a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

​Negyven éves utazás a kihaló őrök földjére

Obudai_kulturalis_kp

Az a szerencse ért minap, hogy eljuthattam a szívemhez olyan közel álló régi Őrségbe – tehettem ezt az Óbudai Kulturális Központban, ahol október 13-án Tarján Ivánnak nyílt fotókiállítása. Olyan képekből, amik negyven évig kallódtak egy régi dívány ágyneműtartójában. Most rég elfelejtett kincsként előbukkantak.

Tarján Iván gépészmérnök volt, ami mellett a gardróbszobában berendezett egy amatőr fotólabort is. ORWO filmre fényképezett, FORTE papírt használt, ha mond ez még valakinek valamit. Aztán a kezébe került Moldova György 1974-ban kiadott, talán a legjobban sikerült szociográfiája, Az Őrség panasza, és elhatározta, hogy oda el kell mennie a fényképezőgépével. A Gerbeaudban leült Moldovával is, hogy elkérje a koordinátákat, majd három hétre leutazott az akkor még teljesen ismeretlen vasi/zalai vidékre. (Moldova fél évig élt 1970-ben Őriszentpéteren, a Baksaszeren egy vizes házban. És jórészt gyalogszerrel végigjárta a tízegynéhány falut. Két hete volt átlagosan egyre-egyre, amit ő maga is kevésnek tartott erre a különleges világra.) Mert az Őrség egy másik Magyarország volt mindig is, ahol az Árpád-kori határőrzők leszármazottai a 17. századig megőrizték kiváltságaikat, és ma is elszórtan állnak házcsoportjaik a szelíd dombokon.

tarjan_ivan
forrás: OKK

Makacs, kemény népség ez erősen földjéhez nőve, nem véletlen, hogy arányaiban innen hurcoltak el a legtöbb embert az ötvenes évek elején a Hortobágyra. A téeszesítés és a kitelepítések soha be nem gyógyuló sebeket okoztak, és még csak két évtized telt el, mikor Moldova megérkezett a jegyzetfüzeteivel, Tarján Iván pedig a fotóaparáttal. Az Őrség már akkor beteg volt, a jugoszláv és osztrák határ közelsége miatt nagy volt a hatósági jelenlét, egészen a rendszerváltásig ott voltak mindenütt a kalasnyikovos határőrök. (Még Őriszentpéter közepén és a híres veleméri templom mellett is volt ellenőrzőpont.) Az emberek pedig rosszkedvűek voltak, a rossz talajban nem igazán működött a közös gazdálkodás, hajnalonta elbuszoztak inkább a gyárakba, az öregek meg kiültek az udvari padokra, hogy megcirógattassák magukat a nappal. A házak pedig az emberekkel együtt öregedtek, a fiataloknak elege lett a hajnali buszból, a városba költöztek, gyerek kevés született. Már akkor nagy volt a csönd, amikor Moldováék megérkeztek.

tarjan_ivan
forrás: OKK

Tarján Iván is idős embereket fényképezett, az akkor 92 éves Lidi nénit, aki még 1882-ben, az Osztrák – Magyar Monarchiában, Tisza Kálmán miniszterelnöksége alatt született, és két világháborút élt meg. Mint annyiszor a kilenc évtized alatt, most is imára vannak összetéve az agyondolgozott kezek. A tekintet pedig már messze néz, egyre távolabb van tőle a földi lét minden baja, nyűge. Pedig korhad a boronaház fája, a kútnak a kávája, és a tölgyfa vödröt is elhasználta az idő.  Az öreg ágy mellett ott a búcsúban nemrég vett fröccsöntött feszület, az egyszem fiú igazolványképe és a Phenylbutason a reumás, gyulladt lábakra, kezekre. Ott vannak az emlékek mind a zsalugáteres ablakon keresztül beáramló fényben, a fogatlan száj, ami sokáig birkózik a kenyérrel, valaha csillogó fehér fogakat rejtett. Amit talán láthatott is odébb az az öregember is, aki most borostásan, a hajdani gazda-mivoltot jelző kék kötényben réved a tornácon maga elé.

tarjan_ivan
forrás: OKK

Tarján Iván még ezt láthatta az Őrségben, aztán már ezt sem, amikor 35 évvel később visszament. A hajdani őrök utódaiból egyre kevesebb van, a turisták, fővárosi értelmiségiek vágtak arra csapásokat, megváltozott minden. Ha valaki a régire lenne kíváncsi, vegye elő a könyvet, és nézze meg az OKK-ban a képeket.

tarjan_ivan
forrás: OKK

Az emlékek emlékezete – Tarján Iván fotókiállítása
Óbudai Kulturális Központ
2016. október 13. – november 10.

Pálffy Lajos

• Publikálva: 2016.11.01. 13:45 • Címke: kiállítás, fotó