A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
1904-ben Lendvayné Fáncsy Ilka halálával egy híres színészdinasztia utolsó nőtagja távozott. A romantikus színészi játékeszmény híve volt, aki alakításai által talán kevésbé, viszont családi kötelékei szempontjából inkább hírnevesebb. Híres színészcsaládba született és híres színészfamíliába is házasodott be. Fáncsy Lajos kisebbik lánya volt, apósa az idősebbik Lendvay Márton, anyósa pedig a sokat emlegetett Lendvay-Latkóczyné – az ünnepelt Hivatal Anikó. Férje pedig természetesen az ifjabb Lendvay Márton volt.
Júlia és Rómeó – Lendvayné Fáncsy Ilka és férje, ifj. Lendvay Márton
Az 1842-ben született művésznő már 1857-ben játszotta Shakespeare Júliáját, oldalán férje, ifj. Lendvay alakítja Rómeót. Édesapja jó pár éve halott volt ekkor, de férjének szülei nagyban hozzásegítették, hogy csillogóbbnál csillogóbb szerepeket kaphasson. Nemsokára apósa is meghal, anyósa pedig visszavonul a színpadról. Menyük főképp naiva szerepekben tűnt fel, de drámai tehetsége is van. Az évkönyvek gyakorta írnak sikereiről a pályája kezdetén és derekán. A romantikus színiiskola technikai jegyeit használta alakításaiban, így az újabb áramlatok a századforduló előtt már kissé lesöpörték a színpadról. Több szerepben is kipróbálhatta magát, mivel a Nemzeti Színházban, a vidéki színházakkal ellentétben, még nem voltak erőteljesen megkötve a szerepkörök. Így a "drámai személyzet" tagjaként sokféle női alakot testesíthetett meg, a Sok hűhő semmiért-ben Beatricét alakította, de még később is játszott például Emíliát az Othellóban. Partnere volt többek között Márkus Emília, Prielle Kornélia, Blaha Lujza, Jászai Mari. Élete vége felé több levelet is írt Szigligetihez és Paulayhoz, amelyben mellőzéséről kesereg.
Egy búcsúztatója a következőt írja: "Mindamellett, ha nem volt is világraszóló tünemény, tehetségét, ízlését, finom előkelőségét, kiváló műveltségét – a mely tulajdonságok minden szereplésében megnyilatkoztak – igazságtalanság nélkül eltagadni nem lehet." Fáncsy Ilka a Fiumei úti sírkertben nyugszik.
Az Europeana gyűjteményében is megtalálható a Nemzeti Színház jeles művésznőjének egy portréja. Tanulságos kicsit elidőzni a Békés Megyei Levéltár fotóján, mert fontos felismerni, hogy nemcsak a nagy színésznők álltak a színpadon, hanem a ma már közepes tehetségűnek nevezett művészek is, akik különböző eszközökkel juthattak el saját karrierjük csúcspontjára. És igazából ez is nagy érdem, hiszen ezáltal sikerült beírniuk nevüket is a színháztörténetbe. Az Europeana gyűjteménye ebből a szempontból is egyedülálló: nemcsak az eddig kanonizált műtárgyak és sokat idézett személyiségek képei között válogathatunk, hanem olyan, mintha egy számunkra idegen kincsesládában kutatnánk, váratlan felfedezéseket keresve.
Bakk Ágnes