A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Kiállítás nyílt In Memoriam Deim Pál címmel kedden a szentendrei MANK Galériában, a tárlaton Deim Pál 17 alkotása látható. Egy éve halt meg Deim Pál (1932-2016), a kortárs magyar képzőművészet egyik meghatározó alakja – emlékeztetett köszöntőjében Hóvári János, a MANK főigazgatója, aki köszönetét fejezte a családnak a kiállításra kölcsönzött képekért.
A tevékeny, nagy formátumú emberek intenzív nyomot hagynak a közösség életében, és Deim Pál ilyen volt. Alakjára, személyére sok minden emlékeztet nap mint nap: a Bükkös patak, amelyről sokat mesélt, a MűvészetMalom, amelynek kezdeményezője volt vagy a Part Mozi, mely a törzshelye volt. Amikor több köztéri szobor újjászületett Szentendrén, Bábu című fekete-fehér szobrát almazöldre festette és a Rügy címet adta neki. Ebben a gesztusban minden benne volt, ami jellemezte, az irónia, a szellem, a humor, játékosság, az élet szeretete – mondta Hóvári.
(Forrás: Fortepán)
Imádott Szentendréről beszélni, egy olyan világról, amelynek mi már csak a foszlányait láttuk, idézte fel egyebek mellett Bukta Imre képzőművész, aki egyszerre volt tanítvány és barát. Provinciális képzőművész volt, ragaszkodott Szentendréhez, ahol a művészeti közélet egyik legmarkánsabb képviselője volt, mondta el az MTI-nek Szepes Hédi művészettörténész, a kiállítás egyik kurátora. Még életében felmerült, hogy nagyméretű műveiből a MANK Galériában nyílna kiállítás, mert a hely adottsága ezt lehetővé teszi. A mostani kiállításon 17 alkotása látható, közülük kiemelkedik a Fa című olajfestménye és az elmúlást jelképező Gyász című akvarellje. Az alkotások zömét az úgynevezett bábuk alkotják, amelyek különböző művészi kidolgozásban jelennek a meg a kiállításon.
Deim Pál egyik fontos mestere Barcsay Jenő volt, akinek hatására konstruktivista festő lett, de képei nem csupán jelekkel operáló absztrakciók: narratívája van, minden munkája az élet fontos kérdéseiről szól. Másik mesterének Vajda Lajost (1908-1941) tartotta, harmadiknak Gadányi Jenőt (1896-1960) tekintette – mondta a kurátor. A fiatal generációt megtanította a nagyok, Barcsay Jenő, Vajda Lajos, Kornis Dezső, tiszteletére, de nemcsak művészi útmutatást, hanem tartást is adott a fiatal művész nemzedéknek, a mentoruk volt. Összekötő lett nemzedékek között. Kezdetektől támogatta az 1970-es években megjelent formabontó új-avantgárd szentendrei művészközösséget. Kezdeményezője volt a Vajda Lajos Stúdió (VLS) és a Szentendrei Grafikai Műhely létrehozásának és folyamatos működésének. Mestere lett egy új nemzedéknek: Aknay Jánosnak, efZámbó Istvánnak, feLugossy Lászlónak, Bereznai Péternek és sokan másoknak. Szepes Hédi kiemelte: nemcsak hagyományátadásról van szó, hanem az új formanyelvek kialakításának segítéséről is. A Kossuth-díjas képzőművész munkássága előtt tisztelgő kiállítás május 21-ig látható a szentendrei MANK Galériában.
(mti)