A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Százhetven éve, 1846. május 30-án született Szentpétervárott Carl Peter Fabergé, akinek a nevét a Fabergé-tojások tették világhírűvé. Ezeket a cár húsvét alkalmából ajándékozta feleségének, a szétnyitható, díszesen megmunkált tojások mindegyikében apró meglepetés rejlett.
Ősei apai ágon francia hugenották voltak, akik szabad vallásgyakorlásuk megvonása után, a 17. század végén Poroszországba vándoroltak ki. Az elnémetesedett család idővel a Baltikumba költözött, ékszerész apja 1842-ben indított önálló vállalkozást Szentpétervárott. Carl Peter is aranyművesnek tanult, Európa legjobb mestereinél képezte magát. Huszonnégy évesen vette át a családi üzlet vezetését, s a hagyományos ékszerek helyett inkább dísztárgyakat kezdett tervezni és készíteni, emellett bátyjával az Ermitázsban ötvösremekeket restaurált és katalogizált. Életében az 1882-es év hozott döntő változást, amikor az összorosz művészeti kiállításon III. Sándor cár figyelmét felkeltették ékszerei. Az uralkodó felkérésére – aki a cári udvar hivatalos ékszerészévé is kinevezte – 1885-ben kezdte meg az úgynevezett Fabergé-tojások készítését. Ezeket a cár húsvét alkalmából ajándékozta feleségének, a szétnyitható, díszesen megmunkált tojások mindegyikében apró meglepetés rejlett. (Sándor apósa, a dán király családi gyűjteményében látott hasonló darabot.)
Koronázási tojás, 1897 (forrás: faberge.com)
Az első ékszertojást fehér zománc borította, melynek aranyból készült sárgájában négy színárnyalatú aranyból készült, rubinokkal díszített tyúkocska, abban pedig a cári arany korona miniatűr másolata rejlett. A cárnét, Marija Fjodorovnát annyira elbűvölte a mestermű, hogy az uralkodó attól kezdve minden évben rendelt egy újabbat. A hagyományt fia és utódja, II. Miklós is folytatta, de ő már két tojást készíttetett, egyet az édesanyjának, egy másikat pedig a feleségének, Alekszandra Fjodorovnának, az utolsót néhány hónappal azelőtt rendelte, hogy 1917-ben megdöntötték hatalmát. A két cár megrendelésére mintegy félszáz (egyes feljegyzések szerint 52, mások szerint 54) húsvéti tojás készült, közülük 43 élte túl a forradalmat.
Mezei liliomos tojás, 1898 (forrás: faberge.com)
A Fabergé-tojások mindegyike aranyból és/vagy ezüstből készült, zománc- és drágakő díszítéssel, különösen a zománctechnika teszi különlegessé őket. A legtöbb tojásba „titkokat” is rejtettek, méghozzá a legváltozatosabbakat: a transz-szibériai vasút ihlette tojás belsejében egy felhúzható arany kisvasút van, magát a tojást szürke szalag veszi körül, rajta a vasút térképével. Egy másikat a cár és gyermeke portréja díszíti, a cár koronázásának emlékére készítettben a koronázási hintó aranyból készült miniatűr másolata látható. Fabergé megemlékezett a Napóleon ellen 1812-ben vívott borogyinói csata centenáriumáról is, az első világháború kitörésekor acélból készült haditojás került ki a keze alól.
Téli tojás, 1913 (forrás: tmblr)
Egyik leghíresebb műve a két átlátszó kristálykőből készült, háromezer gyémánttal díszített Téli Tojás, belsejében leheletvékony platinaszálakból font, több mint 1300 gyémánttal kirakott kosárkával, amelyet természetes kvarc és aranykristályokból készült alpesi kökörcsinnel hintettek tele. Néhány darab belsejében miniatűr mechanikai szerkezet található: egy rózsaszínű zománccal és aranyozással ékesített tojásba gyémántokkal kirakott miniatűr kakast helyeztek, amely az idő múlását jelezve minden órában szárnyait lengetve előbújt, fejével bólogatott, és csőrét énekre tátotta. Egy másik remekműben a drágakövekkel díszített aranytalapzaton egy Vacheron Constantin óra található. Egy-egy tojás csaknem egy évig készült. A legenda szerint Fabergé annyira a tökéletesség megszállottja volt, hogy az általa kívánt minőségnek meg nem felelt darabokat kalapáccsal verte szét. Fabergé-tojás igen ritkán kerül a piacra: az utolsó, hivatalosan is megerősített ár 18,5 millió dollár volt a Christie's egyik londoni aukcióján 2007-ben.
A leghíresebb húsvéti tojások
Febergé az ékszertojásokon kívül nyakláncokat is tervezett, amelyeken egy vagy több pici tojás függött, a drága ékszerek mellett étkészleteket, teáskészleteket, cigarettatárcákat, legyezőket, miniatűr képkereteket és apró figurákat is (állatkákat, dobozokat, virágcsokrokat) készítettek műhelyében. A vállalatnak lerakatai voltak Moszkvában, Odesszában, Kijevben és Londonban, ékszerészműhelyeiben 700 alkalmazott dolgozott. Első vásárlói között volt Marlborough hercegnő, megrendelői között tudhatta a svéd és a norvég királyi családot és a Rotschild bankárdinasztiát is. Az ő számukra szintén készített ékszertojásokat, melyek száma meghaladta a 70-et, közülük 62 maradt fenn. Fabergé munkája képviselte Oroszországot az 1900-as párizsi világkiállításon, ugyanabban az évben megkapta a legmagasabb francia kitüntetést, a Becsületrendet.
Peter Carl Fabergé (forrás: faberge.com)
Fabergé az 1917-es forradalmat követően az utolsó diplomáciai vonattal Rigába utazott (vállalkozását államosították), majd Németországban élt. Az akkor már szívproblémákkal küszködő ékszerész hamarosan Svájcba költözött, és a kedvezőbb éghajlatú Genfi-tó partján telepedett le. Lausanne-ban halt meg 1920. szeptember 24-én, hamvai Cannes-ban nyugszanak. 2009-ben a németországi Baden-Badenben, három éve szülővárosában, Szentpétervárott nyílt múzeuma.
MTI