a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Egy szabad és kíváncsi nő – Agnès Varda filmjei online

vardalead

A világ legjobb dokumentumfilmjei projekt keretében február 4–17. között 17 Agnès Varda-dokumentumfilmet nézhetünk meg ingyen. A filmeket akár ajándékba is küldhetjük!

Az online dokumentumfilm-terjesztést propagáló szervezet, a Doc Alliance hét nagy európai dokumentumfilm-fesztivál összefogásával jött létre azért, hogy elősegítse a műfaj továbbélését és az innovációkról is hírt adjon. A kezdeményezés a filmkészítők és producerek számára alternatív terjesztési lehetőséget kínál; a legfontosabb cél, hogy minél több nézőt érhessenek el. Érdemes figyelemmel kísérni az akcióikat. A hét kiemelt eseménye a Varda-retrospektív.

varda
Sosem rendezett „normális” filmet

A francia új hullám egyetlen női rendezője, Agnès Varda dokumentumfilmjeiben a fénykép objektivitásával vizsgálja a társadalmi jelenségeket. Emellett kidolgozott egy csak rá jellemző, önreflexív dokumentumfilm-formát, amelyben saját magáról szóló képeket és riportokat sző össze humoros és érzelemmel teli formában. A most szabadon elérhető csomagban olyan érdekes ritkaságok láthatók, mint egy rövidfilm, amelyet Varda egy tv-csatorna „Mi a nő?” kérdésére válaszul rendezett (Women reply: Our bodies, our sex), egy 1968-ban, Kaliforniában forgatott film a Black Panther Party afroamerikai militáns polgárjogi mozgalomról (Black Panthers), egy 1800 fotóból összerakott dokumentumfilm Castro Kubájáról (Salut les Cubains), egy portréfilm férjéről és munkatársáról, Jacques Demyről (L'universe de Jacques Demy), vagy egy pályáját összefoglaló ön-portréfilm 2010-ből, amelyben felidézi kedvenc tengerpartjait, visszatekint pályájának kezdeteire, közös életére Jacques Demyvel, feminizmusára, utazásaira (The Beaches of Agnès).

A Nouvelle vague egyetlen női rendezője egy bátor, művelt, tehetséges, józanul romantikus, érzelmeit titkoló fiatal lány: Agnès Varda. A Sorbonne-on muzeológus szakon végzett, majd festészetet, szobrászatot tanult és színházi fotográfusként dolgozott. Első játékfilmje, a Párbeszéd 1954-ben készült és varázslatosan keveredik benne az irodalmi ihletettség és a szociológiai dokumentaritás. „Az első nouvelle vague-film!” –– állapítják meg róla később. Agnès Varda a dokumentumfilmek készítése során tökéletesített szakmai tudását ültette át a játékfilmekbe, a fénykép objektivitásával érzékeltette a társadalmi és egyéni problémákat. A Cléo 5-től 7-ig című szubjektív dokumentumfilmje az új hullám sokat idézett alapfilmje lett, amelyben a fikció arra szolgál, hogy általa jobban lássuk a való világot. A filmben két kisfilm szerepel betétként, az egyik tisztelgés a film őse, a Megöntözött öntöző előtt és örömteli, felszabadult főhajtás a filmművészet és a filmművész barátok előtt (a jelenet szereplői: Godard, Karina, Costantine, Brialy, Sami Frey, Beauregard, Yves Robert)

varda
Women reply: Our bodies, our sex

A hatvanas években aktuális és egyéni riport-dokumentumfilmeket forgat, „fotóalbumokat” a világ minden tájáról. 1965-ben készíti el megfejthetetlen, kiismerhetetlen fő művét, a Boldogságot. [...] A hatvanas évek végén elkíséri férjét, Jacques Demyt Amerikába és dokumentumfilmjeiben egyre többet foglalkozik a női szerepekkel, a nő helyzetével a társadalomban. Feminista témájú filmjeiben erőteljes női karakterek keresik helyüket a patriarchális társadalomban. Női rendezőként a legnagyobb elismerést a Sem fedél, sem törvény című filmjéért kapta. A film Monának, a kallódó csavargólánynak életét kíséri nyomon. Mona a totális szabadság megtestesítője, aki a társadalmi szabályoknak mégis alárendelt, halálra ítélt bukott angyal. Maga a filmforgatás is gerillaakció volt, kiszolgáltatva az időjárásnak, útviszonyoknak, országúti forgalomnak. „Normális” esetben, ha a rendező kamion felbukkanását akarja mutatni, akkor odarendel egy kamiont a forgatásra. Varda sohasem forgat „normális” filmet, stábja addig várt az úton, amíg a valóságban arra nem jött egy megfelelő kamion...

varda
Salut les Cubains

1990. október 27-én meghal legkedvesebb munkatársa, barátja, szerelme, gyermekeinek apja, a férje: Jacques Demy. Az ő emléke előtt tisztelegve kezd bele egy trilógiába a férfi életéről, munkásságáról. Varda életművének talán legszebb, leggyengédebb darabja ez a halál és élet, múlt és jelen, dokumentum és fikció közt lebegő vallomás a szeretett emberről. Női rendező, női témákkal, de igaz érzelmeit végül is egy esendő férfiről készített filmjében tudja, vagy akarja megmutatni. Sadoul azt írta róla a hatvanas években: „Tisztánlátó, eredeti, személyes hangú, az emberek aktuális mindennapi kis dolgai épp úgy érdeklik, mint a világ örök és végtelen nagy drámái. Női gyengédségét és érzelmeit szarkasztikus, hideg humor mögé rejti. Szóval ez a nő egyéniség. A nouvelle vague egyik legcsodálatosabb megnyilvánulása.”

(Traser Mária bevezetője az Örökmozgó 1999-ben rendezett retrospektívjéhez)

varda
L'universe de Jacques Demy

• Publikálva: 2013.02.05. 09:21 • Címke: hír, nők, dokumentumfilm, film