a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Szabadság, mozgás és egyéniség egy képen

munkacsilead

Százhúsz éve, 1896. május 18-án született Kolozsvárott Munkácsi Márton, vagy ahogy a világ ismerte, Martin Munkácsi, az egyik legismertebb magyar fotóművész, akinek munkássága itthon nemzedékek számára maradt ismeretlen, pedig a világ 10 legjobb fotósa között tartják számon.

A Mermelstein nevet még édesapja magyarosította Munkácsira, aki szobafestő volt és híres falusi mágus, aki Houdini égő, lezárt ládából történő menekülését is utánozni tudta (később Munkácsi rengeteget fotózott mágusokat az Ullstein Bild számára, párat a Getty Images oldalán is láthatunk). Munkácsi Márton testvérei közül négyet a nyilasok öltek meg, Margit nővére meggyilkolását a Margit is Dead című novellában írta meg, amely a New York Postban jelent meg 1946-ban. A többi testvér később Amerikába menekült. Legelső fennmaradt fotóját is öccséről, Menyhértről készítette (akit később ugyancsak megtanított fotózni, ő később állófotósként is dolgozott, az IMDB-n is jegyzik a nevét).

munkacsimarton barczy istvan
Bárczy István, Budapest korábbi főpolgármestere 1925-ben Munkácsi fotóján (forrás: maimanohaz.blog.hu)

Munkácsi csak alapfokú iskolákat végzett, de hajtotta a tudásvágy, falta a könyveket. A család 1911-ben költözött Budapestre, ahol a tizenöt éves kamasz – apja nyomdokaiba lépve  szobafestőinasnak állt, de egy év után a szakmát és családját is otthagyta: felcsapott újságírónak. Sportlapokat tudósított, verseket közölt, a fényképezésbe autodidaktaként vágott bele, első gépét maga készítette. Foglalkozott portréfotózással is, és több portréműtermet is fenntartott 1917-től Budapesten, előbb a Baross utca 54-ben, az Üllői út 101-ben, a József körút 34-ben, majd a Kőfaragó utca 11-ben. Emellett a Színházi Élet című lapnak dolgozott, ahol a később szintén világhírűvé vált Gyenes János (Juan Gyenes) és Willinger László mellett tanulta a mesterséget. Ismertté egy véletlen készült fotója tette: a villamoson megörökítette két ember összeszólalkozását, majd vidéki kiküldetése előtt a képet a szerkesztőségben hagyta. Távolléte alatt a fotó szó szerint perdöntő dokumentum lett, mert a vita halállal végződött, és Munkácsi arra érkezett haza, hogy a nevét mindenki megismerte.

munkacsi marton citrom gizella aliz kutya
Citrom Gizella, a fotográfus második felesége, kislányuk Alíz és Munkácsi Márton (forrás: icp.org)

Első felesége Metzger Mária táncosnő volt, akivel 1917-ben kötöttek házasságot. Második feleségét, Citrom Gizellát 1926-ban vette el, egy évre rá született Alíz (Acika) nevű lányuk. Felesége felbukkan a Színházi Életnek készített Munkácsi-fotóriportokban is. 1924-től rendszeresen készített sportfotókat fővárosi újságoknak, és a szociofotó műfajában is alkotott. Dolgozott Az Estnek, a Délibábnak, a Tolnai Világlapjának, a Ma Estének és más képes újságoknak. A Pesti Napló Képes Mellékletében jelentek meg riportképei Balogh Rudolf és Escher Károly fotói mellett. A sportfotózással tanulta meg azt a képességet és technikát, hogy előre le tudta modellezni a bekövetkező mozdulatokat, így szinte már az esemény bekövetkezte előtti pillanatban meg tudta nyomni az exponáló gombot. 1928-ban Berlinbe ment, az Ullstein Kiadónál kapott szerződést. A Berliner Illustrierte Zeitung vezető fotográfusaként sportot, divatot és riportokat is fotózott, számos kiadvány címlapfotóját is ő készítette. Sikeresnek, híresnek és az egyik legjobban fizetett fényképésznek mondhatta magát. Az Ullstein megbízásából bejárta a világot, Tanganyikában készült egyik leghíresebb fotója, Három fiú a Tanganyika-tónál (1929 vagy 1930). 1932-ben fényképezett a Graf Zeppelin léghajó Föld körüli útján, 1933. március 21-én Potsdamból ő örökítette meg a pillanatot, amikor az új, nemzetiszocialista többségű Reichstag nyitó ülésén Adolf Hitler kancellár és Paul von Hindenburg államfő kezet fogott. Képein bátran alkalmazta az új fényképezés stílusjegyeit, a drámai látószögeket, kihasználta az alul- és felülnézet adta különleges látványt, kedvelte a merész formákat.

három fiu a tanganyika taván munkácsi
Három fiú a Tanganyika tónál

Mivel a nácik hatalomra jutása után Németországban már nem érezte magát biztonságban, elfogadta a New York-i Harper's Bazaar divatlap szerződését, és 1934-ben Amerikába költözött. Divatfotósként az addig megszokott merev stúdióképektől teljesen eltérő fotókat készített: modelljeit kivitte a szabadba, életszerű helyzetekben, mozgás közben fényképezte őket, amivel máig ható iskolát teremtett.

