A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
A festmény állapota kritikussá vált, restaurálása halaszthatatlan, a vászon hátoldalán lévő olvasható dátum szerint 1964-ben történt rajta utoljára restaurátori beavatkozás – közölte a múzeum. A tájékoztatás szerint Csontváry alkotása Petró Sándor miskolci műgyűjtő halálát követően, 1977-ben került a Herman Ottó Múzeum gondozásába, és azóta gyakorlatilag folyamatosan különböző tárlatokon látható, az ország szinte valamennyi nagyvárosában kiállították már, külföldön pedig egyebek mellett London, Miami, San Diego, Stockholm, Rotterdam és München kiállítótermeiben is szerepelt már. A kép a festő életművének kiemelkedő darabja, azon kevés alkotások egyike, amelyen az emberábrázolás dominál. Bár kisebb méretű a főművekhez képest, témáját és belső dimenzióját tekintve az Öreg halász mégis ugyanolyan nagyszabású motívum, mint a híres cédrusok vagy Baalbek romjai. Különleges abból a szempontból is, hogy Csontváry legtöbb művétől eltérően kifejezetten borús és félelmetes hangulatú kép. Történetileg csupán annyi állapítható meg, hogy a festő Nápoly környéki utazása során készíthette 1901-02 körül, és hogy soha nem állította ki életében.
Hárommillió kellene az Öreg halászra (forrás: verslista.hu)
A múzeum közlése szerint bár az alkotás jelen állapotában is teljes erejű művészeti élményt nyújt, a hosszú távú megőrzés biztosítása érdekében halaszhatatlanná vált a restaurálása, amelyet Dicső Ágnes végez majd el. A restaurátor előzetes felméréséből kiderült, hogy az elöregedett hordozóvászon rossz állapota miatt a festékrétegek meggyengültek, és minden mozgatáskor könnyen megsérülhetnek. Erről tanúskodnak a kép teljes felületén látható vízszintes irányú mély repedések, így a beavatkozás célja elsősorban az eredeti vászon és vele együtt a festékrétegek megerősítése. A restaurálás ugyanakkor minden olyan műveletre kiterjed majd – beleértve a tisztítási folyamatot is –, amelynek várható eredményeként helyreáll a festmény eredeti szín- és formavilágához közeli állapot. A munka költsége meghaladja a múzeum pénzügyi kereteit, az intézmény vezetősége ezért úgy határozott, hogy gyűjtést kezdeményez a pénzügyi fedezet hiányzó részének előteremtésére. A munkát jelentős összeggel támogatja a Nemzeti Kulturális Alap, valamint a múzeum is elkülönít erre a célra egy összeget, de a várhatóan több mint 3 millió forintos költség mintegy harmadát adakozásból szeretnék összegyűjteni. A festmény március 31-ig, a gyűjtési akció zárónapjáig látható a múzeum képtárában, a több mint fél évig tartó restaurálás után, várhatóan késő ősszel érkezik majd vissza Miskolcra.
(mti)