A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Matteo Massagrande mindent tud már szakmájáról, amit csak tudni érdemes. Persze, nem adták ingyen ezt a tudást az 1959-es születésű olasz mesternek, de az is igaz, hogy volt kitől tanulnia. Mert ott vannak az érett reneszánsz festőóriásai, de már trecento mesterei is, akik valósággal lubickoltak a perspektivikus ábrázolás szépségeiben. Soha annyi precízen megfestett kövezet, mozaikpadló nem készült, mint ezekben az időkben. És a Kogart Galéria kiállítása is tanúsítja, Massagrande sem hagyja ki ezt a hálás ábrázolási lehetőséget, sőt nagyon is gyakran él vele. A most kiállított képek között talán nincs is olyan enteriőr, ahol ne lenne kövezve a padló és ne tartanának össze a párhuzamosok.
„Textúrákat és öregített felületeket készít repesztéses módszerrel, amely egyszerre kelti az időtlenség és időtállóság érzetét a nézőben.” (kogart.hu)
A grafikusként, sőt restaurátorként is sokáig működő Massagrande persze azért többet tud, mint perspektívát rajzolni. A megtanulhatón, az iparosmunkán túlmutató dolgok is vannak tojástemperával festett fatábláin. Képein sorra jelennek meg a hajdanában szebb napokat látott belső terek valahogy úgy, hogy a befogadót, a kiállításra látogatót is meglegyinti a múlt, a letűnt dicsőség, a régi életek, örömök és szenvedések hosszú sora. Misztikus, üresnek festett, de mégis emberekkel teli terek ezek. Giorgio de Chirico is hasonlókat csinált, akivel egyébként 18 évesen találkozott is a mester, és aki állítólag megígértette vele, hogy nem adja a fejét bolondságokra, és mindig hű lesz az igazi festészethez.
„...legtöbbször enyhe felülnézetből ábrázolja a hosszan futó épületsorokat, vagy a hangulatos belső udvarokat; egy olyan perspektívából, amely bár felülemelkedik a város banális eseményein, de mégis elég közel enged a fiktív települések sajátos építészeti arculatához illetve hangulatához.” (kogart.hu)
Lepusztult, elhanyagolt épületek, a múlt kísértetei által járt kastélyok aztán Magyarországon is vannak szép számmal, de vélhetően mégsem ezért választotta második hazájának a Bács-Kiskun megyei Hajóst a festőművész. Biztosan hatással volt rá a híres hajósi pincesor, no és a pincék tartalma is, de biztos, hogy leginkább magyar feleségének köszönhető, hogy 1996-tól hazánkban is műtermet tart fenn. És dolgozik, mégpedig a kiállítás anyagából kiindulva éjt nappallá téve. A kiállított képek ugyanis kivétel nélkül 2012-ben készültek, egy-egy nagyobb formátumú fatábla elkészítéséhez pedig, tekintettel a rendkívül aprólékos kidolgozásokra, a tökéletes fény-árnyék hatásokra, azért jócskán kell idő. És az idő mellett az a páratlan technikai tudás, amellyel rendelkezik.
„Az emlékezés és az elmélyülés helyszíneit örökíti meg, anélkül, hogy nosztalgiázna.” (kogart.hu)
Ez a tudás igazából megfizethetetlen, ettől függetlenül Massagrande kiállított képei is be vannak árazva. 3000 eurótól egészen 24.500-ig tartanak az árak. Ha valaki értéket, biztos befektetést akar, Massagrandét csak javasolni tudom.
Pálffy Lajos