A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Bár, mióta a Műcsarnok irányítása változott, a Hősök terének azon a fertályán is izgalmas dolgok bontakoznak, az azért nem lehet vitás, hogy a dobogó teteje a Szépművészetié. Elég csak a mögöttünk hagyott tíz esztendő nagy kiállításaira gondolnunk, és azt sem árt tudni, hogy Geskó Judit valamennyin ott hagyta a keze nyomát. Monet és barátai, a Van Gogh Budapesten, vagy a Picasso, Klee, Kandinszkij. Szép sorozat, amely most megkapta a koronát Cézanne több, mint 100 művének budapesti kiállításával.
Öt év kemény munkája van ebben a páratlan tárlatban. És a munka mellett egy igazán eredeti ötlet: valójában is megmutatni mindazt, amiből Cézanne megpróbált valamit ellesni, építkezni életének 67 esztendejében. Mert a rengeteg, munkásságának szinte minden évére datált rajz és vázlat azt jelzi, hogy ez az ember szinte születésétől haláláig nagy szorgalommal és elszántsággal próbálta megtanulni és talán megújítani a szakmát. Talán innen is eredeztethető az a vélemény, hogy Cézanne klasszikus és modern művész is egyszerre. Kortársai közül sokan az akadémikus normák eltörlői közé sorolják, ugyanakkor a megatárlat (no és a számtalan pályakép, tanulmány) alapján biztosak lehetünk abban, hogy igen nagy tisztelettel viseltetett a nagy elődök iránt. Ehhez a tisztelethez egy erős alkotási vágy és egy másfajta látásmód is párosult, ami után sokan az új művészetszemlélet megalapozójának, a kubisták tanítójának is tartják.
Harlekin, 1889–1890
A bankár papa által biztosított lehetőséggel élve Cézanne már szülővárosában, Aix-en-Provance múzeumában elkezdte a másolással tanulást, amit az 1861-es Párizsba költözés után a Louvre termeiben folytatott nagy intenzitással tovább. A tárlat összeállítói sziszifuszi munkával végignézték Cézanne tekintélyes mennyiségű vázlatát és tanulmányrajzát, majd pedig nem kisebb erőfeszítéssel megkeresték és elhozták nekünk a modelleket is. Ugyanígy jócskán került a falakra azokból a festményekből, amik a festőt az idők során befolyásolták. A folyamatosan kétségek által gyötrött Cézanne talán az apjaként is emlegetett Camille Pissarrótól kapott a legtöbb szakmai segítséget és bátorítást, de az ő munkái mellett sikerült Geskóéknak elkérni a Louvre egyik legnevezetesebb képét, Nicolas Poussin Árkádiai pásztorok-ját. (Jött onnan egy nagyon szép Michelangelo vörös krétarajz is Krisztus feltámadását ábrázolva, no és Édouard Manet Reggeli a szabadban-jának tollal készített gyönyörű vázlata, és emellett még sok más csoda is.)
Madame Cézanne vörös karosszékben, 1877
Már önmagában ez is nagy eredmény lenne, de meg kell említeni azt a profizmust is, ahogy felépül a tárlat. Az időrendiségre felfűzött terek a festő egész pályafutást bemutatják, úgy, hogy talán csak a harlekinekből van kevesebb, az összes többi téma, a csendéletek, a tájképek, a portrék/önportrék és a fürdőzők is két kontinens vezető múzeumaiból kölcsönkért alkotásokkal vannak jelen. Ugyanígy magas szakmai színvonalat képviselnek a képek mellett megjelenő magyarázó, elemző szövegek, amelyek tényleg segítik a tájékozódni vágyó laikust, de kielégítik a szakmai szemeket is. (Talán a „Cézanne-t a múlt században tájképfestőként becsülték…” – kezdetű, a festő munkásságát méltató fali szöveget volt csak kár a tárlat elejére és végére is kirakni, hiszen a jó bornak azért nem kell ennyi cégér.)
Geskó Judit több, mint negyven, jobbára nagyszabású kiállítással, és többek között a francia Művészeti és Irodalmi Renddel maga mögött ismét maradandót alkotott munkatársaival. Paul Cézanne rajztudásáról, anatómiai és térábrázoló ismereteiről meg vagy jót, vagy semmit. Mi maradjunk inkább az utóbbinál.
Pálffy Lajos
Cézanne és a múlt
Hagyomány és alkotóerő
Szépművészeti Múzeum
2012. október 26. – 2013. február 17.