a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Tényleg a művészet vége? – Hommage à Malevics

malevics leadÉppen 100 éve, hogy Kazimir Malevics kiállította a Fekete négyzet fehér alapon című munkáját. Aminek elkészítése, valljuk be, nem igényelt különösebb festészeti tudást, még az is lehet, hogy a Föld valamely más pontján festett már valami okból valaki, akár többen is hasonlót.


Csakhogy Malevics többek között Majakovszkij segítségével kiáltványt, pontosabban manifesztumot is csatolt e képi világához. És így már más a helyzet, Malevics a modern művészet úttörőjének számít, a nagy tett emlékére kiállításokat rendeznek idén szerte Európában. Itthon stílszerűen a Vasarely Múzeumban rakta ki vagy negyven hazai és külföldi OSAS-tag a munkáit.

malevich
Kazimir Malevics

Sokan a hagyományos értelemben vett festészet, képzőművészet végének tartották Malevics képének 1915-ös kiállítását. Zavaros idők jártak akkoriban Európában, megingott minden, ami korábban öröknek és biztosnak látszott. Az ilyen időkben pedig mindig születnek úttörők, akik elindulnak. Malevics anno Kijevből, a posztimpresszionalizmussal kelt útra, 1906-ban Moszkvában már a kubizmus követője volt, sőt nemsokára „szuprematista”, aki maximum körökkel és négyszögekkel volt csak hajlandó kifejezni mondandóját.
 
malevich fekete negyzet
Malevics fekete négyzete

Forradalmi idők voltak, a korhadt cári Oroszország minden eresztékében recsegett, ropogott, a városokban golyók fütyörésztek, vidéken pedig lángra gyúltak a nemesi kúriák. Valaminek biztosan vége volt, az 1913-ban megfestett Fekete négyzet a falra került, sőt, három évvel később ezen is túllépve megszületett a Fehér alapon fehér négyzet is, és úgy látszott, tényleg nincs tovább.

gondolatok a fekete negyzet korul

Hogy aztán mégis csak volt/van, arra bizonyíték lehet éppen ez a tárlat: az OSAS (Open Structures Art Society), a „konkrét művészet” terjesztésével és megismertetésével foglakozó társaság a nevében is jelzett nyitottsággal arra volt kíváncsi, hogy miként rezonálnak mostanság a művészek erre a száz évvel ezelőtti tettre. A nagyszabású kiállításba pedig belefért az újraértelmezéstől a fricskákig sok minden. Például itt vannak a „kiürülő fekete négyzet változatainak kidolgozására létrejött spontán csoport” tagjainak munkái, Maurer Dóra kollázsai, Szegedi-Maszák Zoltán és Zalavári András számítógépes variációi. Vagy a Malevics 2015 mappa szitanyomatait létrehozó Gerhard Frömel, Andrej Ryzhov és Andrea Maria Krenn. Vagy éppen a párizsi Hervé Fischer, aki korunk (majdnem) fekete négyzeteit, a QR-kódokat roncsolja, mert szerinte a művészet, a filozófia, vagy maga az élet végül mindig kibújik minden egyszerűsítő rendszerből. Amúgy szerinte nem a szín, a pigment, vagy a kompozíció teszi a festészetet, hanem a társadalmi jelentés, amit tulajdonítanak neki. A budapesti Haász Kati két ponton a falra rögzített hatalmas drapérianégyzetet rajzol le szénnel fehér papírra, a stuttgarti Martin Pfeifer pedig hatvan egyforma fekete papírtáskát sorakoztat fel munkájához. Hogy aztán mindez hogyan mutat a Vasareli Múzeum szép termeiben, azt szeptember végéig még megnézhetik, ezzel is emlékezve az úttörő Malevicsre.
Vasarely Múzeum
2015. 05.13. – 09.27.
 
Pálffy Lajos

• Publikálva: 2015.08.06. 00:21 • Címke: kiállítás