A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
A hajdani kincses Kolozsváron úgy tűnik, nem fogott a Ceaușescu-korszak mindent elszürkítő, felzabáló betontengere és Gheorghe Funar hosszan tartó és ravasz kártékonykodása. Erdély szellemi központja keményen tartotta magát, aminek meg is lett az eredménye: románok és magyarok most együtt mutatják meg a világnak, hogy még nem jött el a történelem mellett a festészet, a képzőművészet vége sem. Aki nem hiszi, menjen csak el a Műcsarnokba!
És szánjon rá legalább egy délelőttöt vagy délutánt, mert különben ideges rohanás lesz abból, ami nyugodt töltekezés lehetne. Hatalmas anyag érkezett ugyanis Kolozsvárról és jelentős európai galériákból, gyűjtőktől. Sokrétű, de egységesen magas színvonalú alkotások, legyen az "hagyományos", olajat és vásznat használó festészet vagy videó, esetleg kisfilm. Megjegyzendő, hogy termeket járva valahogy nincs meg az emberben az a rossz érzés, ami hasonló volumenű tárlatoknál korábban előfordult. Jelesül az, hogy a változó minőségű produktumokat mintha csak belapátolták volna a tágas terekbe. A tudatos térkihasználás mellett talán a térelválasztóként alkalmazott ytongszerű hasábokból épített, a kort szimbolizáló falak is adnak valami érzékelhető egységet.
Aztán úgy tűnik, abban is megegyeztek Kolozsváron, hogy nem feltétlenül elvetendő még így a XXI. század elején sem a figuratív festészet, sőt egészen izgalmas dolgokat lehet létrehozni, mondjuk új látószögekkel vagy ügyes témaválasztásokkal. Adrian Ghenie, Șerban Savu, Sergiu Toma és különösen Veres Szabolcs munkái (Gonorrhea a templomban, 2010, Majális 1. és Majális 2., 2012) előtt földbe gyökerezik az ember lába. Utóbbi fiatalembernél úgy tűnik, nincsen pardon. Négy kiállított festményének színei, az ezek orgiájából kibomló formák a modern festészet olyan lehetőségeit villantják fel, amelyekkel vélhetően már csak kevesen számolnak.
Veres Szabolcs, Gonorrhea a templomban
Mert közben a galériákat, tárlatokat eluralták a tévékészülékek, a monitorok és a digitális képkeretek felhasználásával előállított produktumok. Hasonlókból természetesen Kolozsvárról is érkezett jó néhány a falra vetített filmek mellett. Gabriela Vanga, Mircea Cantor és László István mozgóképei láttán viszont valahogy nincs dézsávü-érzés az emberben. Frissek, elgondolkodtatóak és szellemesek, és ezeket a kiállított kevés számú plasztikákról (László István gyantából készült Üzletembere, Mircea Cantor Gyémánt (üveg) kukoricája, Ciprian Mureșan elhasaló pópája vagy Răzvan Botiș Varázsbabjai) is bátran el lehet mondani.
Ciprian Mureșan, Az ötéves terv vége
Az meg talán nem is meglepetés, hogy a kolozsvári műhelyekből, úgy tűnik, száműzettetett a sovén nacionalizmus. Sőt, fiatal román alkotók hívják fel a figyelmet a román trikolór amúgy tényleg nem éppen harmonizáló színeinek brutális megjelenéseire, vagy ama híres, a hagymakupolás honfoglalás során körbeépített templomra (Duo van der Mixt: Dura Lex Ecclesiae, 2005). És az is jó érzéssel tölthet el bennünket, hogy ugyan a város lakosságának már kevesebb, mint 20 százaléka magyar, a kiállítók majdnem harmada vállalja nevével is magyarságát.
A tárlathoz kapcsolódó számos rangos rendezvény közül mindenképpen érdemes felhívni a figyelmet a legendás Bulgakov Café három budapesti fellépésére, melyeken a kultuszhelyet működtető költő, Orbán János Dénes és vendégei, többek között Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár, olvasnak fel műveikből.
Pálffy Lajos
Európai utasok – Kolozsvári képzőművészet az ezredforduló után
Műcsarnok, 2012. április 19–július 1.