Martin Munkácsi a Harpers Bazaarnak 1936-ban készített divatfotója. A huszadik század világhírű magyar fotósainak 1917 és 1962 között készült 150 alkalmazott és művészi fotóiból nyílt kiállítás a debreceni Kölcsey Központban. A (M)érték című tárlaton Brassai (Halász Gyula), Robert Capa (Friedmann Endre Ernő), André Kertész (Kertész Andor), Moholy-Nagy László (Weisz László) és Martin Munkácsi (Mermelstein Márton) alkotásaiból készült válogatás került paravánra, amit október 9-ig láthatják az érdeklődők. MTI Fotó: reprodukció 2007
A Harpers Bazaarnak 1936-ban készített divatfotó, amelyet a debreceni Kölcsey Központban, a 2007-es (M)érték című tárlaton is lehetett látni (MTI Fotó reprodukció 2007)

Az 1940-es évek elején érkezett pályafutása csúcsára, akkoriban készítette a Ladies' Home Journal számára a Hogyan él Amerika? című híres sorozatát. Olyan sztárokat kaphatott lencsevégre, mint Marlene Dietrich, Katharine Hepburn, Louis Armstrong, Fred Astaire, képeivel megteremtette az úgynevezett sztárportré műfaját. A második világháború előtt rendszeresen tartotta a kapcsolatot Magyarországgal, hazalátogatott, képei gyakran jelentek meg a pesti lapokban, 1937-ben részt vett a Modern Magyar Fényképezők kiállításán.

munkacsi katharin hepburn
Katharine Hepburn (forrás: icp.org)

1939-ben második felesége is válni akart, eközben kislánya, Alíz elhunyt leukémiában. 1943-ban szívinfarktust kapott, felgyógyulása után egyre kevesebbet fényképezett, inkább önéletrajzi ihletésű regényén dolgozott. Mivel fénykorában bőkezűen költekezett, egyre inkább elszegényedett. 1936-ban 100 000 dollárt keresett (míg egy átlag amerikai család 4000 dollárból élt). Egy kényelmes házat is épített Long Islanden, ahol a szomszdéja Frank Costello maffiavezér volt, és Rubens valamint Tintoretto lógott a nappalijában. Nem sokkal később harmadszor is megházasodott, Helen Sinclaire-t vette el, 1948-ban pedig megszületett a lánya, Joan (aki a későbbiekben az örökségét kezelte).

A Harper’s Bazaar 1935. novemberi számában megjelent a „Think while you shoot” cikke, amelyben önmagáról és a fotózáshoz fűződő viszonyáról is ír: „A titkom – van egyáltalán? Talán a nehéz ifjúságom a sokféle foglalkozással, azzal a kényszerrel, hogy mindent ki kell próbálni a versírástól a bogyógyűjtésig. Ezek a nehéz évek talán megalapozták szerény fotográfusi ténykedésemet.”

1963. július 14-én New Yorkban a magyar és ukrán emigránsok focimeccsének fotózása közben vitte el egy szívinfarktus. Magányosan, szegényen, elfelejtve halt meg, öröksége nagyrészt szétszóródott, neve és munkássága Magyarországon is nemzedékek számára maradt ismeretlen. A ma már a világ tíz legjobb fotósa közé sorolt Munkácsi újrafelfedezése csak az utóbbi másfél évtizedben történt meg. A rendszerváltás után, 1995-ben a Magyar Fotóriporterek Társasága Munkácsi Márton-díjat alapított, amelyet évente a Sajtófotó pályázaton ítél oda a zsűri. 2008-ban a budapesti Vintage Galéria állította ki 14 nagyméretű fotóját, 2010-ben pedig a Ludwig Múzeumban nyílt meg – német gyűjteményen alapuló  tárlata. A róla elnevezett „Munkacsi movement”, a „Munkácsi-lendület” túlélte őt és stílusjeggyé vált a fotográfiában. Legismertebb cikke a Think while you shoot (Gondolkozz, miközben fényképezel) címet viselte, ez a hitvallás tette Martin Munkácsit a modern fotózsurnalizmus egyik megteremtőjévé, aki egyetlen képen tudta megjeleníteni a szabadságot, a mozgást és az egyéniséget.

Munkácsi Mártonról bővebben a MOMA interaktív adatbázisában is olvashatunk.

MTI/mandarchiv.hu

• Publikálva: 2016.05.18. 09:18 • Címke: fotó, évforduló