a rovat írásai

Előkerült a meggyilkolt herceg portréja

Majdnem 400 év után került elő Glasgow-ban Peter Paul Rubens 17. századi flamand festő elveszettnek hitt portréja, írta a BBC hírportálja. A Buckingham hercegéről készült képet Bendor Grosvenor képkereskedő fedezte fel. Az alkotás a Glasgow Múzeum gyűjteményéhez tartozik, a glasgow-i Pollok House nevű, 18. századi kastély kiállításán volt látható.

Hogyan segítheti egy művész a rendőrség munkáját?

Számos tudományág együttműködésének eredményeként hiánypótló kriminalisztikai tananyag jelent meg a Semmelweis Kiadó gondozásában, Dr. Anti Csaba László szerkesztésében, melynek illusztrációit Kőnig Frigyes professzor, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) Művészi Anatómia, Rajz és Geometria Tanszékének vezetője, valamint Ángyán Gergő intermédia szakos hallgató készítették – közölte az MKE .

Kalapács alá kerül Makovecz világhírű épülete

Árverésen kínálják megvételre hárommillió euróért (918 millió forintért) a 25 évvel ezelőtti sevillai világkiállítás magyar pavilonját, Makovecz Imre híres munkáját.

Kalapács alá kerül Monet szemüvege is

Claude Monet francia impresszionista festő hagyatékához tartozó műalkotásokat és személyes tárgyakat árverez el a Christie's aukciósház Hongkongban.

Elindult a második Art Capital Szentendrén

Szentendre képzőművészeti kínálata nemzetközi összehasonlításban is kivételesen gazdag. Szeptember 7-24. között ez tovább gazdagodik a másodszor megszervezett Art Capital fesztivállal, amelyen nagyszámú kiállítás és művészeti program és különleges résztvevők sokasága várja a látogatókat, áll a Ferenczy Múzeumi Centrumnak, a fesztivál szervezőjének közleményében.

Nagyjavításon Arany János szobra

Csütörtökön szállítják el és kezdik meg a restaurálását a budapesti Magyar Nemzeti Múzeum kertjében álló Arany János-szoborcsoportnak az Arany-emlékév és a Múzeumkert rekonstrukciójának keretében.

Megtalálták Baselitz ellopott képeit

Georg Baselitz világhírű német festő 15 lopott művét találta meg a német rendőrség, a visszaszerzett alkotások együttes értéke 2,5 millió euró (765 millió forint).

100 eldobható gépet kaptak a hajléktalanok

Megnyílt és egy hónapon át lesz látható a hajléktalan emberek fotóit bemutató MyBudapest Photo Project Az utca más képen. Az utcán másképpen című kiállítás a FUGÁ-ban.

Fél évszázados a zebegényi Szőnyi emlékmúzeum és szabadiskola

Ötven éves lett a zebegényi Szőnyi István Emlékmúzeum és Szabadiskola. A fél évszázadra jubileumi ünnepséggel emlékezik vissza a közösség és Zebegény önkormányzata.

Capa most állandó kiállítást kap

A világ egyetlen, Robert Capa fotóit bemutató állandó kiállítása nyílik meg a fővárosi Capa Központban az intézmény kibővítését és felújítását követően, 2018 októberében, jelentette be Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) kultúráért felelős államtitkára kedden Budapesten.

A tengerbe temetik a híres festőt

Életének 104. évében elhunyt Karl Otto Götz német festő, a háború utáni korszak absztrakt művészetének úttörője a Rajna-Pfalz tartományban lévő westerwaldi otthonában.

Művészet összes cikke »

Borromini a szent szenvedély építésze

borromini leadHáromszázötven éve, 1667. augusztus 3-án halt meg Francesco Borromini, az itáliai barokk építészet meghatározó egyénisége.

