A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
1913. május 19-én látta meg a napvilágot egy szegény londoni munkáscsalád hét gyermeke közül elsőként. Már tizennégy éves korában munkába kellett állnia, egy gyógyszerész alkalmazta, aki fényképészeti cikkeket is árusított. Hardy első fényképeinek egyikén – még kölcsönbe kapott géppel – a nyitott hintóban tovasuhanó V. György királyt és feleségét sikerült lencsevégre kapnia, a fotó sokak érdeklődését felkeltette. Később szabadúszóként alkalmazta a The Bicycle magazin, ekkor vásárolta első, 35 mm-es Leica fényképezőgépét.
Az utca mozgalmas életét megörökítő, újszerű képei miatt gyorsan felfigyeltek rá, alkalmazta az Általános Fényképész Ügynökség (General Photographic Agency), majd megalapította saját, Criterion nevű ügynökségét. Tom Hopkinson újságíró csábította át a harmincas-negyvenes évek vezető illusztrált lapjához, a Picture Posthoz. 1941 februárjától itt jelentek meg az egész világon ismertté vált fotósorozatai a Londont ért légitámadásokról, a háborús angol hétköznapokról. A második világháborúban Hardy a brit hadsereg haditudósító egységnél teljesített szolgálatot, ekkor készített fotói közül kiemelkednek az angliai légi csata során készített képek, a szövetségesek normandiai partraszállását, Párizs felszabadítását, a szövetséges hadseregek rajnai átkelését megörökítő felvételek. Méltatói szerint háborús képeinek megrázó ereje éppen abban rejlik, hogy tárgyilagos marad, nem túloz, a legrettenetesebb dolgokat is a pusztítás, a halál, a szörnyűségek „életképeiként” mutatja be.
The East End at War sorozat
A háború után visszatért a Picture Posthoz, idővel annak vezető fotósa lett. Lefényképezte a koreai háború legfontosabb eseményeit, London, Liverpool és Glasgow hírhedt nyomornegyedeit, leghíresebb felvételei közé tartozik egy skót nyomornegyed gyermekeiről 1948-ban készített fotósorozata. Az amatőr fotográfusoknak írott cikkében fogalmazta meg egy életen át vallott tételét: „Jó felvételek készítéséhez nem szükséges méregdrága fényképezőgép”. A szélfútta blackpooli tengerparti sétány korlátján ülő, két vidám fiatal lányról 1951-ben készített fotója, amely a háború borzalmait végre feledni akaró Nagy-Britannia jelképévé vált, szintén egy viszonylag olcsó géppel (Box Brownie) készítette. Az akkoriban merésznek számító fénykép – az egyik lány szoknyáját fellebbenti a szél – bejárta a világsajtót, postai levelezőlapokon árusították, számos könyvbe, albumba beválogatták.
1957 áprilisában 15 fényképből álló fotómontázst készített a királynő érkezéséről a párizsi Operaházba. Az ötvenes évek végétől 1964-ig reklámfotósként tevékenykedett. Visszavonulása után feleségével a világ zajától távol, egy tanyaházban élt egészen ma 20 éve, 1995. július 3-án bekövetkezett haláláig.
Az újságírók templomában, a híres Fleet Streeten (ahol a nyolcvanas évekig a legtöbb nagy brit újság szerkesztősége működött) 2008-ban avatták fel emléktábláját, a Blackfriers negyedben található szülőházán szintén emléktáblát helyeztek el. Hardy születésének centenáriumán, 2013-ban a liverpooli The Bluecoat Press szép kiállítású albumot adott ki a negyvenes-ötvenes években készült felvételeiből. A fotóanyagot zömében a Picture Post archívumából válogatták: zuhogó esőben mosolyogva szaladó szerelmespár; piszkos takaróba burkolódzó munkanélküli férfi lemondó arckifejezéssel; a nyomornegyedek vásott utcagyerekei.
MTI/mandarchiv