a rovat írásai

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

A magyar fotográfia élő klasszikusa a Nemzeti Galériában

Korniss Péter öt évtizedes fotográfusi munkásságát tekinti át Folyamatos emlékezet címmel a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) péntektől látható kiállítása.

Művészet összes cikke »

Borromini a szent szenvedély építésze

borromini leadHáromszázötven éve, 1667. augusztus 3-án halt meg Francesco Borromini, az itáliai barokk építészet meghatározó egyénisége.

Francesco Castelli néven született 1599. szeptember 25-én az olaszok lakta svájci Ticino kantonban, a Lugano közelében fekvő Bissonéban. Apja szakmáját folytatva kőfaragóként kezdte pályáját, mesterségbeli tudását Milánóban tökéletesítette. Húszévesen érkezett Rómába, ahol távoli rokona, Carlo Maderno, az épülő Szent Péter-bazilika főépítésze adott neki állást. Az ő 1629-ben bekövetkezett halála után Gian Lorenzo Bernini irányítása alatt dolgozott a Palazzo Barberini bővítésén. Első önálló munkája az 1634-től 1637-ig épült San Carlo alle Quattro Fontane rendház és kolostortemplom felújítása volt. A templomot a katolikus egyház nagy reformátoráról, Borromeo Szent Károlyról nevezték el, ez késztette arra, hogy nevét Borrominire változtassa. A templom alaprajza és felépítése egyaránt a téregységekben gondolkodó szerkesztés és az összetett tényezőkön alapuló hatásos építészeti kialakítás egyik remeke, sem kívül, sem belül nincs egyetlen sima, szokványos részlet, az egész mégis lenyűgöző, egységes alkotás.

borromini
A San Carlo

Kortársai hóbortos különcnek kiáltották ki, amiért megszabadult mindenfajta klasszikus vagy humanista örökségtől, és új formákkal, hajlított homlokzati vonalakkal, egymásba vágódó, hullámzó belső terekkel kísérletezett. Újításaival egykori mestere, Bernini ádáz vetélytársa lett, szakadatlan versengésük állandó beszédtémát szolgáltatott az örök város pletykára éhes lakóinak. A két ellenpólust testesítették meg: Borromini hajlott a mélabúra, Bernini világfiként habzsolta az életet, Borromini tapasztalt építész volt, Bernini ünnepelt szobrász is, Borromini megkérdőjelezte, Bernini éltette a reneszánsz hagyományt. Borromini és a barokk egyik leghatásosabb alkotása az 1642 és 1650 között épült, a római egyetemhez (La Sapienza) tartozó Sant'Ivo-templom. Az épület kupolája és csiga alakú tornya egyéni stílusjegyek, a főhajó oszlopai egy hatszöget határoznak meg, és efölött emelkedik a csillagokkal ékes kupola. 1653-ban átvette a Sant'Agnese-templom építését a Piazza Navonán, a görögkereszt alakú eredeti alaprajzból feszültséggel teli belsőt alakított ki, a nyolcszögletű középtér hatását a fehér falak és vörös márványoszlopok ellentétével is fokozva. Újszerű a templom homorú homlokzata is, amelyet a szomszédos palotákon is megismételt. E munka ismét szembeállította egykori mesterével, a Róma egyik leghíresebb terén Bernini által épített szökőkút és Borromini által emelt templom párharcuk kövekbe foglalt emléke. A minden valóságalapot nélkülöző legendák szerint a szökőkút négy óriási - az akkor ismert legnagyobb folyókat, a Dunát, a Nílust, a Gangeszt és a La Platát megszemélyesítő - alakja közül a Nílus azért takarja el az arcát, hogy ne lássa a tér szélén álló "otromba" Sant'Agnese-templomot, a La Plata pedig azért emeli fel védekezőn a kezét, mert attól tart, hogy a templom nyomban rádől.

borromini
A templom és a szökőkút

Világi művei közül a Palazzo Spada hamis perspektívájú előszobája érdemel figyelmet: az oszlopsor magassága folyamatosan csökken, míg a padlószint emelkedik, és így a 8 méteres folyosó 37 méteresnek, a mindössze 60 centiméter magas szobor embermagasságúnak látszik. A Palazzo Falconieri homlokzata, udvari részletei és fényűző termei is Borrominit dicsérik. A Falconieri-palota 1927 óta a Római Magyar Akadémiának ad otthont, Magyarország tartozik felelősséggel az építészeti remekműért, melyet legutóbb 2004 és 2009 között újítottak fel. A Sant'Agnese-templom felépítésének viszontagságai és a megrendelő X. Ince pápa halála után az épület önkényes átalakítása nagyban hozzájárult az építész teljes meghasonlásához. Zaklatottsága egész munkásságára árnyékot vetett, szorongásai fokozatosan fölébe kerekedtek. A súlyos idegi problémákkal küzdő Borromini 1667. augusztus 3-án, nem sokkal azután, hogy befejezte a San Giovanni in Fiorentini-templom kápolnáját, saját kezével vetett véget életének, mert úgy érezte, hogy építészeti alkotásai nem fejezik ki a szeme előtt lebegő eszméket. Megvalósulatlan tervei egy részét 1725-ben adta ki Sebastiano Giannini, kézirathagyatéka, 600 oldal rajz, a 18. század közepe óta a bécsi Albertina grafikai gyűjteményében található.

(mti)

• Publikálva: 2017.08.02. 13:54