A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Kassa a cipszerek révén mindig is gazdag város volt, ugyan meg-megtépázták a történelem viharai, de a gyarapodása minden tekintetben töretlennek mondható. Az ipari és bányászati vállalkozások mellett a lengyel földek felé irányuló kereskedelem haszna is itt gyűlt, nem véletlen hát a város kimagasló tárgyi kultúrája. Amiből most a magyar közönség is láthat egy válogatást, nagyobbrészt a 15. és 16. századokból. És az 1710-es évektől induló újabb felvirágzás eredményei is itt vannak, hogy bizonyítsák a kuruc háborúk után beköszöntő tartós béke áldásos voltát. És ha már kurucok, akkor az itt végső nyughelyre lelő Rákóczi, akinek egy aranyskófiummal díszített mellényfoszlányát és egy rézveretes palástcsatját is láthatjuk mindjárt az elején, a tárlókban. A múzeum amúgy 1906-ban a Felsőmagyarországi Rákóczi Múzeum nevet vette fel, és levezényelte a fejedelem ereklyéinek és emléktárgyainak összegyűjtését a még ez évben megtörténő újratemetésig.
Amikor is az országos ünnepségek központja volt Kassa, a Kassai Nemzeti Színházban egy plakát szerint az Operaház zenekara játszotta a Hunyadi László nyitányát, majd pedig a Regéczi kis herceg című darab két felvonása következett, amiben Komjáthy János játszotta a fejedelmet. (40 koronába került a családi páholy, de már egyért is be lehetett jutni a díszelőadásra.) Aztán itt vannak a Szent Erzsébet dóm két 1460 és 1490 között faragott vízköpőjének darabjai, de maga a dóm is itt van fapálcikákból, Jozef Dibarbora rakta össze tíz év munkájával 1974-re. Antonius Goldschmied mester pedig elkészítette a város Jagelló-kori pecsétnyomóját is. Ő a város szenátora is volt egyben, aki a felirat szerint „A szabad idejében, mesterségét élvezve 1504-ben ezt a pecsétnyomót alkotta, amelyet az én Kassám birtokol”. És legalább harminc metszeten gyönyörködhetünk a tekintélyes város tornyaiban, de itt vannak Krón Jenő 1921-ből származó 10 kőnyomata is a régi Kassa Márai által is látott utcáival és épületeivel.
A válogatás erősségét a barokk famunkák adják, Hartmann József 1744 és 1750 között faragott konzoljai, Európa, Ázsia, Afrika és Amerika allegóriájával. Vagy Dionys Reissner 1730 és 1750 között készült barokk extázisban lévő szentjei. Belekerült az anyagba a szlovák naiv festők által hat üvegre festett szentkép is az 1800-as évekből, de itt van a híres, a múzeumba 1928-ba áttelepített körmösi fatemplom ikonosztázai is 1741-ből. És ha már festmények, van öt gyönyörű táblakép is a 15. és 16. századból, olyan kvalitásúak, mint amik a Trianon előtti menekítés során kerültek át a Nemzeti Galériába. Mivel a válogatás egyfajta keresztmetszetet kíván adni a gyűjteményből, ezért a már említett üvegfestmények mellett nézegethetünk még agyag amforát Krisztus előtt 1600-ból, aranyozott ezüst övcsatot az 5. századból. De vannak Du Paquier porcelánok, nemesopálok és réges-régi kövületek is. Mert ilyen egy gazdag múzeum, két nemzet és sok-sok generáció rakta össze kincseit.
Pálffy Lajos