A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Ivánc tehetős falu, valaha grófja és papja is volt, van tehát gondjuk erre a pléh-Krisztusra is, az elmúlt 35 esztendőben egyszer-kétszer fel is újították, és rendben tartották környezetét. Olasz Ferenc másféle, kevésbé szerencsés kereszteket (is) fényképez, itt a húsvét, a Vigadóban megnézhetjük fotós életművének legszebb fotográfiáit.
Olasz Ferenc
Ahogy meséli, a Keszthely és Hévíz közötti Alsópáhokon is van két útszéli feszület, egy a falu elején, egy pedig a végén, mint az Magyarországon (is) szokás. És azt is tudja 1943-as születésű révén, hogy ezek előtt elhaladva a falusi emberek keresztet vetettek, elmormoltak egy egy dicsértesséket talán. Aztán új idők jöttek, a „dicsértessékesek” szép lassacskán mind kivonultak a temetőkbe, a rozsdásodó keresztek előtt elsuhanó autókban utazók pedig nem nagyon szoktak már keresztet vetni. Olasz Ferenc az első tanári fizetéséből vett fényképezőgéppel nyári szünetekben kezdte el fotózni a dicsértessékes ráncos arcok és agyondolgozott, eldeformálódott kezek mellett a faluszéli kereszteket is. Az időjárás koptatta, sokszor igencsak „egyszerűen” kifaragott korpuszokat és a rozsdamarta bádogtesteket, amiken sokszor már felismerhetetlenek az emberi/isteni vonások. Amiket a jóakaratú, de nem igazán hozzáértő hívek is olyan nagyon el tudnak rontani néha, mint tették azt a 8-as főút és a Somló hegyére vezető út találkozásánál lévővel is.
De mégis a legnagyobb pusztító az idő, az dolgozott a Pásztóhoz közeli Kisbágyon pléh-Krisztusának arcán is és tett rá ezer repedést. A zalai Budafa Megváltójának az arcát, bár sokszor lemázolták, mégis kikezdte a rozsda, a zalacsányinak pedig egyenesen leszakadtak a karjai, nem öleli már többé magához a világot. A tarnamélai restaurátor valószínűleg kettes lehetett rajzból, a máramarosi Girádtótfalu kereszt tövében álló Szent Jánosára és Mária Magdalénájára pedig puskából lövöldözhetett valaki. A kályhaezüstöt javításokra a balatonfelvidéki Lesencefalu mellett vetették be, jót akartak, mint ahogy a nem messze, a Gyulakeszinél álló feszület Krisztusa sem szándékoltan lett olyan robosztus, vastag nyakú izompacsirta. A szülőfalu, Alsópáhok pedig a maga kukoricatábla előterében álló alig felismerhető feszület-roncsával felteszi az egészre a koronát. Ahogy a fotográfus is észrevette, tényleg egyre több faluban, emberben hal meg az Isten.
Még szerencse, hogy Olasz Ferenc „működő” templomokat, kálváriákat is fényképez, mert különben erőt venne itt a gyönyörű, vigadóbeli környezetben rajtunk a szomorúság. Igen, a veleméri templom, amiről filmet is forgatott (101 szakrális témájú, népi vallásosságról, művészettörténetről szóló filmet készített már Olasz), vagy Perkő és Nagytótlak rotundái, Zalaszentmihályfa és Csaroda templomai még állnak, ahogy így húsvétkor biztosan sokan felkeresik Fertőszéplak gyönyörű (Olasz Ferenc fotóján száz gyertyával megvilágított) kálváriáját is. Ahogy talán a fővárostól alig több, mint félórai vonatozásra található Szár külterületi, elhagyott kálváriájához is kimennek majd. Vagy menjünk el mi, hogy ne legyen ott az Isten annyira egyedül.
Pálffy Lajos
Te Deum – Olasz Ferenc fotográfus életmű-kiállítása
2016.02.17. – 04.10.
Vigadó