a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

A földi pokol elől menekülő Hieronymus Bosch

boschlead

Ötszáz éve halott Hieronymus Bosch, akinek nevét 7 millió találattal már az első négy betű, a „hier” beírása után kidobja a legnagyobb kereső. És azt is minden róla szóló írásban olvashatjuk, hogy életművét nem tudjuk igazán hova helyezni, nem volt különös festészetének nagyon előzménye, de nem voltak igazán neves követői sem, csak néhány hamisítója. Hogy ki volt igazán A gyönyörök kertjének, vagy az Utolsó ítéletnek a festője, azt ebből az írásból sem fogják megtudni, de talán közelebb jutunk a titokhoz.

Már a nevével és a születési dátumával is gondok vannak, az utóbbit csak saccolni tudjuk, viszont az biztos, hogy az apját még Antonius van Akennek hívták, és a család két generációt visszamenőleg is a festészetből élt. Bosch pedig úgy lett Bosch, hogy a Flandria második legjelentősebb városába, ’s-Hertogenbosch-ba (hercegek erdeje) költözött a nagyapja, ő pedig a város nevének részleges felvételével akarta megkülönböztetni magát szintén festészetből élő bátyjától. Akinek képei ki tudja, hová lettek már, Hieronymus fellelhető 20-25 festményének és 20 rajzának pedig csodájára fognak járni, amíg világ a világ. A titokzatosságot aztán az is táplálja, hogy életéről elég keveset tudunk, a források közül jobbára egyházi anyakönyvekben szerepel. Innen tudunk egy 20 évvel idősebb nővel kötött házasságáról, amit vélhetően az anyagi biztonságát megteremtendő lépett meg. Aleyt Goyaert van de Mervenne révén a városi ház mellett birtok is érkezik, és bekerül a városi elitbe, a helyi Miasszonyunk testvérületbe is. Ez a közös misehallgatásokkal, étkezésekkel és a szegények támogatásával járó tagság számos gazdag megrendelőt is hozhat neki. Hogy mikor ível fel igazán a csillaga, arra sincsenek adatok, a források szerint 1488 és 1492 között biztosan egy Mária oltár szárnyképeit festi a Szent János székesegyházba, ahová 500 évvel ezelőtt majd el is temetik.

gyonyorok kertje
A Gyönyörök kertje

Az igazán nevezetes, és egyben talányos alkotásai a századforduló környékén születnek és talán éppen ez a zűrzavaros időszak tükröződik valahol bennük. A török előrenyomulása Európában, a spanyol befolyás elleni küzdelem a Németalföldön, a kiújuló boszorkányüldözések, az alkímia reneszánsza, a haláltáncjelenetek és bestiáriumok kora ez, amire egész társadalmi csoportok adtak olyan választ, hogy még inkább a valláshoz, a hithez menekültek. Bosch sokszor eretneknek kikiáltott képei ellenére ugyanezt tehette a testvérületet is felhasználva, a forrongó, változó világban biztos pontot keresve. Eme elképzelést az is alátámasztja, hogy a képein kétségtelenül jelen lévő testiség, vágy, kísértés és erotika mellett a katolikus vallás szereplői mindig a megfelelő felmagasztosult formában vannak jelen. Az pedig, hogy halála után 70-80 évvel éppen a bigottan vallásos II. Fülöp lesz a legnagyobb gyűjtője (1591-től ott áll madridi lakosztályában A gyönyörök kertje, Bosch 1500 körül festett főműve) megint csak ellentmond az eretnekségről szóló feltételezéseknek. Pedig az ilyen dolgokat nem is oly nehéz kiolvasni a többnyire tölgydeszkára, híg olajfestékkel alkotott emberi léptékű festményeiből. Amik fehér alapozással, az alakok előrajzolásával, a színek áttetsző rétegekben való felvitelével készültek. És azt sem feledjük el, hogy a furcsa ember-állat hibridek mellett fel lehet fedezni a táblákon a kor flamandjait, a használati eszközeiket és gépezeteiket is.

utolso itelet bosch
Az Utolsó ítélet

Ha pedig minderről a saját szemünkkel is meg akarunk győződni, akkor elég Bécsig elmenni, ahol ott van az 1504 és 1508 között festett Utolsó ítélet a maga rettenetes poklával. Ami elől Bosch is el akart menekülni, de hát ki szeretne bepottyanni abba a félelmetes világba.

Aki pedig többet szeretne megtudni a Gyönyörök kertjéről, annak a figyelmébe ajánljuk ezt az interaktív dokumentumfilmet.

Pálffy Lajos

• Publikálva: 2016.08.09. 13:38 • Címke: évforduló