A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Kevés olyan művész van, aki ott alkot, ahonnan valamikor elindult. Mert mindenkit vonz a fény, a társaság, hajt az érvényesülési vágy. Igaz, Marosvásárhely is egy nagyon fontos kulturális csomópont, különösen a székelyeknek az, és az is volt mindig. Akkor is, mikor Kákonyi Csilla a Kultúrpalota felső szintjén rajzolni, festeni tanult a művészeti középiskola kilenc fős osztályában, és akkor is, amikor visszatért ide férjével és gyermekével, hogy aztán már csak a festészetnek éljen. 1966-tól állítja ki életre kelő színekkel megfestet munkáit, olyan képek ezek, amiket messziről meg lehet ismerni. Igazi „kákonyik”, amiket már félszáz kiállításon láthattak az emberek.
Exodus
A kolozsvári képzőművészeti akadémiára származása (apja Budapesten, az Iparművészeti Főiskolán végzett ötvös, aki rajztanításból és hegedülésből igyekszik eltartani családját a háború és a hadifogság után) miatt csak több sikertelen jelentkezés után felvett művésznő számára csak a hetvenes évektől válik lehetővé az utazás. Ekkor bizonyosodhat meg arról, hogy a reprodukciókon látott Breughel és Bosch meghökkentően groteszk, abszurd alakjai mennyire hasonlatosak az ő szimbolikus látványvilágához. Ott van Németalföld, mindez a 2009-es Exodus című képen, de már a 1991-es Kígyó jelenésén is, a felénk forduló gonosz és csúf alakokban. Csak ezek érezhetően a mi, zavarodott korunk figurái, ott ülnek egy asztal körül, amire egy nagyfejű kígyó kapaszkodott fel. A kocsma bejáratában pedig ott áll a művész magányos alakja. Hasonlóan erős az Emberi színjáték című 2006-os vászon, ahol Krisztus keresztfája alatt ropják első látásra hétköznapinak tűnő, de mégis valahol groteszk és furcsa alakok a táncot. Aztán elhozták most Budapestre a 2000-ben befejezett Eufória mulandóságát is, a kicsattanó egészség, a gyöngyös kacaj és az ábrándos tekintetű szépség valóban mind elmúlik egyszer, jön az ősz, majd arra a tél, és nincs tovább.
Önarckép
Ne menjünk mi sem tovább a körúti társas magányunkban, hanem nyissunk be a Teréz körút 9-be Kákonyi képeiért. Megéri, a szavamat adom rá!
Kákonyi Csilla kiállítása
Forrás Galéria
2015. szeptember 24. - október 8.
Pálffy Lajos