a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Jelentések és feljelentések az év kiállításán

capa közp. leadEgy kiállítás erejéig visszatérni látszik a korábbi Ernst Múzeum: a fotográfia mellett most olyan műfajok, határterületek is megjelennek tereiben, amire mostanában nem volt példa. Mozgókép, szöveg, hang, szobor és installáció: három művész, Esterházy Marcell, Forgács Péter és Gerhes Gábor friss munkáit láthatjuk az év kiállításának beharangozott eseményen.

Mucsi Emese, a tárlat kurátora a közös pontokat a szellemi közösségben, a hasonló gondolkodásban látja, és az is kiderül, hogy Forgács Péter kapott valamikor felkérést a Központtól, aki maga mellé hívta két, még 2013-as tárlaton látottak alapján Esterházyt és Gerhest. Mint három könyv egy közös dobozban, áll össze a kiállítás, amin jórészt szöveg alapú képzőművészeti alkotásokat láthatunk. Amelyekben közös, hogy a hatalommal, a hatalom gyakorlásával és nyelvhasználatával kapcsolatosak. A munka 2014. szeptemberében indult meg és mostanra érett kiállítássá.

capa központ3
(fotó: mandarchiv.hu)

Kezdjünk Forgács Péterrel, nézzük a most Jelentéstulajdonítás címmel kiállított három munkája között a legerősebbet, a testvére könyvével (Forgách András: Élő kötet nem marad, Jelenkor Kiadó, 2015) egy időben összerakott Pápainé és fiai című installációt. A több, mint 500 fotográfiából, kéziratból és titkosszolgálati jelentésből megismerhetjük családjának történetét, pontosabban annak egy szeletét. Ugyan az alkotó a tárlat bejárásán is folyamatosan a Pápai családról beszél, mégis tudni lehet, hogy a Forgács famíliáról van szó, jeles értelmiségiekről, és nem mellesleg a besúgástól súlyos depresszióba eső apáról, akinek a helyét III./I –es ügyosztály önkéntes jelentőjeként az anya veszi át, fedőnevén Pápainé. Aki az örökké rettegő, használhatatlan Pápai helyett pompásan megoldja a feladatot, rendszeresen jelent, és lehetővé teszi többek között Petri György lakásának átkutatását. A hét sorba, dimenzióba, rétegbe rendezett installáció közepén a Forgácstól már megszokott, talált, esetleg kissé átalakított képek futnak, alatta és felette családi fotóalbumokból, művészeti akciók dokumentálásából, naplókból és besúgásokból kiválogatott dokumentumokkal együtt. 1975-től 1986-ig íródnak a jelentések, a fotókon ott van kultúra egy szelete az amúgy szintén jelentő Bódy Gábortól a Halász Péter-féle lakásszínházon át egészen a már 1978-ban is elvarázsolt Méhes Mariettáig.

capa központ2
(fotó: mandarchiv.hu)

Gerhes Gábor a tőle megszokott módon viszonyul a valósághoz Jelentésfelügyelet című projektjében. Melynek központi darabja egy „parafrázis mozi”, Hitler kedvenc festőjének, Adolf Zieglernek a Führer kandallója fölé festett A négy elem című képét játszatja el és rekonstruálja. Mert szerinte az akkori problémák ma is problémák, fel kell hívni rájuk a figyelmet. Gerhes emellett még négy munkájával van jelen, köztük ott van a Motherland is, egy méretes alumíniumcsont a címben szereplő felirattal. Mert a művészt bevallottan foglalkoztatja, hogy hogyan alakul ki a kötődés ahhoz az országhoz, földhöz, ahová születünk.

capa központ1
(fotó: mandarchiv.hu)

A családja történetét a modern művészet eszközeivel feldolgozó, megjelenítő, újraértelmező Esterházy Marcell Jelentéseltolás címmel tölt meg két termet munkáival. Köztük a Feled az ember, tudod? cíművel, amiben apai nagyapja második világháborús és a fogságos élménybeszámolóját tanulja meg és mondja rá, az eredeti, 2006-ban készült felvételre. A Hazug paradoxona is egy tanulási folyamat eredménye, Esterházy elmondása szerint a miniszterelnök, Orbán Viktor kézírását tanulta meg a rendelkezésére álló anyagok segítségével. Ezek után leírta „A következő mondat igaz. Az előző mondat hamis.” paradoxonát. Majd pedig mindezt megcsinálta fehér neoncsőből is, mint egy reklámtáblát.

Végül nagyban megkönnyíti a befogadást, hogy az alkotói folyamatot videókon dokumentálták, és kinyomtattak egy A3-as formátumú tájékoztatót is.

Pálffy Lajos

Jelentés
Esterházy Marcell: Jelentéseltolás
Forgács Péter: Jelentéstulajdonítás
Gerhes Gábor: Jelentésfelügyelet

Capa Központ
2015. november 17. – 2016. március 13.

• Publikálva: 2015.11.17. 13:23 • Címke: kiállítás