a rovat írásai

Kalapács alatt a Picasso kalapálta gyűrű

Elárverezik a gyűrűt, amelyet Pablo Picasso tervezett és saját kezűleg készített szerelmének, Dora Maarnak engesztelésül egy nagy veszekedésük után.

Gerzson Pál a Vigadóban

Gerzson Pál festőművész munkásságát tekinti át mintegy 160 képen keresztül a Pesti Vigadó csütörtöktől látható életmű-kiállítása.

Megfagyott sarkkutató madárkája

Tökéletes állapotban fennmaradt akvarellt fedeztek fel a kutatók Robert Falcon Scott brit felfedező tragikusan végződött déli-sarki expedíciójának egyik helyszínén.

Krúdy a plébánia falán

Krúdy Gyula író életéhez kapcsolódó műveket festettek az óbudai Tanuló utcában lévő Katolikus Plébánia melléképületének falára.

Hauszmann mindenhol

Százhetven éve, 1847. június 9-én született Budán Hauszmann Alajos építész, a historizmus egyik legtevékenyebb és legjellegzetesebb magyarországi képviselője.

Gyerekekkel és fotóapparáttal Erdélyben

Erdélybe manapság már senki sem indul el fényképezőgép nélkül. És a sok csoda láttán kattogtatnak is szaporán a messziről jött emberek. Vannak aztán olyanok is, akik nem csak a fényképalbumba, jobban mondva a laptop memóriájába, vagy a külső meghajtóra fényképeznek, hanem ennél jóval többet tesznek a megmaradásért. Közöttük van a 12. kerületi városházán most kiállító Sóti István is.

Hiperrealistáink Párizsban

A legjelentősebb magyar hiperrealista festők munkáiból nyílt kiállítás csütörtökön a Párizsi Magyar Intézetben.

A klíma és a reneszánsz remekmű

Négy hónapig tartó restaurálás után ismét egykori fényében ragyog Donato Bramante reneszánsz építész és festő Krisztus az oszlopnál című táblaképe, a legjelentősebb műalkotás, amely megrongálódott a milánói Brera képtárban a klímarendszer meghibásodása és a rendkívül száraz tél miatt.

Az "előőrsünk" Amszterdamban

A fauvizmustól a szürrealizmusig címmel tizenkilenc magyar avantgárd művész képeiből nyílt kiállítás az amszterdami Zsidó Történelmi Múzeumban.

Plagizált a leggazdagabb szobrász

Plágiummal és szerzői jogsértéssel vádolják az ismert amerikai szobrászművészt, Jeff Koonst egy nemrég kiállított köztéri alkotása miatt.

Szinyei Merse és Gulácsy a sztár Kieselbachéknál is

Szinyei Merse Pál és Gulácsy Lajos egy-egy remekműve mellett Berény Róbert, Tihanyi Lajos és Kádár Béla több alkotására is licitálhatnak az érdeklődők a Kieselbach Galéria tavaszi árverésén, amelyet péntek este tartanak a budapesti Hotel Marriottban. A Virág Judit Galéria tavaszi árverésén szintén egy-egy jelentősebb Gulácsy és Szinyei Merse munka került kalapács alá.

Művészet összes cikke »

​Jelentések és feljelentések az év kiállításán

capa közp. leadEgy kiállítás erejéig visszatérni látszik a korábbi Ernst Múzeum: a fotográfia mellett most olyan műfajok, határterületek is megjelennek tereiben, amire mostanában nem volt példa. Mozgókép, szöveg, hang, szobor és installáció: három művész, Esterházy Marcell, Forgács Péter és Gerhes Gábor friss munkáit láthatjuk az év kiállításának beharangozott eseményen.

