a rovat írásai

Kalapács alatt a Picasso kalapálta gyűrű

Elárverezik a gyűrűt, amelyet Pablo Picasso tervezett és saját kezűleg készített szerelmének, Dora Maarnak engesztelésül egy nagy veszekedésük után.

Gerzson Pál a Vigadóban

Gerzson Pál festőművész munkásságát tekinti át mintegy 160 képen keresztül a Pesti Vigadó csütörtöktől látható életmű-kiállítása.

Megfagyott sarkkutató madárkája

Tökéletes állapotban fennmaradt akvarellt fedeztek fel a kutatók Robert Falcon Scott brit felfedező tragikusan végződött déli-sarki expedíciójának egyik helyszínén.

Krúdy a plébánia falán

Krúdy Gyula író életéhez kapcsolódó műveket festettek az óbudai Tanuló utcában lévő Katolikus Plébánia melléképületének falára.

Hauszmann mindenhol

Százhetven éve, 1847. június 9-én született Budán Hauszmann Alajos építész, a historizmus egyik legtevékenyebb és legjellegzetesebb magyarországi képviselője.

Gyerekekkel és fotóapparáttal Erdélyben

Erdélybe manapság már senki sem indul el fényképezőgép nélkül. És a sok csoda láttán kattogtatnak is szaporán a messziről jött emberek. Vannak aztán olyanok is, akik nem csak a fényképalbumba, jobban mondva a laptop memóriájába, vagy a külső meghajtóra fényképeznek, hanem ennél jóval többet tesznek a megmaradásért. Közöttük van a 12. kerületi városházán most kiállító Sóti István is.

Hiperrealistáink Párizsban

A legjelentősebb magyar hiperrealista festők munkáiból nyílt kiállítás csütörtökön a Párizsi Magyar Intézetben.

A klíma és a reneszánsz remekmű

Négy hónapig tartó restaurálás után ismét egykori fényében ragyog Donato Bramante reneszánsz építész és festő Krisztus az oszlopnál című táblaképe, a legjelentősebb műalkotás, amely megrongálódott a milánói Brera képtárban a klímarendszer meghibásodása és a rendkívül száraz tél miatt.

Az "előőrsünk" Amszterdamban

A fauvizmustól a szürrealizmusig címmel tizenkilenc magyar avantgárd művész képeiből nyílt kiállítás az amszterdami Zsidó Történelmi Múzeumban.

Plagizált a leggazdagabb szobrász

Plágiummal és szerzői jogsértéssel vádolják az ismert amerikai szobrászművészt, Jeff Koonst egy nemrég kiállított köztéri alkotása miatt.

Szinyei Merse és Gulácsy a sztár Kieselbachéknál is

Szinyei Merse Pál és Gulácsy Lajos egy-egy remekműve mellett Berény Róbert, Tihanyi Lajos és Kádár Béla több alkotására is licitálhatnak az érdeklődők a Kieselbach Galéria tavaszi árverésén, amelyet péntek este tartanak a budapesti Hotel Marriottban. A Virág Judit Galéria tavaszi árverésén szintén egy-egy jelentősebb Gulácsy és Szinyei Merse munka került kalapács alá.

Művészet összes cikke »

Deim Pálra emlékezik városa

deimpál lead

Kiállítás nyílt In Memoriam Deim Pál címmel kedden a szentendrei MANK Galériában, a tárlaton Deim Pál 17 alkotása látható. Egy éve halt meg Deim Pál (1932-2016), a kortárs magyar képzőművészet egyik meghatározó alakja – emlékeztetett köszöntőjében Hóvári János, a MANK főigazgatója, aki köszönetét fejezte a családnak a kiállításra kölcsönzött képekért.

 A tevékeny, nagy formátumú emberek intenzív nyomot hagynak a közösség életében, és Deim Pál ilyen volt. Alakjára, személyére sok minden emlékeztet nap mint nap: a Bükkös patak, amelyről sokat mesélt, a MűvészetMalom, amelynek kezdeményezője volt vagy a Part Mozi, mely a törzshelye volt. Amikor több köztéri szobor újjászületett Szentendrén, Bábu című fekete-fehér szobrát almazöldre festette és a Rügy címet adta neki. Ebben a gesztusban minden benne volt, ami jellemezte, az irónia, a szellem, a humor, játékosság, az élet szeretete – mondta Hóvári.

deim pál fortepan
(Forrás: Fortepán)

Imádott Szentendréről beszélni, egy olyan világról, amelynek mi már csak a foszlányait láttuk, idézte fel egyebek mellett Bukta Imre képzőművész, aki egyszerre volt tanítvány és barát. Provinciális képzőművész volt, ragaszkodott Szentendréhez, ahol a művészeti közélet egyik legmarkánsabb képviselője volt, mondta el az MTI-nek Szepes Hédi művészettörténész, a kiállítás egyik kurátora. Még életében felmerült, hogy nagyméretű műveiből a MANK Galériában nyílna kiállítás, mert a hely adottsága ezt lehetővé teszi. A mostani kiállításon 17 alkotása látható, közülük kiemelkedik a Fa című olajfestménye és az elmúlást jelképező Gyász című akvarellje. Az alkotások zömét az úgynevezett bábuk alkotják, amelyek különböző művészi kidolgozásban jelennek a meg a kiállításon.

Deim Pál egyik fontos mestere Barcsay Jenő volt, akinek hatására konstruktivista festő lett, de képei nem csupán jelekkel operáló absztrakciók: narratívája van, minden munkája az élet fontos kérdéseiről szól. Másik mesterének Vajda Lajost (1908-1941) tartotta, harmadiknak Gadányi Jenőt (1896-1960) tekintette – mondta a kurátor. A fiatal generációt megtanította a nagyok, Barcsay Jenő, Vajda Lajos, Kornis Dezső, tiszteletére, de nemcsak művészi útmutatást, hanem tartást is adott a fiatal művész nemzedéknek, a mentoruk volt. Összekötő lett nemzedékek között. Kezdetektől támogatta az 1970-es években megjelent formabontó új-avantgárd szentendrei művészközösséget. Kezdeményezője volt a Vajda Lajos Stúdió (VLS) és a Szentendrei Grafikai Műhely létrehozásának és folyamatos működésének. Mestere lett egy új nemzedéknek: Aknay Jánosnak, efZámbó Istvánnak, feLugossy Lászlónak, Bereznai Péternek és sokan másoknak. Szepes Hédi kiemelte: nemcsak hagyományátadásról van szó, hanem az új formanyelvek kialakításának segítéséről is. A Kossuth-díjas képzőművész munkássága előtt tisztelgő kiállítás május 21-ig látható a szentendrei MANK Galériában.

(mti)

• Publikálva: 2017.04.26. 08:15