a rovat írásai

A tengerbe temetik a híres festőt

Életének 104. évében elhunyt Karl Otto Götz német festő, a háború utáni korszak absztrakt művészetének úttörője a Rajna-Pfalz tartományban lévő westerwaldi otthonában.

Online együtt Van Gogh öt napraforgója

Rendhagyó módon, egynapos online kiállítás keretében mutat be Vincent van Gogh napraforgós festményei közül ötöt a londoni nemzeti galéria hétfőn.

Zseniális kismester az ágyneműtartóban

Vannak még csodák, ilyen például hogy előkerült a teljes hagyatéka Stein János Gábornak, Lotz Károly első számú tanítványának. Bizony, 150 festmény, rengeteg vázlat, fénykép, okmányok és még a mester palettája is. Első nekirugaszkodásként a Kieselbach Galériában nézhetjük meg augusztus 20-ig bravúrosan megfestett aktjait

Egy életmű nemezből

Vidák István népművész, textilművész, nemezművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának életmű-kiállítása nyílt meg Noé bárkáján címmel szerdán a Pesti Vigadóban a művész 70. születésnapja alkalmából.

Sanghajban a magyar Caravaggio

Egy magyar festő Párizsban címmel nyílik kiállítás Csernus Tibor festői életművéből pénteken a sanghaji Liu Haiszu Művészeti Múzeumban.

Borromini a szent szenvedély építésze

Háromszázötven éve, 1667. augusztus 3-án halt meg Francesco Borromini, az itáliai barokk építészet meghatározó egyénisége.

80 éves az első fotós Kossuth-díjas

Korniss Péter Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművész, érdemes művész, a Nemzet Művésze, a kortárs magyar fotográfia kiemelkedő alakja augusztus 4-én nyolcvanéves.

Szobrász, aki együtt vadászott Ferenc Józseffel

Minden idők talán legtöbbet foglalkoztatott magyar szobrásza volt, ma is tündérpalotának tűnő villaműtermet épített a Stefánia és az Ajtósi Dürer sor sarkán. Harminc évig vadászott együtt Ferenc Józseffel, akit feleségével együtt többször meg is mintázott. Ami a Hősök terén ma látható, az túlnyomó részt az ő munkája. Aztán fordult a kocka, számos műve nemkívánatos lett, a Döbrentei térre is csak 1986-tól látható a szomszédos híd névadójának szobra.

Eljött a Hejettes Szomlyazók ideje is

Úgy látszik, eljött az idő, hogy megemlékezzünk a Hejettes Szomlyazókról is. És akkor mindjárt két kiállítással is, az Új Budapest Galériában május végétől szeptember elejéig a csapat első három évét, a Ludwig Múzeumban pedig 1987-től a megszűnésükig tartó időszak mától kerül terítékre.

Művész dolgozik a Mexikót elszeparáló falon

Az Egyesült Államok és Mexikó között húzódó, sokat vitatott falra egy mexikói művész festett képet, amely egy pillangók közül kinyúló baráti kezet ábrázol.

A szebeni kőfaragóktól a tihanyi bivalyokig

Szobrokat, grafikákat és festményeket vonultat fel Borsos Miklós szobrászművész gyűjteményes kiállítása, amely péntektől látható Budapesten, a Várkert Bazárban.

Művészet összes cikke »

​Jelentések és feljelentések az év kiállításán

capa közp. leadEgy kiállítás erejéig visszatérni látszik a korábbi Ernst Múzeum: a fotográfia mellett most olyan műfajok, határterületek is megjelennek tereiben, amire mostanában nem volt példa. Mozgókép, szöveg, hang, szobor és installáció: három művész, Esterházy Marcell, Forgács Péter és Gerhes Gábor friss munkáit láthatjuk az év kiállításának beharangozott eseményen.

