A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Azért is, mert Stalter a kortárs szociofotográfia egyik legismertebb, legjobb művelője, nagy név a szakmában. Mondhatni, a képein nőttünk fel mi negyvenesek, ötvenesek, hiszen ő volt a kamera mögött a Magyar Ifjúság hetilapnál 1978 és 1988 között. És eljött az az idő is, hogy olyan dolgok kerülhettek az objektív elé, amikre a rezsim nem volt büszke, úgy titkolta, takargatta ezeket a világokat, ahogy csak tudta. Stalter György meg odament és lefényképezte, és ha a szerkesztő, és a pártközpont is úgy gondolta, akkor nyomtatásba is kerültek a riportok. Amik szöveg nélkül is megállták volna a helyüket. Itt van most a három sorozat még a nyolcvanas évekből: az 1980-ban fényképezett Manufaktúra, az Elzett Művek berettyóújfalui gyáregysége, ahol a fémlemezből préselt evőeszközöket sorjázták és csiszolták szinte csak cigány emberek, iszonyatos körülmények között. Erős képek, fiatalember „tarzanos” pólóban, szinte mi is belélegezzük a korongok körül szálló mérges porokat.
Szinte mi is belélegezzük a korongok körül szálló mérges porokat (forrás: Mai Manó Ház)
Aztán itt van az 1982-ben fotózott Tólápa, az 1951-ben rabok építette bányásztelep, ahol először fegyencek éltek és dolgoztak. Hét egyemeletes ház a gyönyörű tájban, 103 lakás, ahol ottjártakor 145 ember élt. És hízott disznó nézegetett a házak előtt, az őszi levelekkel borított domboldalban. És fából volt az árnyékszék, akkor éppen kegyetlenül mocskosan, a jobb sorsra érdemes Népszavával együtt fényképezve. Az ablakpárkányon pedig Kossuth cigaretta, Caola borotvakrém és zsilettpengék, meg egy szőrrel teleragadt Amo szappan. Minden, ami itt az emberi civilizációt jelenti, minden szépen megvan. Persze, az 1984-es Börtönlakóknak sem jutott több, mint kanállal evett mákos tészta és alázatos jelentkezés a folyosói őr előtt. És a kinti világból egy póló a New Kids On The Block szépfiúival, és persze a talán nem csak baráti ölelések, a szedett-vedett csempézésű fürdő hangulata.
A sok jó fotóból nem könnyű kiválasztani a legjobbakat (forrás: Mai Manó Ház)
És a két, rendszerváltás utáni sorozat, az 1990-ban indított Cigányok, és a Balkán utca. A nagy cigánytelepek és kis faluvégi vályogviskók végigjárása feleségével, Horváth M. Judittal. Öt éven át tartó munka, amelynek vége egy MÚOSZ különdíj lett, és a Soros Alapítvány ösztöndíja a folytatásra. 16 gyerek egy kibelezett Wartburgban, ölbe ejtett ráncos asszonykezek, kiesett kövű bizsugyűrűkkel és kampósbottal. Öreg férfi, nadrágba gyűrt pulóverekkel és úttörők által használt derékszíjjal. És a Balkán utca játszótere szeméthegyekkel, firkás falakkal, hiányos fogazatú cigányasszonyok, és a férfi Tours de France feliratú kötött pulóverben, egy fél raklappal a hátán. Hát ezért is nem volt Kincses Károlynak olyan könnyű dolga, mert a sok jó fotóból nem könnyű kiválasztani a legjobbakat. Most talán sikerült, de ezt a kedves olvasó is eldöntheti, ha a Nagymező utca 20-ba június 26-ig ellátogat.
Pálffy Lajos
Stalter György – Régiúj képek
Mai Manó Ház
2016. április 29. – június 26.
hétköznap 14 és 19 óra, hétvégén 11 és 19 óra között