Francesco Castelli néven született 1599. szeptember 25-én az olaszok lakta svájci Ticino kantonban, a Lugano közelében fekvő Bissonéban. Apja szakmáját folytatva kőfaragóként kezdte pályáját, mesterségbeli tudását Milánóban tökéletesítette. Húszévesen érkezett Rómába, ahol távoli rokona, Carlo Maderno, az épülő Szent Péter-bazilika főépítésze adott neki állást. Az ő 1629-ben bekövetkezett halála után Gian Lorenzo Bernini irányítása alatt dolgozott a Palazzo Barberini bővítésén. Első önálló munkája az 1634-től 1637-ig épült San Carlo alle Quattro Fontane rendház és kolostortemplom felújítása volt. A templomot a katolikus egyház nagy reformátoráról, Borromeo Szent Károlyról nevezték el, ez késztette arra, hogy nevét Borrominire változtassa. A templom alaprajza és felépítése egyaránt a téregységekben gondolkodó szerkesztés és az összetett tényezőkön alapuló hatásos építészeti kialakítás egyik remeke, sem kívül, sem belül nincs egyetlen sima, szokványos részlet, az egész mégis lenyűgöző, egységes alkotás.

borromini
A San Carlo

Kortársai hóbortos különcnek kiáltották ki, amiért megszabadult mindenfajta klasszikus vagy humanista örökségtől, és új formákkal, hajlított homlokzati vonalakkal, egymásba vágódó, hullámzó belső terekkel kísérletezett. Újításaival egykori mestere, Bernini ádáz vetélytársa lett, szakadatlan versengésük állandó beszédtémát szolgáltatott az örök város pletykára éhes lakóinak. A két ellenpólust testesítették meg: Borromini hajlott a mélabúra, Bernini világfiként habzsolta az életet, Borromini tapasztalt építész volt, Bernini ünnepelt szobrász is, Borromini megkérdőjelezte, Bernini éltette a reneszánsz hagyományt. Borromini és a barokk egyik leghatásosabb alkotása az 1642 és 1650 között épült, a római egyetemhez (La Sapienza) tartozó Sant'Ivo-templom. Az épület kupolája és csiga alakú tornya egyéni stílusjegyek, a főhajó oszlopai egy hatszöget határoznak meg, és efölött emelkedik a csillagokkal ékes kupola. 1653-ban átvette a Sant'Agnese-templom építését a Piazza Navonán, a görögkereszt alakú eredeti alaprajzból feszültséggel teli belsőt alakított ki, a nyolcszögletű középtér hatását a fehér falak és vörös márványoszlopok ellentétével is fokozva. Újszerű a templom homorú homlokzata is, amelyet a szomszédos palotákon is megismételt. E munka ismét szembeállította egykori mesterével, a Róma egyik leghíresebb terén Bernini által épített szökőkút és Borromini által emelt templom párharcuk kövekbe foglalt emléke. A minden valóságalapot nélkülöző legendák szerint a szökőkút négy óriási - az akkor ismert legnagyobb folyókat, a Dunát, a Nílust, a Gangeszt és a La Platát megszemélyesítő - alakja közül a Nílus azért takarja el az arcát, hogy ne lássa a tér szélén álló "otromba" Sant'Agnese-templomot, a La Plata pedig azért emeli fel védekezőn a kezét, mert attól tart, hogy a templom nyomban rádől.

borromini
A templom és a szökőkút

Világi művei közül a Palazzo Spada hamis perspektívájú előszobája érdemel figyelmet: az oszlopsor magassága folyamatosan csökken, míg a padlószint emelkedik, és így a 8 méteres folyosó 37 méteresnek, a mindössze 60 centiméter magas szobor embermagasságúnak látszik. A Palazzo Falconieri homlokzata, udvari részletei és fényűző termei is Borrominit dicsérik. A Falconieri-palota 1927 óta a Római Magyar Akadémiának ad otthont, Magyarország tartozik felelősséggel az építészeti remekműért, melyet legutóbb 2004 és 2009 között újítottak fel. A Sant'Agnese-templom felépítésének viszontagságai és a megrendelő X. Ince pápa halála után az épület önkényes átalakítása nagyban hozzájárult az építész teljes meghasonlásához. Zaklatottsága egész munkásságára árnyékot vetett, szorongásai fokozatosan fölébe kerekedtek. A súlyos idegi problémákkal küzdő Borromini 1667. augusztus 3-án, nem sokkal azután, hogy befejezte a San Giovanni in Fiorentini-templom kápolnáját, saját kezével vetett véget életének, mert úgy érezte, hogy építészeti alkotásai nem fejezik ki a szeme előtt lebegő eszméket. Megvalósulatlan tervei egy részét 1725-ben adta ki Sebastiano Giannini, kézirathagyatéka, 600 oldal rajz, a 18. század közepe óta a bécsi Albertina grafikai gyűjteményében található.

(mti)

• Publikálva: 2017.08.02. 13:54