a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Október hazalátogat

Történelmi hiányt pótolt a Magyar Művészeti Akadémia

56_leadA Duna Palota Falk Miksa termében megrendezett kiállításra a MMA 56 tagja hozta el 56 alkotását.

Az "Október hazalátogat". Ötvenhat éve volt ’56 című kiállítás sajtóbemutatóján kiderült, nagy adóssága volt eddig a szakmának, a rendszerváltás utáni Magyarország 22 éve alatt nem tudtak összehozni egyetlen olyan gyűjteményes kiállítást sem, amellyel a képzőművészek a forradalom előtt tisztelegtek volna. Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke később pontosított azzal, hogy Schrammel Imrének 2005-ben, az Ernst Múzeumban már volt egy ’56 emlékének szentelt tárlata.

Hiánypótló tehát a Duna Palota Falk Miksa termében megrendezett kiállítás, amelyre a MMA 56 tagja hozta el 56 alkotását. Szemadám György, a tárlat kurátora, aki 9 évesen a Széna téri felkelők és a Mechwart téren megállított oroszok között élte át a dicsőséges napokat, mindmáig emlékezik az akkoriban még macskakövekkel burkolt Mártírok útján araszoló orosz tankok lánctalpainak csikorgására. A tárlat főhelyére, egy eredeti, lyukas zászló mellé nem véletlenül került Haris László öt fotográfiája, amelyeket 13 évesen készített, például Maléter Pál híres T-34-es harckocsijáról a Kilián laktanyánál. Az Indulunk Amerikába című képén pedig ketten sürgölődnek egy oldalkocsis motorkerékpár körül, látni a mozdulatokon, a hevenyészve összekészített batyukon, hogy most menni kell.
 
szamadam
Szemadám György, a kiállítás kurátora
 
Jól tudjuk, sokáig az ilyen fotók őrizgetése is bűnnek számított. Emellett a megerősödő diktatúra azért is vadászott a forradalmat dokumentáló felvételekre, mert ezeket nagyítva, elemezve próbálta azonosítani a résztvevőket, hogy aztán bitóra vagy börtönbe küldhesse őket. Haris László fotográfiái mellé nem véletlenül került Jovián György szétrobbant vasbeton építményt mutató festménye (Tanulmány FF), vagy Schrammel Imre Üllői út 1956 című kerámiája, amely szintén az orosz tankok által szétlőtt Budapestre emlékeztet. Az Akadémia elnöke bevallása szerint a megnyitóra készült el mozaikjával, amely egy lyukas zászlót ábrázol, a Rákosi-címer helyére egy szögesdrót által fojtogatott Szent Korona került.
 
fekete_szemadam
Fekete György, az MMA elnöke, Szemadám György, a kiállítás kurátora

Makovecz Imrét, az Akadémia nemrég eltávozott alapítóját sajnos csak egyik angyalának kinagyított fotója idézi meg. Igaz, ez elé helyezték Péterfy Lászlónak A fogoly című, kifejező kisplasztikáját, amely köztéri változatban is megvalósult, mostanra pedig a festékszórós fiatalok prédája lett. A jobbára hagyományos technikákkal dolgozó alkotók között feltűnő Prutkay Péter Talált tárgya, tulajdonképpen egy, a kommunizmus emblematikus tárgyaival, alakjaival és kitüntetéseivel megtöltött néprádió, amely le is játssza a Kossuth Rádió akkori szignálját. Bukta Imre, a mezőszemerei remete pedig Rács 2006 címmel egy barakk ablakát küldte be, amelyen a rácsot és az azon túli szabad világot egy laptévé képernyője mutatja meg nekünk. A ki tudja milyen megfontolásból (pincebörtön?) a padlószintre helyezett alkotás képernyőjén a művész rácsokba kapaszkodó kezei és a feje is feltűnik néhány pillanatra.

56
 
Orosz István Egy mondat című plakátja remek analógia Nagy Gáspár az Öröknyár: elmúltam 9 éves című történelmi versére. Nem erre a kiállításra készült, öreg plakát, ahogy Szemadám György is megjegyezte, aki szerint hasonló értékekkel bíró plakátokat is már csak az öregek csinálnak, akik leginkább maguknak adnak megrendeléseket. Igen, jobbára korosak az Akadémia képzőművészei, közülük mindenki élt már 1956-ban, Gyulai Líviusz pedig harcolt is a forradalomban. Ugyanakkor a kiállított művekből arra is következtethetünk, hogy az évek múlása csak erősíti az elkötelezett hazaszeretet, és tetten érhető, hogy minden kiállító elengedhetetlenül fontosnak tartja a forradalom tűzének megőrzését, csodájának továbbadását a felnövekvő generációknak.
 
Pálffy Lajos
 
„Október hazalátogat”. Ötvenhat éve volt ’56
A Magyar Művészeti Akadémia ünnepi kiállítása
2012. október 18 – 2012. október 31.
BM Duna Palota

• Publikálva: 2012.10.20. 07:00 • Címke: évforduló, történelem, kiállítás