy Istvánnal dolgozott az 1920-ban elcsatolt városban. Nagybánya a román királyság része lett, művészei, szellemisége pedig lassan átköltözött éppen Szentendrére. Nem véletlen tehát, hogy itt kötött ki a harmincas évek közepén Perlrott Csaba Vilmos, akit 1947-ben felvettek az 1929-es alapítású Szentendrei Festők Társaságába is. A táj, a girbegurba utcácskák, a kidőlt-bedőlt falú házak, a megnyugvás ott vannak az utolsó két évtized Perlrott képein, melyekből szép számmal található a Gulyás Gábor által vezetett Ferenczy Múzeum gyűjteményében.
A Szenvedély és ráció címmel összeállított tárlat ezen kívül tizennégy országos rangú és vidéki múzeumból, magángalériák és szalonok kincseiből kölcsönözte szeptember hatodikáig a legjobb Perlrott alkotásokat. Különös aktualitással bír ez a tárlat már csak azért is, hiszen a festő születésének 135., halálának pedig hatvanadik évfordulójában vagyunk. Az pedig, hogy Perlrott Csaba Vilmosnak, a magyar avantgárd egyik legnagyobb alakjának, a párizsi áramlatok és a magyar tradíció sikeres ötvözőjének még nem volt életmű kiállítása, valahol skandalum, de most a Ferenczi Múzeumnak köszönhetően véget ér majd ez az áldatlan állapot. Mint ahogyan újra jár hajó a főváros és Szentendre között, ami hétvégeken elmegy Visegrádig, mondjuk a XXI. Palotajátékokig is. És tudjuk, navigare necesse est, éljünk hát a lehetőséggel!
Pálffy Lajos