Mucsi Emese, a tárlat kurátora a közös pontokat a szellemi közösségben, a hasonló gondolkodásban látja, és az is kiderül, hogy Forgács Péter kapott valamikor felkérést a Központtól, aki maga mellé hívta két, még 2013-as tárlaton látottak alapján Esterházyt és Gerhest. Mint három könyv egy közös dobozban, áll össze a kiállítás, amin jórészt szöveg alapú képzőművészeti alkotásokat láthatunk. Amelyekben közös, hogy a hatalommal, a hatalom gyakorlásával és nyelvhasználatával kapcsolatosak. A munka 2014. szeptemberében indult meg és mostanra érett kiállítássá.

capa központ3
(fotó: mandarchiv.hu)

Kezdjünk Forgács Péterrel, nézzük a most Jelentéstulajdonítás címmel kiállított három munkája között a legerősebbet, a testvére könyvével (Forgách András: Élő kötet nem marad, Jelenkor Kiadó, 2015) egy időben összerakott Pápainé és fiai című installációt. A több, mint 500 fotográfiából, kéziratból és titkosszolgálati jelentésből megismerhetjük családjának történetét, pontosabban annak egy szeletét. Ugyan az alkotó a tárlat bejárásán is folyamatosan a Pápai családról beszél, mégis tudni lehet, hogy a Forgács famíliáról van szó, jeles értelmiségiekről, és nem mellesleg a besúgástól súlyos depresszióba eső apáról, akinek a helyét III./I –es ügyosztály önkéntes jelentőjeként az anya veszi át, fedőnevén Pápainé. Aki az örökké rettegő, használhatatlan Pápai helyett pompásan megoldja a feladatot, rendszeresen jelent, és lehetővé teszi többek között Petri György lakásának átkutatását. A hét sorba, dimenzióba, rétegbe rendezett installáció közepén a Forgácstól már megszokott, talált, esetleg kissé átalakított képek futnak, alatta és felette családi fotóalbumokból, művészeti akciók dokumentálásából, naplókból és besúgásokból kiválogatott dokumentumokkal együtt. 1975-től 1986-ig íródnak a jelentések, a fotókon ott van kultúra egy szelete az amúgy szintén jelentő Bódy Gábortól a Halász Péter-féle lakásszínházon át egészen a már 1978-ban is elvarázsolt Méhes Mariettáig.

capa központ2
(fotó: mandarchiv.hu)

Gerhes Gábor a tőle megszokott módon viszonyul a valósághoz Jelentésfelügyelet című projektjében. Melynek központi darabja egy „parafrázis mozi”, Hitler kedvenc festőjének, Adolf Zieglernek a Führer kandallója fölé festett A négy elem című képét játszatja el és rekonstruálja. Mert szerinte az akkori problémák ma is problémák, fel kell hívni rájuk a figyelmet. Gerhes emellett még négy munkájával van jelen, köztük ott van a Motherland is, egy méretes alumíniumcsont a címben szereplő felirattal. Mert a művészt bevallottan foglalkoztatja, hogy hogyan alakul ki a kötődés ahhoz az országhoz, földhöz, ahová születünk.

capa központ1
(fotó: mandarchiv.hu)

A családja történetét a modern művészet eszközeivel feldolgozó, megjelenítő, újraértelmező Esterházy Marcell Jelentéseltolás címmel tölt meg két termet munkáival. Köztük a Feled az ember, tudod? cíművel, amiben apai nagyapja második világháborús és a fogságos élménybeszámolóját tanulja meg és mondja rá, az eredeti, 2006-ban készült felvételre. A Hazug paradoxona is egy tanulási folyamat eredménye, Esterházy elmondása szerint a miniszterelnök, Orbán Viktor kézírását tanulta meg a rendelkezésére álló anyagok segítségével. Ezek után leírta „A következő mondat igaz. Az előző mondat hamis.” paradoxonát. Majd pedig mindezt megcsinálta fehér neoncsőből is, mint egy reklámtáblát.

Végül nagyban megkönnyíti a befogadást, hogy az alkotói folyamatot videókon dokumentálták, és kinyomtattak egy A3-as formátumú tájékoztatót is.

Pálffy Lajos

Jelentés
Esterházy Marcell: Jelentéseltolás
Forgács Péter: Jelentéstulajdonítás
Gerhes Gábor: Jelentésfelügyelet

Capa Központ
2015. november 17. – 2016. március 13.

• Publikálva: 2015.11.17. 13:23 • Címke: kiállítás