A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Az a szerencse ért minap, hogy eljuthattam a szívemhez olyan közel álló régi Őrségbe – tehettem ezt az Óbudai Kulturális Központban, ahol október 13-án Tarján Ivánnak nyílt fotókiállítása. Olyan képekből, amik negyven évig kallódtak egy régi dívány ágyneműtartójában. Most rég elfelejtett kincsként előbukkantak.
Tarján Iván gépészmérnök volt, ami mellett a gardróbszobában berendezett egy amatőr fotólabort is. ORWO filmre fényképezett, FORTE papírt használt, ha mond ez még valakinek valamit. Aztán a kezébe került Moldova György 1974-ban kiadott, talán a legjobban sikerült szociográfiája, Az Őrség panasza, és elhatározta, hogy oda el kell mennie a fényképezőgépével. A Gerbeaudban leült Moldovával is, hogy elkérje a koordinátákat, majd három hétre leutazott az akkor még teljesen ismeretlen vasi/zalai vidékre. (Moldova fél évig élt 1970-ben Őriszentpéteren, a Baksaszeren egy vizes házban. És jórészt gyalogszerrel végigjárta a tízegynéhány falut. Két hete volt átlagosan egyre-egyre, amit ő maga is kevésnek tartott erre a különleges világra.) Mert az Őrség egy másik Magyarország volt mindig is, ahol az Árpád-kori határőrzők leszármazottai a 17. századig megőrizték kiváltságaikat, és ma is elszórtan állnak házcsoportjaik a szelíd dombokon.
forrás: OKK
Makacs, kemény népség ez erősen földjéhez nőve, nem véletlen, hogy arányaiban innen hurcoltak el a legtöbb embert az ötvenes évek elején a Hortobágyra. A téeszesítés és a kitelepítések soha be nem gyógyuló sebeket okoztak, és még csak két évtized telt el, mikor Moldova megérkezett a jegyzetfüzeteivel, Tarján Iván pedig a fotóaparáttal. Az Őrség már akkor beteg volt, a jugoszláv és osztrák határ közelsége miatt nagy volt a hatósági jelenlét, egészen a rendszerváltásig ott voltak mindenütt a kalasnyikovos határőrök. (Még Őriszentpéter közepén és a híres veleméri templom mellett is volt ellenőrzőpont.) Az emberek pedig rosszkedvűek voltak, a rossz talajban nem igazán működött a közös gazdálkodás, hajnalonta elbuszoztak inkább a gyárakba, az öregek meg kiültek az udvari padokra, hogy megcirógattassák magukat a nappal. A házak pedig az emberekkel együtt öregedtek, a fiataloknak elege lett a hajnali buszból, a városba költöztek, gyerek kevés született. Már akkor nagy volt a csönd, amikor Moldováék megérkeztek.
forrás: OKK
Tarján Iván is idős embereket fényképezett, az akkor 92 éves Lidi nénit, aki még 1882-ben, az Osztrák – Magyar Monarchiában, Tisza Kálmán miniszterelnöksége alatt született, és két világháborút élt meg. Mint annyiszor a kilenc évtized alatt, most is imára vannak összetéve az agyondolgozott kezek. A tekintet pedig már messze néz, egyre távolabb van tőle a földi lét minden baja, nyűge. Pedig korhad a boronaház fája, a kútnak a kávája, és a tölgyfa vödröt is elhasználta az idő. Az öreg ágy mellett ott a búcsúban nemrég vett fröccsöntött feszület, az egyszem fiú igazolványképe és a Phenylbutason a reumás, gyulladt lábakra, kezekre. Ott vannak az emlékek mind a zsalugáteres ablakon keresztül beáramló fényben, a fogatlan száj, ami sokáig birkózik a kenyérrel, valaha csillogó fehér fogakat rejtett. Amit talán láthatott is odébb az az öregember is, aki most borostásan, a hajdani gazda-mivoltot jelző kék kötényben réved a tornácon maga elé.
forrás: OKK
Tarján Iván még ezt láthatta az Őrségben, aztán már ezt sem, amikor 35 évvel később visszament. A hajdani őrök utódaiból egyre kevesebb van, a turisták, fővárosi értelmiségiek vágtak arra csapásokat, megváltozott minden. Ha valaki a régire lenne kíváncsi, vegye elő a könyvet, és nézze meg az OKK-ban a képeket.
forrás: OKK
Az emlékek emlékezete – Tarján Iván fotókiállítása
Óbudai Kulturális Központ
2016. október 13. – november 10.
Pálffy Lajos