Mucsi Emese, a tárlat kurátora a közös pontokat a szellemi közösségben, a hasonló gondolkodásban látja, és az is kiderül, hogy Forgács Péter kapott valamikor felkérést a Központtól, aki maga mellé hívta két, még 2013-as tárlaton látottak alapján Esterházyt és Gerhest. Mint három könyv egy közös dobozban, áll össze a kiállítás, amin jórészt szöveg alapú képzőművészeti alkotásokat láthatunk. Amelyekben közös, hogy a hatalommal, a hatalom gyakorlásával és nyelvhasználatával kapcsolatosak. A munka 2014. szeptemberében indult meg és mostanra érett kiállítássá.

capa központ3
(fotó: mandarchiv.hu)

Kezdjünk Forgács Péterrel, nézzük a most Jelentéstulajdonítás címmel kiállított három munkája között a legerősebbet, a testvére könyvével (Forgách András: Élő kötet nem marad, Jelenkor Kiadó, 2015) egy időben összerakott Pápainé és fiai című installációt. A több, mint 500 fotográfiából, kéziratból és titkosszolgálati jelentésből megismerhetjük családjának történetét, pontosabban annak egy szeletét. Ugyan az alkotó a tárlat bejárásán is folyamatosan a Pápai családról beszél, mégis tudni lehet, hogy a Forgács famíliáról van szó, jeles értelmiségiekről, és nem mellesleg a besúgástól súlyos depresszióba eső apáról, akinek a helyét III./I –es ügyosztály önkéntes jelentőjeként az anya veszi át, fedőnevén Pápainé. Aki az örökké rettegő, használhatatlan Pápai helyett pompásan megoldja a feladatot, rendszeresen jelent, és lehetővé teszi többek között Petri György lakásának átkutatását. A hét sorba, dimenzióba, rétegbe rendezett installáció közepén a Forgácstól már megszokott, talált, esetleg kissé átalakított képek futnak, alatta és felette családi fotóalbumokból, művészeti akciók dokumentálásából, naplókból és besúgásokból kiválogatott dokumentumokkal együtt. 1975-től 1986-ig íródnak a jelentések, a fotókon ott van kultúra egy szelete az amúgy szintén jelentő Bódy Gábortól a Halász Péter-féle lakásszínházon át egészen a már 1978-ban is elvarázsolt Méhes Mariettáig.

capa központ2
(fotó: mandarchiv.hu)

Gerhes Gábor a tőle megszokott módon viszonyul a valósághoz Jelentésfelügyelet című projektjében. Melynek központi darabja egy „parafrázis mozi”, Hitler kedvenc festőjének, Adolf Zieglernek a Führer kandallója fölé festett A négy elem című képét játszatja el és rekonstruálja. Mert szerinte az akkori problémák ma is problémák, fel kell hívni rájuk a figyelmet. Gerhes emellett még négy munkájával van jelen, köztük ott van a Motherland is, egy méretes alumíniumcsont a címben szereplő felirattal. Mert a művészt bevallottan foglalkoztatja, hogy hogyan alakul ki a kötődés ahhoz az országhoz, földhöz, ahová születünk.

capa központ1
(fotó: mandarchiv.hu)

A családja történetét a modern művészet eszközeivel feldolgozó, megjelenítő, újraértelmező Esterházy Marcell Jelentéseltolás címmel tölt meg két termet munkáival. Köztük a Feled az ember, tudod? cíművel, amiben apai nagyapja második világháborús és a fogságos élménybeszámolóját tanulja meg és mondja rá, az eredeti, 2006-ban készült felvételre. A Hazug paradoxona is egy tanulási folyamat eredménye, Esterházy elmondása szerint a miniszterelnök, Orbán Viktor kézírását tanulta meg a rendelkezésére álló anyagok segítségével. Ezek után leírta „A következő mondat igaz. Az előző mondat hamis.” paradoxonát. Majd pedig mindezt megcsinálta fehér neoncsőből is, mint egy reklámtáblát.

Végül nagyban megkönnyíti a befogadást, hogy az alkotói folyamatot videókon dokumentálták, és kinyomtattak egy A3-as formátumú tájékoztatót is.

Pálffy Lajos

Jelentés
Esterházy Marcell: Jelentéseltolás
Forgács Péter: Jelentéstulajdonítás
Gerhes Gábor: Jelentésfelügyelet

Capa Központ
2015. november 17. – 2016. március 13.

• Publikálva: 2015.11.17. 13:23 • Címke: kiállítás